Grupowe ubezpieczanie pracowników jest dość powszechną praktyką w polskich firmach. Na jakich zasadach działają tego typu polisy?
Ubezpieczenie pracownika - organizacja
O możliwości ubezpieczenia grupowego w zakładzie pracy zwykle informuje pracownik działu kadr. Jest to osoba wyznaczona przez kierownictwo do pośredniczenia między zakładem pracy a towarzystwem ubezpieczeniowym. Zdarza się, że pobiera od ubezpieczyciela prowizję za każdą osobę, która wykupi pakiet. Jej głównym zadaniem w tym zakresie jest:
• poinformowanie pracowników o możliwości przystąpienia do polisy (jeśli taki obowiązek wynika z obowiązków służbowych pracownika kadr lub z umowy firmy z towarzystwem ubezpieczeniowym),
• przekazanie informacji na temat zakresu ubezpieczenia lub wskazanie, gdzie pracownicy mogą uzyskać takie wiadomości,
• sporządzanie listy ubezpieczonych,
• przekazywanie towarzystwu niezbędnych informacji dotyczących ubezpieczonych, w tym o odstąpieniach od polisy,
• sporządzanie dokumentów płacowych.
Ubezpieczenie pracownicze - korzyści
Ubezpieczenie grupowe pracowników dotyczy ochrony zdrowia i życia zatrudnionych. Może obejmować takie zdarzenia jak choroba zawodowa lub inna, nieszczęśliwe wypadki, hospitalizacja, operacja czy śmierć. Wypłacana jest więc poszkodowanemu na przykład w razie stwierdzonej utraty zdolności do pracy czy trwałego uszczerbku na zdrowiu. W przypadku zgonu pracownika bądź kiedy jego pobyt w szpitalu oznacza utratę głównego źródła utrzymania dla domowników – jego rodzinie.
Należy pamiętać, że każda oferta ubezpieczeniowa jest inna, dlatego przed przystąpieniem do polisy należy bardzo dokładnie przeczytać warunki umowy. Przystąpienie do ubezpieczenia w prywatnej firmie, w przeciwieństwie do ubezpieczenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych wynikającego ze stosunku pracy, jest całkowicie dobrowolne. Wysokość składek ustala towarzystwo ubezpieczeniowe, biorąc pod uwagę wielkość firmy, a także okoliczności uciążliwe oraz zagrażające zdrowiu i życiu pracowników.
Pracodawcy z kolei chętnie podpisują umowy z towarzystwami ubezpieczeniowymi, gdyż dzięki temu wzrasta atrakcyjność miejsca pracy. Niekiedy mogą liczyć też na zmniejszenie podatku. Składki ubezpieczeniowe, które odprowadzają na rzecz zatrudnionych mogą bowiem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
Co więcej, w niektórych przypadkach w razie zgonu zatrudnionego pracodawca nie będzie musiał wypłacać jego rodzinie odprawy pośmiertnej. Zgodnie z art. 43. Kodeksu pracy: „Odprawa pośmiertna nie przysługuje członkom rodziny (…), jeżeli pracodawca ubezpieczył pracownika na życie, a odszkodowanie wypłacone przez instytucję ubezpieczeniową jest nie niższe niż odprawa pośmiertna” przysługująca w wysokości zgodnej ze stosownymi przepisami. Jednak: „Jeżeli odszkodowanie jest niższe od odprawy pośmiertnej, pracodawca jest obowiązany wypłacić rodzinie kwotę stanowiącą różnicę między tymi świadczeniami”.
Opłacanie składki
Jeżeli składki na ubezpieczenie grupowe w pracy są współfinansowane przez pracodawcę, wówczas odprowadzany jest z tej części podatek dochodowy od osób fizycznych. Istnieje również możliwość, by finansowanie składki stało po stronie zatrudnionego i wówczas ta jest potrącane z wynagrodzenia. Takie rozwiązanie jest możliwe jedynie na podstawie pisemnej zgody pracownika. Warto przy tym pamiętać, że w pracownik musi mieć zagwarantowane, że każdego miesiąca otrzyma minimum 80% wysokości minimalnego wynagrodzenia. W sytuacji, gdy ten warunek nie został spełniony, składka nie może zostać potrącona z pensji. Wówczas, zgodnie z procedurami, pracownik powinien samodzielnie opłacić składkę w kasie firmy, a dopiero wtedy ta przekazuje ją towarzystwu ubezpieczeniowemu.
Niezależnie od sposobu finansowania składek to pracodawca jest podmiotem odpowiedzialnym za ubezpieczenie grupowe (to jego dotyczy zobowiązanie finansowe).