Porządek na biurku - jak zorganizować miejsce pracy
„Jeżeli zabałaganione biurko jest oznaką zabałaganionego umysłu, oznaką czego jest puste biurko”? Tak mówił Albert Einstein. Niektórzy polemizują z genialnym naukowcem i twierdzą, że porządek na biurku pozwala na lepszą organizację pracy. Natomiast inni uważają, że każdy powinien swoje stanowisko zorganizować tak, aby czuć się jak najlepiej. Trudno jednoznacznie ocenić, kto ma rację. Osoby zatrudnione w wielkich korporacjach w przestrzeni open space często chcą zindywidualizować swoje biurko, dzięki czemu czują się bardziej swobodnie.
Co jednak zrobić, gdy wymagane jest, abyśmy utrzymali porządek, a my z natury jesteśmy bałaganiarzami? Przede wszystkim można skorzystać z wielu przyborników, dzięki którym pochowamy długopisy, linijki, nożyczki, zszywacze oraz inne przedmioty. Warto tutaj nie zachowywać się jak przysłowiowy „chomik”, któremu włącza się myśl: „być może przyda mi się to w przyszłości”. Zepsute ołówki czy cienkopisy zwyczajnie trzeba wyrzucić do kosza. Jeżeli na naszym biurku leży sterta dokumentów, to powinniśmy je przejrzeć i ocenić, które są nadal potrzebne. Papiery i ważne procedury należy poukładać oraz zarchiwizować używając segregatorów lub teczek. W pracy biurowej przydają się także kolorowe karteczki do zapisywania ważnych komunikatów. Jeżeli jednak coś nie jest już nam potrzebne, to czas to wyrzucić, dlatego porządek na biurku przydałoby się robić najrzadziej raz w tygodniu.
W tym szale porządkowania i segregowania powinniśmy pamiętać, żeby wszystkie najpotrzebniejsze elementy znajdowały się zawsze w zasięgu naszej ręki. Czasem po wysprzątaniu swojej przestrzeni może okazać się, że nie pamiętamy, gdzie włożyliśmy daną rzecz. Dlatego, porządkując biurko, trzeba obrać pewien system, dzięki któremu będziemy wiedzieli, gdzie co jest.
Warto także zwrócić uwagę na to, że czasami bałagan w miejscu pracy może negatywnie wpływać na naszą koncentrację. Duża ilość bibelotów rozprasza, a jeśli dodatkowo mamy na biurku kubek z wodą czy kawą, to nie trudno o katastrofę. Zalanie ważnych dokumentów lub klawiatury może nie być najlepiej przyjęte przez szefa.
Jak utrzymać porządek na pulpicie
Inną kwestią jest utrzymanie porządku na pulpicie. Obecnie praca biurowa w większości przypadków jest wykonywana na komputerach. I tutaj także warto zachować ład w dokumentach. Stare, niepotrzebne foldery należy albo wyrzucić albo zarchiwizować. Każdy powinien opracować swój własny system katalogowania tak, aby na pulpicie nie było całej masy dokumentów, przy czym znalezienie tego potrzebnego może okazać się dość trudne. Dobrym pomysłem będzie także określenie sposobu nazywania dokumentów. Często bowiem szukamy konkretnego pliku, ale zwyczajnie nie pamiętamy, jak go nazwaliśmy.