Walentynki to dobra okazja na promocję i reklamę firmy. Serduszka i czerwone akcenty to już standard – przedsiębiorca ma znacznie więcej możliwości wykorzystania święta do reklamy firmy w internecie czy bezpośrednio w jej siedzibie. Na co warto postawić?
Spis treści
Walentynki – dlaczego warto pomyśleć o promocji firmy tego dnia?
Walentynki obchodzone są w wielu krajach na świecie 14 lutego – jak wiemy, również w Polsce święto zakochanych cieszy się ogromną popularnością. W 2023 r. walentynki wypadają we wtorek. Nie bez powodu jest to jedno z najbardziej lubianych świąt – wywołuje pozytywne emocje, skłania do myślenia o bliskich osobach w naszym życiu. Tego dnia chętnie wymieniamy się też prezentami – tradycyjnie są to czekoladki, kwiaty bądź inne drobne upominki, najczęściej z motywem serca bądź kupidyna. Jakie znaczenie ma to bądź co bądź bardzo osobiste święto dla strategii marketingowej firm?
Odpowiedź jest prosta: ogromne. Dla dużej części konsumentów walentynki stanowią istotny dzień w roku, warto zatem odpowiedzieć na ich potrzeby i na przykład przygotować ofertę sprzedażową produktów, które mogą stanowić prezenty walentynkowe. Dzień ten stwarza zarazem szansę na promocję własnej marki. Dobrym pomysłem jest chociażby przypomnienie klientom, do jakich wartości odwołuje się firma, jakie postawy chce promować np. za pomocą przygotowanej specjalnie na walentynki kampanii społecznej.
Co jeszcze warto przygotować? Poniżej lista propozycji.
5 pomysłów na promocję firmy w Walentynki:
-
Konkursy z nagrodami
Konkursy promocyjne mogą mieć różny charakter. Istotne, by jeszcze przed ogłoszeniem konkursu przygotować regulamin, który zostanie udostępniony klientom. Zasady wygranej powinny być jasne i nie mogą nikogo dyskryminować – jest to ważne zarówno z uwagi na kwestie prawne, jak i wizerunkowe. Kiepsko przeprowadzony konkurs może bardziej zaszkodzić firmie niż jej pomóc. Pytanie konkursowe lub zadanie powinno być oczywiście związane ze świętem zakochanych.
Najłatwiej jest organizować konkursy internetowe, na przykład na profilu firmy na portalu społecznościowym. Informacja o konkursie powinna znaleźć się zarazem na stronie firmowej. Konkurs musi w jakiś sposób angażować internautów, zachęcać ich do udostępniania informacji o zabawie innym użytkownikom. Konkursy nie powinny być zbyt łatwe (w myśl zasady, że bardziej pragniemy rzeczy mniej dostępnych), ale zbyt skomplikowane zadanie również działa odstraszająco.
Co z nagrodą? Tutaj mamy wiele możliwości, np. jeden wartościowy przedmiot czy usługa, kilka tańszych, rzeczy o wartości symbolicznej, limitowane. Nagroda powinna trafić do osoby, która udzieliła najlepszej odpowiedzi, najlepiej wykonała jakieś zadanie, a więc wykazała się jakaś wiedzą, umiejętnościami, talentem.
Przyznawanie nagród w sposób losowy jest możliwe, ale wymaga opodatkowania, uzyskania zezwolenia od dyrektora izby administracji skarbowej (wniosek składa się 2 miesiące przed planowaną loterią) i zastosowania się do przepisów dotyczących gier losowych (tj. Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych). Więcej informacji na ten temat podaje rządowy Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy.
-
Dedykowana podstrona
Jeśli nasza firma ma własną witrynę, możemy na potrzeby świąt i różnych okoliczności tworzyć dla niej podstrony. Walentynkowa podstrona może na przykład zawierać produkty lub usługi związane z poszukiwanymi w tym okresie zagadnieniami, np. prezent na walentynki, propozycje spędzenia czasu we dwoje, konkursy walentynkowe. Ciekawym i angażującym pomysłem jest publikacja bardziej osobistych historii, którymi zechcieli podzielić się np. pracownicy firmy.
Warto pamiętać, że sprawnie prowadzony marketing internetowy przyczynia się do zwiększenia zysków. Przyciąga klientów, wypracowanie mechanizmów utożsamiania się z marką (np. dzięki promowaniu określonych wartości na stronie czy poprzez inne kanały). Ponadto pozwala na uzyskanie natychmiastowej informacji zwrotnej. Internauci chętniej niż klienci stacjonarnych sklepów dzielą się opiniami na temat obsługi, asortymentu czy ogólnego wrażenia po kontakcie z firmą. Warto ich do tego zachęcić, tworząc ankiety, przypominając o możliwości dodania oceny.
Walentynki są doskonałą sposobnością do promocji lokalnej firmy poprzez nawiązania bardziej angażującej relacji z klientem. Jest to święto o charakterze osobistym, wyzwala pozytywne emocje, skłania do angażujących reakcji, np. dzielenia się własnymi historiami. Warto wykorzystać ten potencjał do promowania wizerunku marki.
-
Zniżki dla klientów
Konsumenci kochają obniżki cen. Okolicznościowe rabaty wcale nie muszą oznaczać mniejszych przychodów dla firmy w danym miesiącu, gdyż mnóstwo osób jest skłonnych dokonać większych zakupów, gdy widzi promocje, niż w zwykłym okresie, w którym obowiązują regularne ceny.
Zniżki walentynkowe mogą być przeznaczone np. tylko dla klientów firmy (tj. zarejestrowanych np. na stronie internetowej, subskrybujących newsletter, mających specjalną aplikację na telefonie) bądź dla każdego, kto odwiedzi sklep, punkt usługowy, witrynę internetową przedsiębiorstwa.
Oferując obniżkę cen warto podkreślić, że obowiązuje ona jedynie w konkretnym okresie (np. w walentynki). Limit czasowy często działa bowiem mobilizująco na osoby, które wahają się, czy skorzystać z oferty.
-
Artykuły sponsorowane
Artykuły sponsorowane w internecie są obecnie bardzo rozpowszechnioną formą content marketingu. Ich celem jest przyjazne dla użytkownika, to znaczy nienachalne reklamowanie usługi, produktu albo marki. Taka reklama w internecie pomaga budować pozytywny wizerunek firmy, gdyż sprawia wrażenie osobistej opinii lub obiektywnej informacji osób niezwiązanych bezpośrednio z przedsiębiorstwem. Konsument uzyskuje interesującą, angażującą treść, element reklamowy jest mało widoczny i nie stanowi głównego tematu publikacji.
Walentynkowe artykuły sponsorowane mogą być zamieszczane na blogach, witrynach internetowych, publikowane w mediach społecznościowych. Istotne jest to, by rzeczywiście miały rys związany z celebracją święta – warto jeszcze raz podkreślić, że reklama nie może być agresywna, musi pojawić się niejako mimochodem.
Jakich tematów może dotyczyć walentynkowy artykuł sponsorowany? Miłości, przyjaźni, okazywania sobie ciepła, pomocy, wsparcia – wobec członków rodziny, przyjaciół, ale też na przykład czworonożnych pupili. Również zagadnienia pomocy potrzebującym, akcji charytatywnych czy nawet ochrony przyrody nie odbiegają daleko od tematu święta miłości. Oczywiście można postawić na bardziej tradycyjne tematy. Prosty przykład – właściciel sklepu z kosmetykami może zlecić artykuł dotyczący kosmetyków jako atrakcyjnych upominków walentynkowych.
-
Reklamy w social mediach
Z roku na rok obserwuje się coraz większe znaczenie social mediów w biznesie. Takie narzędzia jak Facebook Ads, Instagram Ads pozwalają na dotarcie do ogromnej liczby osób i zaprezentowanie im oferty. W okresie okołowalentynkowym – jednak nie zbyt wcześnie – warto zadbać o to, by reklamy nawiązywały tematycznie do święta zakochanych. Dotyczy to w szczególności sklepów, których asortyment może być traktowany jako pomysł na prezent z okazji walentynek.