Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Budowanie strategii marketingowych: czym jest zasada 4P?

Budowanie strategii marketingowych: czym jest zasada 4P?

 
Budowanie strategii marketingowych: czym jest zasada 4P?

Marketing mix to połączenie wielu elementów, poprzez które firma może oddziaływać na otoczenie rynkowe. Te czynniki są od siebie zależne i odpowiednie ich połączenie sprawia, że wybrana strategia marketingowa jest skuteczna i pozwala zwiększyć sprzedaż. W marketingu mix wyróżnia się kilka koncepcji, w których kładzie się nacisk na różne czynniki. Najpopularniejszą jest zasada 4P. Co warto o niej wiedzieć?

 

Spis treści

Zasada 4P – co to?

 

Marketing mix 4P to jedna z najstarszych koncepcji marketingowych. Można powiedzieć, że kiedy myślimy o tradycyjnym marketingu, tak naprawdę mamy na myśli marketing zachowując zasadę 4P. Co się kryje pod tym skrótem?

 

4P odnosi się do czterech słów zaczynających się od litery p (w języku angielskim). Każde słowo wskazuje na elementy kluczowe dla działania promocyjnego. 4P to:

 

  • product – produkt,

  • price – cena,

  • place – dystrybucja,

  • promotion – promocja.

 

Zasada 4P – główne składowe

 

Jako produkt w formule 4P należy rozumieć nie tylko zapewnienie wysokiej jakości. Dla klientów liczy się przede wszystkim to, czy dany produkt zaspokaja ich potrzeby. Firma musi więc zadbać o odpowiednie opakowanie, markę, asortyment, a także usługi pozakupowe, takie jak pomoc techniczna, czy reklamacje.

 

Kolejny element strategii to cena. Nie chodzi bynajmniej o to, by była jak najniższa. Kształtując poziom cen, bierze się pod uwagę politykę cenową, warunki płatności, rabaty i uwzględnia koszt wszystkich pozostałych składników marketingu mix. Warto dodać, że niska cena może być odbierana przez konsumentów jako dobra okazja do zakupu, ale z drugiej strony bywa kojarzona z niską jakością produktu czy usługi, brakiem prestiżu marki.

 

Trzeci element, jaki uwzględnia koncepcja 4P, to dystrybucja, czyli zarówno kanały dystrybucji, jak i logistyka. Określić należy kanały sprzedaży (sklepy stacjonarne, sprzedaż online), lokalizację punktów sprzedaży, rozmieszczenie produktów na półkach, ich dostępność itd.

 

Ostatni, ale równie ważny spośród instrumentów marketingu w strategii 4P, element to szeroko pojęta promocja, począwszy od promocji sprzedaży, poprzez reklamy za pośrednictwem wybranych kanałów komunikacji z klientem, aż po strategie z obszaru public relations i sponsorowanie zewnętrznych działań, pozytywnie wpływających na wizerunek marki.

 

Choć zazwyczaj wszelkie rodzaje marketingu kojarzymy jedynie z promocją i reklamą, to pozostałe narzędzia są równie ważne i dopiero, łącząc wszystkie czynniki, można stworzyć strategię marketingową firmy, która będzie skutecznie oddziaływać na klientów.

 

Zasada 4P – historia

 

Koncepcja 4P powstała w latach 60. ubiegłego wieku. Za jej duchowych ojców uznaje się dwie osoby – autora kultowej już książki „Basic Marketing – A Managerial Approach” – Jorememu McCarthy’emu, a także autora artykułu „The Concept of the Marketing Mix” – Neila Bordena.

 

Warto dodać, że odpowiedzią na koncepcję 4P była ukuta przez Roberta Lauterborna w latach 90. XX w. koncepcja 4C, kładąca nacisk na doświadczenie konsumenta, a nie na cele i zadania producenta / sprzedawcy.

 

Warto nadmienić, że zasada 4P wciąż ma szerokie zastosowanie. Współcześnie w zależności od rodzaju oferowanych produktów i usług firmy mogą wybrać jednak inne niż 4P instrumenty marketingu mix. Przykładowo luksusowe marki odzieżowe czy marki ekskluzywne korzystają z formuły 8P, uwzględniając poza poziomem produktu, poziom doświadczeń klienta. W usługach z kolei korzysta się z zasady 7P – dodającej do produktu, ceny, dystrybucji i promocji 3 kolejnych czynników: ludzi, procesów i świadectwa materialnego.

 

Zasada 4P – zalety

 

Jak zostało wspomniane na wstępie, zasada 4P należy do najstarszych koncepcji w marketingu mix. Rynek jednak wciąż się zmienia, a wymagania konsumentów stają się coraz wyższe. W związku z tym 4P ulegało modyfikacjom, by produkty czy usługi firm trafiały w potrzeby klientów. Podstawową koncepcję rozwinięto np. do wspomnianej wcześniej koncepcji 7P, powstała zasada 4C.

 

Niemniej omawiana formuła stanowi podstawę, bez uwzględnienia której trudno byłoby stworzyć skuteczny plan działań marketingowych. Wszystko musi tworzyć spójną całość. Niedopasowane kanały dystrybucji albo zbyt wysoka czy zbyt niska cena negatywnie wpływają na poziom sprzedaży, tak jak zły wizerunek firmy, czy pominięcie działań promocyjnych. Dzięki połączeniu składników 4P firmy mogą zaspokajać potrzeby klientów, kształtować popyt na swoje produkty czy usługi.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. obsługi klienta w branży transportowej

    Praca.pl Sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Obowiązki: Utrzymywanie stałego kontaktu z klientami, budowanie długotrwałych relacji; Realizacja zleceń, planowanie i koordynowanie transportów; Współpraca z innymi działami firmy; Sporządzanie i weryfikacja dokumentów transportowych; Monitorowanie przebiegu transportów;
  • Specjalista ds. księgowości

    EUROCAR GROUP SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Warszawa, Białołęka    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu   7 000 - 9 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Nasze wymagania: wykształcenie średnie lub wyższe znajomość ustawy o rachunkowości doświadczenie na stanowisku księgowym; znajomość programów księgowych oraz MS Excel; Mile widziane: znajomość jeżyka rosyjskiego
  • Product Manager

    CAPITAL SERVICE   Ostrołęka    praca hybrydowa / stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków na tym stanowisku to: (Współ)kreowanie strategii produktowej; Zarządzanie całym cyklem życia produktu: od pomysłu do wycofania; Opieka merytoryczna i procesowa nad produktami będącymi w portfolio; Analiza mixu produktowego: sprzedaż, rentowność, mix kanałowy;...
  • Doradca / Doradczyni klienta

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Świdnica    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   4 500 - 6 100 zł brutto/mies.
    8 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? sprzedaż produktów i usług w swoim sektorze, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby klientów; realizacja i monitorowanie procesów zamówień klientów; dbanie o dostępność i ekspozycję towarów zgodnie ze standardami naszej firmy.
  • Pracownik / Pracownica magazynu sklepu

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Świdnica    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 600 - 6 200 zł brutto/mies.
    8 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? rozładunek i załadunek oraz kontrola przychodzącego towaru, zatowarowanie regałów magazynowych i sklepowych, kompletowanie zamówień, wydawanie towaru, przygotowanie dostaw dla klientów, obsługę wózka widłowego (jeśli posiadasz aktualne uprawnienia,...
  • Specjalista ds. technicznej obsługi klienta z językiem niemieckim

    Concentrix   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Obsługa klientów - połączenia przychodzące oraz wiadomosci mailowe, rozwiązywanie problemów technicznych; Wprowadzanie danych do systemu;

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?