Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Spółka limited (LTD) – co to jest? Jak założyć?

Spółka limited (LTD) – co to jest? Jak założyć?

 
Spółka limited (LTD) – co to jest? Jak założyć?

Wysokie podatki i koszty prowadzenia działalności, skomplikowane prawo podatkowe i zawiłe przepisy w księgowości zachęcają coraz rzesze polskich przedsiębiorców do założenia firmy poza granicami kraju. Jedną z popularniejszych form prowadzenia firmy jest tzw. spółka LTD regulowana przez angielskie prawo. Czym jest spółka limited i jak ją założyć? Dowiedz się, jak działa angielska spółka LTD i poznaj najważniejsze informacje dotyczące korzystania z jej przywilejów przez polskich przedsiębiorców.

 

Spis treści

Spółka LTD – czym jest?

 

Spółka LTD, funkcjonująca także pod określeniem spółka limited, znana jest przede wszystkim na gruncie brytyjskim. Jej potencjał i korzyści płynące z tej formy działalności coraz częściej dostrzegają jednak polscy przedsiębiorcy. Warto zatem pochylić się nad spółką LTD – co to jest? 

 

Spółka LTD w Wielkiej Brytanii jest regulowana przez brytyjskie ustawodawstwo. Choć funkcjonuje na terenie Zjednoczonego Królestwa, jej założycielami mogą być obcokrajowcy – w tym również Polacy. Spółka LTD w swojej konstrukcji najbardziej zbliżona jest do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, którą znamy z własnego, polskiego podwórka. Posiada ona jednak osobowość prawną, z którą nierozerwalnie wiąże się odrębność finansów spółki. Oznacza to, że właściciel przedsiębiorstwa nie ponosi odpowiedzialności majątkowej za zobowiązania spółki i nie ryzykuje majątkiem własnym, ale wyłącznie majątkiem samego przedsiębiorstwa.

 

Pamiętaj!

 

Spółka LTD to popularna forma prowadzenia działalności gospodarczej w Wielkiej Brytanii. Jest spółką posiadającą osobowość prawną, która regulowana jest przez brytyjskie ustawodawstwo. 

 

Co więcej, spółka LTD w Polsce pozwala przedsiębiorcom na znaczne obniżenie kosztów prowadzenia firmy i oferuje przedsiębiorcom znacznie więcej możliwości niż spółki znane z polskiego ustawodawstwa. Przez to spółka ta jest niezwykle popularną formą prowadzenia biznesu praktycznie w każdej dziedzinie. Triumfy święci natomiast w sektorze nowych technologii. 

 

Prowadzenie spółki LTD – dla kogo?

 

Jedną z najprostszych sposobów prowadzenia działalności na terenie Polski jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Samozatrudnienie jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które cenią sobie pełną swobodę i niezależność. Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, aż 54 proc. wszystkich mikrofirm zarejestrowanych w Polsce prowadzi działalność usługową, a niecałe 21 proc. skupia się na działalności handlowej. Do najpopularniejszych branż, na które stawiają osoby samozatrudnione, należą przede wszystkim informacja i komunikacja, edukacja czy chociażby opieka zdrowotna. A jak wygląda to w przypadku spółki LTD? Dla kogo najlepszym rozwiązaniem w kwestii prowadzenia firmy będzie właśnie spółka LTD? 

 

Spółka LTD może okazać się korzystnym rozwiązaniem dla osób, którym zależy na ograniczonej odpowiedzialności. Właśnie ta forma działalności gwarantuje ograniczoną odpowiedzialność przedsiębiorcy (wspólnika), która w praktyce oznacza, że w przypadku niewypłacalności firmy wierzyciele nie będą mogli dochodzić swoich roszczeń z prywatnego majątku udziałowców spółki. Jest to rozwiązanie, które sprawdzi się przede wszystkim wśród osób samozatrudnionych lub tych pracujących na kontakcie. 

 

Spółka LTD w Polsce czy spółka LTD w UK umożliwia prowadzenie działalności praktycznie w każdej branży. Jest ona często wybieranym rozwiązaniem przede wszystkim przez osoby pracujące w branży IT, zajmujące się programowaniem czy grafiką, specjalistów e-commerce czy osoby zajmujące się tłumaczeniami. Na tę formę samozatrudnienia często decydują się także architekci czy copywriterzy. 

 

Pamiętaj! 

 

Mając na uwadze zapisy Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, spółka LTD w Polsce nie powinna posiadać stałej i fizycznej placówki, w której prowadzona będzie działalność. W przypadku spółki LTD nie jest możliwe wynajęcie na nią biura w Polsce czy jakiejkolwiek nieruchomości przeznaczonej do celów zarobkowych. 

 

Nie zmienia to jednak faktu, że spółka LTD może okazać się świetną opcją dla przedsiębiorców, którzy chcą zmniejszyć koszty prowadzenia firmy i podlegać pod nieco mniej skomplikowane prawo podatkowe. 

 

Jak zarejestrować spółkę LTD?

 

Osoba zainteresowana założeniem firmy limited, regulowanej przez prawo angielskie, musi liczyć się z koniecznością spełnienia pewnych warunków i dopilnowania formalności. Choć samo założenie tego rodzaju działalności nie jest trudne, wymaga bardzo dobrej znajomości angielskich przepisów i procedur. Jakie są koszty prowadzenia takiej spółki? Czy warto spodziewać się związanych ze spółką LTD problemów? Jakie warunki muszą zostać spełnione, by spółka LTD była zgodna z literą prawa? 

 

Pierwszym i podstawowym krokiem założenia spółki limited będzie wybór nazwy firmy. Ta będzie musiała być unikatowa i spełniać pewne wymogi prawa. Warto więc wcześniej zorientować się, jakie warunki muszą zostać spełnione w kwestii nazewnictwa. Kolejnym krokiem, bez którego nie będzie możliwe rozpoczęcie działalności, jest wybór dyrektora oraz sekretarza spółki, a także ustalenie adresu siedziby firmy.

 

Pamiętaj! 

 

Spółka LTD musi mieć adres siedziby na terenie Wielkiej Brytanii. Choć w przypadku braku fizycznej siedziby możliwe jest wynajęcie wirtualnego biura, tak adres rejestracyjny spółki musi posiadać fizyczną lokalizację. 

 

Nazwa firmy oraz adres jej siedziby to dopiero początek. Kolejną formalnością będzie zarejestrowanie spółki, które możliwe jest zarówno za pośrednictwem internetu, jak i w formie tradycyjnej – poprzez złożenie wypełnionego wniosku o rejestrację spółki i aktu założycielskiego w Companies House (organ rejestrujący spółki kapitałowe; odpowiednik polskiego rejestru sądowego). Warto również wiedzieć, że założenie spółki LTD wymaga ustanowienia kapitału zakładowego. 

 

Pamiętaj! 

 

Celem założenia spółki LTD angielskie prawo gospodarcze wymaga zadeklarowania kapitału, który może wynieść chociażby 1 funt. 

 

Prowadzenie spółki LTD w Polsce wiąże się także z koniecznością uzyskania numeru NIP oraz zarejestrowania spółki w urzędzie skarbowym. Kroki te należy podjąć już po zarejestrowaniu spółki w Companies House. 

 

Końcowym etapem drogi pozwalającej na prowadzenie działań w ramach spółki LTD będzie otwarcie konta bankowego oraz ewentualne uzyskanie niezbędnych pozwoleń czy licencji wynikających z rodzaju prowadzonej działalności.

 

Rejestracja spółki LTD – czy Polacy mogą ją założyć?

 

W świetle polskiego prawa obywatele Polski mają możliwość założenia kilku rodzajów własnej działalności gospodarczej. Wśród nich możemy wyróżnić zarówno jednoosobowe działalności, jak i spółki – czy to osobowe czy spółki kapitałowe. Na polskim gruncie coraz większym zainteresowaniem cieszą się natomiast spółki LTD, których nie uwzględniają żadne polskie przepisy. Choć ten rodzaj spółek jest regulowany przez przepisy angielskie, Polacy mają pełne prawo, by skorzystać z przywilejów płynących z prowadzenia tego rodzaju działalności. 

 

Pamiętaj! 

 

Dzięki Konwencji o Unikaniu Podwójnego Opodatkowania, zawartej między Polską a Wielką Brytanią, obywatele Polski korzystać z profitów, jakie niesie za sobą prowadzenie spółki LTD. 

 

Wady i zalety spółki LTD 

 

Prowadzenie przedsiębiorstwa w ramach spółki LTD, z punktu widzenia Polaka, pozwala chociażby na ograniczenie kosztów prowadzenia firmy. Jednak tak jak każdy inny rodzaj działalności, spółka LTD ma swoje plusy, jak i minusy. 

 

Zalety spółki LTD: 

 

  • brak konieczności posiadania kapitału zakładowego,

  • mniejsze koszty prowadzenia firmy,

  • możliwość prowadzenia spółki LTD bez konieczności zamieszkiwania na terenie Wielkiej Brytanii,

  • brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne,

  • podleganie angielskiemu prawu podatkowemu,

  • ograniczona odpowiedzialność przedsiębiorcy do wysokości wniesionych do spółki wkładów.

 

Wady spółki LTD: 

 

  • konieczność posiadania brytyjskiego adresu siedziby firmy, 

  • niezbędna znajomość angielskich przepisów i procedur związanych z założeniem firmy w Anglii. 

 

Spółka limited a rodzaje działalności gospodarczej 

 

Tak jak zostało wspomniane wcześniej, spółka LTD dopuszcza różnego rodzaju działalność gospodarczą. Jest to jedna z najpopularniejszych form prowadzenia swojego biznesu w Wielkiej Brytanii, która cieszy się również niemałym zainteresowaniem na gruncie polskim. 

 

Spółka limited może okazać się dobrym rozwiązaniem dla osób prowadzących działalność gospodarczą w zakresie handlu, produkcji czy szeroko pojętej działalności handlowej i usługowej w internecie (e-commerce). Z tej formy działalności chętnie korzystają także osoby świadczące usługi w ramach marketingu czy konsultingu. Branża IT, tworzenie aplikacji mobilnych czy projektowanie stron internetowych, a także usługi transportu międzynarodowego – to kolejne rodzaje działalności, które pozwolą na czerpanie przywilejów płynących z prowadzenia firmy limited w Polsce. 

 

Spółka LTD w UK a rezydencja podatkowa

 

Rejestracja spółki LTD przez Polaka bardzo często rodzi pytania i wątpliwości związane z rezydencją podatkową. Rezydencja podatkowa oznacza kraj, w którym dana spółka jest opodatkowana, czyli rozlicza się z fiskusem. Zatem – w jaki sposób prowadzenie firmy LTD przez Polaka regulują przepisy podatkowe? Czy polskim przedsiębiorcom grozi podwójna rezydencja podatkowa?

 

Tutaj ogromne znaczenie ma wspomniana wcześniej Konwencja zawarta pomiędzy Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Warto sprawdzić także regulacje dotyczące kwestii Brexit a działalność gospodarcza w Wielkiej Brytanii. To, co najważniejsze, to fakt, że wystąpienie Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nie ma żadnego wpływu na prowadzenie wspomnianej działalności przez Polaków.

 

Rezydencja podatkowa w przypadku spółki LTD uzależniona jest od miejsca, w którym znajduje się centrum jej działalności, miejsca założenia firmy oraz adresu rejestracyjnego spółki. 

 

Pamiętaj! 

 

Co do zasady spółka limited posiada rezydencję podatkową w Wielkiej Brytanii, czyli tam, gdzie jest miejsce jej założenia. 

 

Warto jednak wiedzieć, że w przypadku spółki LTD prowadzonej przez Polaka w Polsce dochody spółki mogą podlegać także opodatkowaniu w rodzimym kraju. Celem uniknięcia podwójnego opodatkowania Wielka Brytania podpisała umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z wieloma krajami na świecie.

 

Spółka LTD a świadczenia emerytalne udziałowca

 

Obowiązujący w Wielkiej Brytanii system emerytalny umożliwia pobieranie świadczeń emerytalnych z trzech źródeł – emerytury państwowej, emerytury firmowej oraz emerytury prywatnej. W skład tej pierwszej wchodzi emerytura podstawowa, do której uprawniony jest każdy przedsiębiorca, który osiągnie wymagany wiek emerytalny i przepracował na terenie Wielkiej Brytanii co najmniej 10 lat, opłacając w tym czasie składki. A jak wygląda to w przypadku Polaków prowadzących firmę LTD? 

 

Warto pamiętać, że obywatel Polski, który pracował w różnych krajach, wniosek o świadczenie emerytalne może złożyć jedynie w kraju, w którym aktualnie zamieszkuje. Następnie wniosek ten zostanie przekazany do miejsca, w którym znajdowało się ostatnie miejsce jego pracy. Jednak to do podatnika należy podjęcie decyzji, w którym kraju chce pobierać świadczenie emerytalne. 

 

Polacy prowadzący działalność w ramach spółki limited muszą zadecydować, z którego kraju chcą pobierać świadczenie emerytalne. Nie jest możliwe pobieranie emerytury polskiej i angielskiej jednocześnie.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Sprzedawca - Doradca Klienta Wólczanka

    VRG S.A.   Warszawa, Wola Park    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: obsługa Klienta, aktywna sprzedaż naszych produktów, dbanie o ekspozycję towaru, budowanie pozytywnego wizerunku marki.
  • Samodzielny Księgowy

    Kancelaria Podatkowo-Rachunkowa SALDO sp. z o.o.   Wojkowice    praca zdalna / hybrydowa
    umowa o dzieło / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska prowadzenie ksiąg rachunkowych klientów biura, sporządzanie deklaracji podatkowych, sporządzanie sprawozdań finansowych, kontakt z klientami oraz instytucjami zewnętrznymi, uzgadnianie kont księgowych, prowadzenie ewidencji dla celów podatkowych;
  • Księgowy / Księgowa

    EUROCAR GROUP SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Warszawa, Białołęka    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu   7 000 - 9 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: Firma EUROCAR GROUP sp. z o.o. specjalizuje się w sprzedaży hurtowej i detalicznej samochodów oraz transporcie międzynarodowym. Poszukuje osoby do działu księgowości, która dołączy do naszego zespołu. Jeśli jesteś osobą z wykształceniem średnim lub wyższym...
  • Doradca Klienta PZU

    GRUPA PZU   Koło    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Realizacja planów sprzedażowych; Obsługa klienta zgodnie ze standardami Grupy PZU; Przyjmowanie gotówkowych i bezgotówkowych wpłat ubezpieczeń; Utrzymywanie długofalowych relacji z klientem; Budowanie portfela klientów;
  • Trener działu szkoleń

    Concentrix   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Opis stanowiska: Poszukujemy doświadczonego Trenera do pracy w środowisku call center. Osoba na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za prowadzenie codziennych szkoleń dla agentów, monitorowanie ich postępów oraz wspieranie ich w procesie nauki poprzez udzielanie informacji zwrotnych i...
  • Friendly Moves Limited Sp.z.o.o.
    kierownik/koordynator / ekspert  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 100 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Sprzedaż oraz rozwój usług transportowych i logistycznych w zakresie działania firmy (kraj + UE). Aktywne pozyskiwanie klientów korzystających z międzynarodowych i krajowych usług transportowych (transport drobnicowy; częściowy i całopojazdowy). Pozyskiwanie klientów na usługi...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?