Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Budowanie strategii marketingowych: czym jest zasada 4P?

Budowanie strategii marketingowych: czym jest zasada 4P?

 
Budowanie strategii marketingowych: czym jest zasada 4P?

Marketing mix to połączenie wielu elementów, poprzez które firma może oddziaływać na otoczenie rynkowe. Te czynniki są od siebie zależne i odpowiednie ich połączenie sprawia, że wybrana strategia marketingowa jest skuteczna i pozwala zwiększyć sprzedaż. W marketingu mix wyróżnia się kilka koncepcji, w których kładzie się nacisk na różne czynniki. Najpopularniejszą jest zasada 4P. Co warto o niej wiedzieć?

 

Spis treści

Zasada 4P – co to?

 

Marketing mix 4P to jedna z najstarszych koncepcji marketingowych. Można powiedzieć, że kiedy myślimy o tradycyjnym marketingu, tak naprawdę mamy na myśli marketing zachowując zasadę 4P. Co się kryje pod tym skrótem?

 

4P odnosi się do czterech słów zaczynających się od litery p (w języku angielskim). Każde słowo wskazuje na elementy kluczowe dla działania promocyjnego. 4P to:

 

  • product – produkt,

  • price – cena,

  • place – dystrybucja,

  • promotion – promocja.

 

Zasada 4P – główne składowe

 

Jako produkt w formule 4P należy rozumieć nie tylko zapewnienie wysokiej jakości. Dla klientów liczy się przede wszystkim to, czy dany produkt zaspokaja ich potrzeby. Firma musi więc zadbać o odpowiednie opakowanie, markę, asortyment, a także usługi pozakupowe, takie jak pomoc techniczna, czy reklamacje.

 

Kolejny element strategii to cena. Nie chodzi bynajmniej o to, by była jak najniższa. Kształtując poziom cen, bierze się pod uwagę politykę cenową, warunki płatności, rabaty i uwzględnia koszt wszystkich pozostałych składników marketingu mix. Warto dodać, że niska cena może być odbierana przez konsumentów jako dobra okazja do zakupu, ale z drugiej strony bywa kojarzona z niską jakością produktu czy usługi, brakiem prestiżu marki.

 

Trzeci element, jaki uwzględnia koncepcja 4P, to dystrybucja, czyli zarówno kanały dystrybucji, jak i logistyka. Określić należy kanały sprzedaży (sklepy stacjonarne, sprzedaż online), lokalizację punktów sprzedaży, rozmieszczenie produktów na półkach, ich dostępność itd.

 

Ostatni, ale równie ważny spośród instrumentów marketingu w strategii 4P, element to szeroko pojęta promocja, począwszy od promocji sprzedaży, poprzez reklamy za pośrednictwem wybranych kanałów komunikacji z klientem, aż po strategie z obszaru public relations i sponsorowanie zewnętrznych działań, pozytywnie wpływających na wizerunek marki.

 

Choć zazwyczaj wszelkie rodzaje marketingu kojarzymy jedynie z promocją i reklamą, to pozostałe narzędzia są równie ważne i dopiero, łącząc wszystkie czynniki, można stworzyć strategię marketingową firmy, która będzie skutecznie oddziaływać na klientów.

 

Zasada 4P – historia

 

Koncepcja 4P powstała w latach 60. ubiegłego wieku. Za jej duchowych ojców uznaje się dwie osoby – autora kultowej już książki „Basic Marketing – A Managerial Approach” – Jorememu McCarthy’emu, a także autora artykułu „The Concept of the Marketing Mix” – Neila Bordena.

 

Warto dodać, że odpowiedzią na koncepcję 4P była ukuta przez Roberta Lauterborna w latach 90. XX w. koncepcja 4C, kładąca nacisk na doświadczenie konsumenta, a nie na cele i zadania producenta / sprzedawcy.

 

Warto nadmienić, że zasada 4P wciąż ma szerokie zastosowanie. Współcześnie w zależności od rodzaju oferowanych produktów i usług firmy mogą wybrać jednak inne niż 4P instrumenty marketingu mix. Przykładowo luksusowe marki odzieżowe czy marki ekskluzywne korzystają z formuły 8P, uwzględniając poza poziomem produktu, poziom doświadczeń klienta. W usługach z kolei korzysta się z zasady 7P – dodającej do produktu, ceny, dystrybucji i promocji 3 kolejnych czynników: ludzi, procesów i świadectwa materialnego.

 

Zasada 4P – zalety

 

Jak zostało wspomniane na wstępie, zasada 4P należy do najstarszych koncepcji w marketingu mix. Rynek jednak wciąż się zmienia, a wymagania konsumentów stają się coraz wyższe. W związku z tym 4P ulegało modyfikacjom, by produkty czy usługi firm trafiały w potrzeby klientów. Podstawową koncepcję rozwinięto np. do wspomnianej wcześniej koncepcji 7P, powstała zasada 4C.

 

Niemniej omawiana formuła stanowi podstawę, bez uwzględnienia której trudno byłoby stworzyć skuteczny plan działań marketingowych. Wszystko musi tworzyć spójną całość. Niedopasowane kanały dystrybucji albo zbyt wysoka czy zbyt niska cena negatywnie wpływają na poziom sprzedaży, tak jak zły wizerunek firmy, czy pominięcie działań promocyjnych. Dzięki połączeniu składników 4P firmy mogą zaspokajać potrzeby klientów, kształtować popyt na swoje produkty czy usługi.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Funduszy UE

    DGP sp. z o.o.   Kraków    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / o dzieło / o staż/praktykę / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu / tymczasowa/dodatkowa   4 000 - 15 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: Przygotowanie i rozliczanie dokumentacji aplikacyjnej do takich programów jak Horyzont Europa (EIC Accelerator), programy NFOŚiGW, regionalne programy, FENG, FENIKS czy Fundusz Odbudowy; Konsultacje dla klientów możliwości aplikowania po środki w ramach aktualnych programów...
  • Pomocnik Kuchenny

    KMM Gastronomia sp. z o.o.   Swadzim    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   4 700 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Obowiązki: Przygotowanie posiłków (dania główne, przekąski, sałatki). Obsługa bufetu. Utrzymanie czystości w kuchni. Transport posiłków w termoboxach.
  • Kucharz

    KMM GASTRONOMIA SP. Z O.O.   Swadzim    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   5 350 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Obowiązki: Przygotowywanie różnorodnych dań z uwzględnieniem potrzeb pracowników, Zachowanie standardów higieny i bezpieczeństwa żywności, Współpraca z personelem stołówki dla efektywnej obsługi.
  • Lakiernik (także bez doświadczenia)

    TNS Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    OPIS STANOWISKA: przygotowywanie powierzchni do malowania, w tym czyszczenie, szpachlowanie, oklejanie; malowanie przy użyciu pistoletu natryskowego; utrzymywanie sprzętu w dobrym stanie i czyszczenie narzędzi po użyciu; wykonywanie poprawek malarskich i drobnych napraw powłok lakierniczych....
  • Operator maszyn CNC - prasa krawędziowa / wiertarka

    TNS Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska: obsługa maszyn CNC: prasa krawędziowa / wiertarka; Wymagania: doświadczenie zawodowe jako operator maszyn CNC; umiejętność posługiwania się elektronarzędziami; zaangażowanie i sumienność w wykonywaniu powierzonych obowiązków; umiejętność pracy w zespole.
  • Asystentka / Asystent Linii Produkcyjnych

    Lotte Wedel Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    asystent  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Sprawdź mieszankę zadań, które czekają na Ciebie w nowej pracy. Będzie słodko! Tworzenie harmonogramów dla linii produkcyjnych; Wprowadzanie harmonogramów pracowników do systemu Kontrola czasu pracy oraz nieobecności pracowników w systemie; Administracja i dbanie o prawidłowy obieg...

Najnowsze artykuły

Bezrobocie w Polsce wzrosło. Najnowsze dane resortu pracy

Bezrobocie w Polsce wzrosło. Najnowsze dane resortu pracy

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało wstępne dane na temat poziomu bezrobocia oraz liczby wolnych miejsc pracy w Polsce. W skali miesiąca oraz ostatniego półrocza widoczny jest wzrost liczby osób bezrobotnych. Jednocześnie w grudniu spadła liczba wolnych stanowisk. Czy te dane wskazują na pogorszenie sytuacji na rynku pracy?

Metoda TRZOS – definicja, plusy, zastosowanie

Metoda TRZOS – definicja, plusy, zastosowanie

Możliwość zarządzania własnym czasem to duża wygoda (szczególnie na home office), ale też spore wyzwanie. Tym większe, gdy mamy wokół pełno rozpraszaczy, presja ze strony szefa czy klienta walczy o prym z własną skłonnością do prokrastynacji, a niewykonane zadania piętrzą się, potęgując stres i uniemożliwiając skupienie na bieżących sprawach. Wówczas z pomocą może przyjść metoda TRZOS.

Porządek na biurku − dobra organizacja to podstawa

Porządek na biurku − dobra organizacja to podstawa

Biurko powinno być niemal całkowicie puste, czy lepiej układać na nim przedmioty wedle jakiegoś klucza? Jedno jest pewne: nie może przypominać krajobrazu po klęsce żywiołowej, a niestety i tak bywa. Z okazji Dnia Sprzątania Biurka mamy dla Was garść strategii, które pomogą opanować chaos w dokumentach, długopisach, świstkach i segregatorach. Utrzymywanie porządku na biurku nie jest trudne!

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Nowelizacja ustawy o PIT z dnia 27 września 2024 roku wprowadza zmiany w systemie podatkowym korzystne dla przedsiębiorców, którzy dotąd borykali się z problemem nieuregulowanych faktur, od których mimo wszystko należało odprowadzać podatek. W określonych przypadkach metoda memoriałowa może zostać zastąpiona przez kasowy PIT dla przedsiębiorców. Jak to wygląda w praktyce?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Święta, święta i po świętach, a jak wiemy, powrót do codzienności po długim urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379