Praca.pl Poradniki CV / Życiorys
Jak napisać dobre CV? Wszystko, co należy wiedzieć

Jak napisać dobre CV? Wszystko, co należy wiedzieć

 
Jak napisać dobre CV? Wszystko, co należy wiedzieć

Jak napisać dobre CV? Czy na pewno mój życiorys zawiera wszystko, co powinien? I właściwie jak wygląda prawidłowe CV? Te pytania nurtują wielu poszukiwaczy pracy. Aby przygotować skuteczne dokumenty aplikacyjne, wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad.

 

Dobre CV a dostosowanie treści

 

Każdy, kto chce zdobyć dobrą pracę, musi pozbyć się przekonania o istnieniu „uniwersalnego CV”. Tak jak stanowiska różnią się wymaganiami i zakresem obowiązków, tak przesyłane aplikacje powinny być dopasowane do konkretnego ogłoszenia. Niektórym trudno uwierzyć, że szczegółowe wymienianie wszystkich dotychczasowych prac nie zawsze jest najlepszym pomysłem. CV ma akcentować jedynie te cechy i doświadczenie, które są dla pracodawcy istotne.

 

Na każdym etapie przygotowania życiorysu króluje zasada: „pisz prawdę”. Wiarygodność informacji, bez problemu można zweryfikować. Dobre CV to takie, które zwięźle i jednocześnie precyzyjnie przedstawia kandydata. Nie utrudniajmy pracy rekruterowi!

 

Na pewno nie należy stosować zwrotów, które nie wnoszą informacji na temat konkretnych umiejętności i osiągnięć. Twierdzenie "podczas mojej pracy sprzedaż towaru była bardzo dobra" blado wypada na tle "efektywna sprzedaż (wzrost o 25%)". W CV trzeba, prócz precyzyjnego określenia swojego doświadczenia, skupić się także na tych faktach potwierdzających osiągnięcia.

 

Co powinno zawierać CV kandydata z niespójną ścieżką kariery

 

Dostosowanie swojego CV do wymagań przyszłego pracodawcy często łączy się z pominięciem doświadczenia, które pozornie nie wpisuje się w profil stanowiska. W efekcie aplikacja wydaje się zwyczajnie za krótka, a przez to również nieatrakcyjna. Czy niespójna ścieżka kariery przekreśla kandydata? Jak powinno wyglądać CV takiej osoby, aby nie świadczyło o niezdecydowaniu i braku konsekwencji?

 

Nie ma słusznej odpowiedzi na to pytanie. Pracodawcy z jednej strony mogą uważać kandydatów z niespójną ścieżką kariery za mobilnych i elastycznych pracowników, którzy szybko zdobywają nową wiedzę i umiejętności, a perspektywa przekwalifikowania zawodowego nie stanowi dla nich problemu. Z drugiej natomiast strony tzw. specjaliści od wszystkiego mogą być odbierani jako osoby, które łatwo rezygnują ze swoich celów zawodowych i nie potrafią podjąć decyzji, w jaki sposób chcą kształtować swój rozwój kariery.

 

Rozwiązaniem w tej sytuacji może być tzw. skill CV, które skupia uwagę na umiejętnościach kandydata, a nie na jego doświadczeniu zawodowym. Celem takiego funkcyjnego CV jest przekonanie potencjalnego pracodawcy, że zdobyte umiejętności są doskonale dopasowane do profilu poszukiwanego pracownika.

 

Struktura CV – kolejność i układ informacji

 

Kolejność informacji w CV powinna być porządkowana według założenia "gdybym był pracodawcą, właśnie w takiej kolejności chciałbym czytać informacje na temat swojego potencjalnego przyszłego pracownika". Jak to osiągnąć?

 

Po pierwsze, Curriculum Vitae powinny rozpoczynać podstawowe dane: imię i nazwisko, miejsce zamieszkania oraz dane do kontaktu. W przypadku adresu nie trzeba podawać numeru bloku, mieszkania czy nawet ulicy. Wystarczy miasto z określeniem dzielnicy, na której mieszkamy. Również chwilę uwagi warto poświecić adresowi e-mail. Nieoficjalne określenia w stylu "panterka78", "kasiulenka123" czy "syn swojego ojca" to zły wybór. Adres e-mail, założony na „neutralnej” domenie, powinien zawierać imię i nazwisko bez znaków specjalnych.

 

Po drugie, doświadczenie. Dla pracodawcy najistotniejszymi informacjami są dotychczas wykonywane przez kandydata obowiązki. Czytelną i sprawdzoną formą jest wymienienie nazwy firmy, stanowiska oraz obowiązków (w punktach). Bardzo istotne jest również określenie zakresu czasowego. Należy pamiętać, by w zapisie dat być konsekwentnym. Łączenie takich form zapisu: 31.05.2010 - czerwiec 2011 czy 31 V 2010 – 06.2011 nie jest najlepszym wyborem.

 

Po trzecie, wykształcenie. Kolejnym punktem aplikacji powinno być wykształcenie. Ograniczone do wymieniania uczelni, kierunku, specjalności i trybu studiowania dla osób z wyższym wykształceniem i ostatniej ukończonej szkoły dla pozostałych kandydatów. Jeśli ktoś ukończył liceum czy szkołę branżową, nie ma potrzeby wspominać o podstawówce. Co ważne, gdy kandydat dopiero wkracza na rynek pracy i jego doświadczenie zawodowe jest znikome albo żadne, powinien zacząć od wykształcenia.

 

Po czwarte, tzw. "informacje dodatkowe", w których znajdują się takie podkategorie jak: "przebyte kursy/szkolenia", "języki obce", „zainteresowania”. Hobby często może okazać się tym elementem naszej aplikacji, który przykuje uwagę rekrutera. „Dobry film” i „muzyka” niewiele mówią o kandydacie. Warto zatem skonkretyzować zainteresowania, przykładowo zamiast „literatura” można napisać „proza międzywojenna”. Ważne, by nie mijać się z prawdą. Wszystkie te kategorie dostosujmy do wymagań potencjalnego pracodawcy. Wykształcenie i doświadczenie zawodowe znajdziemy w każdej aplikacji, a trafny dobór pozostałych punktów pozwoli pokazać rekruterowi, że kandydat spełnia wszelkie kryteria.


Ostatnim elementem CV powinna być klauzula o ochronie danych osobowych. Zgodnie z polskim prawem, jest ona niezbędna, aby pracodawca mógł przetwarzać dane (m.in. numer telefony, adres e-mail). Klauzulę można umieścić w stopce, małą czcionką.


Zdjęcie w CV

 

Zdjęcie w CV powinno przedstawiać osobę godną zaufania. Umieszczanie fotek z wakacji, w słomkowym kapeluszu nie buduje profesjonalnego wizerunku. Zdjęcie musi być aktualne i utrzymane w jednolitej kolorystyce. Istotna jest także jakość. Wyraźne barwy, odpowiednia ostrość, dobra perspektywa to elementy, którym warto poświęcić uwagę podczas wybierania zdjęcia.


Kreatywna aplikacja


Nietypowe CV to dobry pomysł, gdy aplikujemy na stanowisko, gdzie kreatywność jest podstawowym atutem, czyli przede wszystkim w reklamie, mediach czy marketingu. Warto też zaprezentować swoją pomysłowość i znajomość odpowiednich narzędzi i technik, jeśli szukamy pracy na przykład jako grafik. Są jednak zawody, w których nietuzinkowy format nie zostanie doceniony np: gdy szukamy pracy w administracji, księgowości, bankowości. Pamiętajmy też, że nawet w wideo-CV, prezentacji czy grafice musimy zamieścić wszystko to, co powinno być w CV.


Co powinno zawierać dobre CV

 

W CV nie może być żadnych błędów gramatycznych ani stylistycznych. Wybierajmy standardowe i czytelne czcionki. Dbajmy o to, by odnalezienie poszczególnych informacji nie było dla nikogo problemem.

Aby CV wyglądało estetycznie i czytelnie, należy konsekwentnie stosować przyjęte zasady odnośnie rodzaju i wielkości czcionki. Pamiętajmy także, by swoją aplikację wysyłać w formacie pdf, a nie doc. Pozwoli to mieć pewność, że na każdym komputerze dokument będzie prezentował się tak samo.

 

 

Więcej artykułów "CV / Życiorys"
Praca Inter-Car Silesia Sp. z o. o.

Polecane oferty

  • Mechanik Samochodowy

    Inter-Car Silesia Sp. z o. o.   Świerklany    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 dni
    Zadania: diagnostyka samochodowa - mechanika/elektronika, mechaniczna naprawa samochodów osobowych i dostawczych, wykonywanie konkretnych czynności naprawczych zgodnie ze zleceniem warsztatowym, wykonywanie przeglądów zgodnie z arkuszami przeglądowymi.

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!