Rekrutacja przez internet jest najbardziej popularną formą poszukiwania pracowników. Ogłoszenia w wydawnictwach drukowanych docierają do znacznie mniejszej liczby osób, a co za tym idzie, nie są w stanie przyciągnąć tylu kandydatów.
Rekrutacja przez internet – wady i zalety
Ogłoszeń o pracę w internecie nie brakuje. Poszukujący zatrudnienia znajdują je na dedykowanych portalach z ofertami, za pośrednictwem mediów społecznościowych, na stronach z różnorodnymi ogłoszeniami o zasięgu lokalnym i ogólnokrajowym. Mają do dyspozycji mobilne aplikacje, portale z profilami pracowników i firm, specjalistyczne i ogólnodostępne fora. Może się wydawać, że obfitość ogłoszeń sprawia, że rekrutacja przez internet stała się zarówno dla pracodawcy, jak i kandydata łatwa, szybka i przyjemna.
Wraz zawładnięciem przez internet wielu sfer życia społecznego, wydatki na prasę w domowych budżetach zmalały. Małe i średnie przedsiębiorstwa, które zamieszczają ogłoszenia w lokalnej prasie, muszą liczyć się z tym, że ich ogłoszenie dotrze do specjalistów zamieszkujących pewien określony region. Ponadto, jeśli ta sama firma przewiduje, że ogłoszenie przeczytają wszystkie osoby o pewnych pożądanych umiejętnościach i kompetencjach, zamieszkujących np. konkretną miejscowość, może się przeliczyć. Będą to tylko ci, którzy mają w zwyczaju kupowanie gazet i zaglądanie do sekcji z ogłoszeniami, zatem krąg odbiorców ogłoszenia drastycznie się zawęża. Takim pracodawcom trudno będzie też przyciągnąć wielu być może bardziej predysponowanych do danej pracy specjalistów spoza okolicy, którzy byliby skłonni rozważyć zmianę miejsca zamieszkania.
Prócz szerokiego zasięgu, jakie są jeszcze zalety prowadzenia rekrutacji pracowników przez internet? Należą do nich:
- często niższe koszty niż w przypadku tradycyjnych ogłoszeń,
- możliwość przekazania dużej ilości informacji na temat oferowanego stanowiska w dowolnej formie (np. tekstowej, graficznej, mulimedialnej),
- szybkość otrzymywanych zgłoszeń od kandydatów.
Z drugiej strony rekrutacja prowadzona przez internet nie jest pozbawiona wad. Rekruterzy otrzymują wiele zgłoszeń niskiej jakości, są również bardziej skłonni przystać na kandydaturę mniej kompetentnej osoby. Ponadto zawiązywanie stosunków zawodowych przez internet wiąże się z pewnym niebezpieczeństwem dla obu stron (w szczególności dla kandydata udostępniającego swoje dane).
Rekrutacja przez internet – badanie wiarygodności
Wartość ogłoszeń rekrutacyjnych zamieszczanych w sieci jest bardzo różna. Nie funkcjonuje tu żaden szablon, w związku z tym z łatwością można znaleźć zarówno rozbudowane ogłoszenia, jak i jednozdaniowe notki typu „Dam pracę, nr tel:...”.
By uniknąć kłopotów, każde ogłoszenie pracownik powinien zbadać pod kątem wiarygodności pracodawcy. Biorąc udział w rekrutacji przez internet należy trzymać się podstawowych zasad bezpieczeństwa:
- nigdy nie wysyłać pieniędzy osobie lub firmie podającej się za pracodawcę,
- sprawdzić, czy firma znajduje się w rejestrze podmiotów gospodarczych,
- najlepiej korzystać ze sprawdzonych portali i wyszukiwarek. Przesyłanie dokumentów aplikacyjnych z wrażliwymi danymi osobowymi i kontaktowymi osobom ogłaszającym się na niepodlegających weryfikacji forach jest ryzykowne,
- w przypadku podejrzenia przestępstwa (np. propozycji wykonywania nielegalnych czynności), zgłosić ten przypadek na policję.