Zmień CV na lepsze
Wysyłasz dziesiątki CV, na które od dłuższego czasu nie ma żadnego odzewu? W końcu znalazłeś idealnego pracodawcę, ale nie zwróciłeś jego uwagi? Nie rezygnuj! Zanim zdecydujesz się na zmianę zawodowych planów, dokonaj zmian w swoim CV
Po pierwsze: Zrób dobre wrażenie
Rekruterzy codziennie otrzymują setki dokumentów aplikacyjnych od osób poszukujących pracy. Według badania portalu TheLadders, już nawet po 6 sekundach od zapoznania się z treścią CV są w stanie podjąć decyzję o dalszym losie kandydata w procesie rekrutacji. W tym czasie „skanują” wzrokiem takie elementy życiorysu zawodowego, jak: nazwisko kandydata, nazwy firm i stanowisk, na których pracował, okres zatrudnienia oraz słowa kluczowe, istotne z punktu widzenia stanowiska, o które się ubiega
Chociaż czasu na zainteresowanie rekrutera nie ma zbyt wiele, warto trzymać się kilku zasad, które nie tylko ułatwią mu pracę, ale przede wszystkim zwiększą prawdopodobieństwo, że to właśnie ciebie wybierze do kolejnego etapu rekrutacji. Dlatego tak „ważne jest, aby rekruter, otwierając CV kandydata, otrzymał od razu na pierwszej stronie informację dotyczącą profilu osoby aplikującej, czyli w czym
się specjalizuje, jakie ma doświadczenie i najmocniejsze strony” zauważa Karolina Jarosińska, Business Unit Manager z firmy GraFton Recruitment Polska Sp. z o.o. „Opis taki musi być zwięzły i bardzo konkretny. Rekruterzy mają za zadanie ocenić trafność kandydata właśnie po CV, dlatego też warto zadać sobie trochę trudu i od razu uwypuklić najmocniejsze cechy” – dodaje Jarosińska.
Po drugie: Dopasuj CV do nowego stanowiska
Z badań portalu Praca.pl wynika, że 80 proc. kandydatów aplikujących na różne stanowiska wysyła na każde z nich to samo CV i ten sam list motywacyjny. A przecież uniwersalny życiorys zawodowy po prostu nie istnieje! Każde przygotowywane przez ciebie CV powinno być dostosowane do stanowiska, o które się ubiegasz. Jeżeli zatem aplikujesz na podstawie ogłoszenia o pracę, najpierw uważnie przeczytaj jego treść i zwróć uwagę, na jakie wymagania i kwalifikacje stawia pracodawca – twoje CV powinno być odpowiedzią na te oczekiwania. W opisie zawodowym podsumuj krótko osiągnięcia i umiejętności, które są zbieżne z ofertą pracy. W historii zatrudnienia podkreśl zadania zbliżone do obowiązków na tym stanowisku, na które aplikujesz. Pamiętaj także, aby twoje prawdziwe za interesowania były odzwierciedleniem cech, których poszukuje nowy pracodawca. Nawet jeśli będziesz musiał poświęcić nieco więcej czasu na dostosowanie CV do danego stanowiska, potraktuj to jako inwestycję i pamiętaj: zwycięstwo należy do najbardziej wytrwałych
Z powyższymi wskazówkami zgadza się również Karolina Jarosińska z Grafton Recruitment Polska: – Zdecydowanie warto dopasować CV do roli, na jaką wysyłamy aplikację. Jeśli np. ubiegamy się o stanowisko sprzedażowe, polecam zaakcentować nasze sukcesy w tym zakresie: np. wartość pozyskanych kontraktów
czy chociażby wzrost sprzedaży. Każda informacja, która uwiarygodnia sukcesy kandydata, jest pożądana i zwiększa jego szansę na otrzymanie telefonu z zaproszeniem na rozmowę.
Po trzecie: Dokonaj właściwego wyboru
Swój życiorys zawodowy powinieneś dopasować także do etapu kariery, na którym aktualnie jesteś. Dlatego wybierz jeden z trzech głównych rodzajów CV, który najlepiej przysłuży się do zaprezentowania twoich atutów. Masz do dyspozycji:
Po czwarte: Treść jest kluczowa
Raz na jakiś czas w mediach pojawiają się informacje na temat kreatywnych aplikacji, które zrobiły wielkie wrażenie na
rekruterach. Jednym z ostatnich przykładów jest Philippe Dubost, web product manager, który przygotował swoje CV w formie karty produktowej wzorowanej na sklepie internetowym Amazon. Jego CV spodobało się tak bardzo, że w ciągu 8 dni jego stronę internetową odwiedziło milion użytkowników, a sam zainteresowany otrzymał 150 ofert pracy i ponad 1000 maili! Takie niestandardowe działania kuszą, jednak zanim sam zdecydujesz się na równie odważny krok, pamiętaj, że CV powinno być przede wszystkim dostosowane do branży i charakteru stanowiska, na które aplikujesz.
Zdaniem Karoliny Jarosińskiej, „kreatywne CV bardziej spodoba się wtedy, gdy kandydat aplikuje do mediów, agencji reklamowej czy np. Firmy zajmującej się grami komputerowymi”. W przypadku wakatu dla specjalisty ds. Finansów albo np. analityka to się raczej nie sprawdzi. Jak dodaje Business Unit Manager w Grafton Recruitment Polska: „W pamięć rekruterów zapadają CV kandydatów, którzy przede wszystkim
mają zbudowany bardzo konkretny i profesjonalny profil. Ja np. uwielbiam CV, które są estetyczne, zawierające podsumowanie zawodowe kandydata wraz z konkretnymi przykładami sukcesów i liczbami. To naprawdę przemawia do odbiorcy”.
Po piąte: Wykorzystaj nowoczesne narzędzia
Ciekawym sposobem na uatrakcyjnienie dokumentów aplikacyjnych jest skorzystanie z bezpłatnych narzędzi dostępnych w Internecie, np. Prezi.com lub SlideShare.net. Są to strony, za pośrednictwem których stworzysz interaktywną prezentację zawierającą zdjęcia, Filmy i odnośniki do miejsc w sieci, w których można znaleźć informacje na temat prowadzonych przez ciebie projektów. Jeżeli natomiast marzysz o życiorysie zawodowym w postaci modnej ostatnio infografki, możesz do tego wykorzystać serwisy, jak np.: Infogr.am, Re.vu lub Visual.ly. Są one doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich tych, którzy w swoim CV chcą zawrzeć wykresy, osie czasu, liczby, a także cytaty dotyczące współpracy z daną osobą lub odnośniki do zawodowego portfolio. To ostatnie jest szczególnie istotne w czasie ubiegania się o stanowiska związane z pracą projektową. Jeżeli więc chcesz stworzyć własne profesjonalne portfolio, możesz do tego wykorzystać platformę blogową WordPress.com, narzędzie do tworzenia stron internetowych: Wix.com czy chociażby serwisy dedykowane branży kreatywnej, jak np. Behance.net lub Carbonmade.com
Po szóste: Pokaż, że ci zależy
Jeżeli zdecydujesz się na nietypowe CV ,zwróć uwagę na staranność jego wykonania oraz pamiętaj o dołączeniu podstawowych informacji: twoich danych kontaktowych i klauzuli, w której wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych w procesie rekrutacji. Dokumenty aplikacyjne są twoją zawodową wizytówką, dlatego powinieneś postawić na ich jakość, przejrzystość i umiarkowaną zwięzłość. Warto także ułatwić zadanie pracownikom działu kadr i do niestandardowej aplikacji dołączyć standardowy plik z CV w formie .doc lub .pdf. Jeżeli zastanawiasz się nad tym, czy zamiast standardowego pliku nie lepiej byłoby przesłać rekruterowi tylko link do profilu w portalu społecznościowym dla profesjonalistów – np. w LinkedIn – zrezygnuj z tego pomysłu. Sam link może się okazać dość arogancki – ani nie dostosowujesz swojego CV do wymagań pracodawcy, ani nie załączasz klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych, ani nie pokazujesz, że ci w jakikolwiek sposób zależy na nowej pracy. Uważaj również na skrajności i nie bądź nadgorliwy. Jeżeli pracodawca nie wymaga dostarczenia jakichś dokumentów, nie zapychaj jego skrzynki mailowej niezliczoną liczbą zbędnych plików.
Po siódme: Mów prawdę i tylko prawdę.
Najczęstsze błędy w CV dotyczą braku chronologii w doświadczeniu czy edukacji oraz podawania niekompletnych informacji – zauważa Karolina Jarosińska z Grafton Recruitment Polska. Jeżeli więc chcesz świadomie utrudnić rekruterowi odnalezienie się w twojej aplikacji i celowo wprowadzasz w niej chaos koniecznie zmień strategię! Zamiast zaciemniać obraz zawodowej rzeczywistości, postawna poprawny opis stanowiska z informacjami o rodzajach odpowiedzialności i twoich osiągnięciach. Posiadane przez ciebie umiejętności wypunktuj i podaj przykłady na to, w jaki sposób oraz z jaką częstotliwością je wykorzystujesz. I pamiętaj: absolutnie nigdy nie kłam w CV,
ponieważ wszystkie informacje, które podajesz, mogą zostać zweryfikowane przez rekrutera. Powodzenia!
Zyta Machnicka konsultant ds. marki pracodawcy, trener praktyk, e-marketer i wykładowca