Marka kobiety w biznesie
W Polsce rośnie w siłę grupa odnoszących sukcesy kobiet działających w biznesie. Coraz więcej pań znajduje się na topowych miejscach w rankingach przedsiębiorców, wzrasta również liczba kobiet w radach zarządczych dużych przedsiębiorstw. Specjalistki szturmem zajmują branże tradycyjnie przypisywane mężczyznom, np. technologiczną czy finansową.
Wpływ na te pozytywne zmiany ma wiele czynników, między innymi to, że panie są coraz lepiej wykształcone i nastawione na poszerzanie swoich kompetencji. Pokazują to między innymi badania GUS-u i Eurostatu. Zgodnie ze wspólnym raportem tych instytucji „Życie kobiet i mężczyzn w Europie 2018” w Unii Europejskiej 33,4% kobiet osiągnęło wykształcenie wyższe (uzyskując tytuł co najmniej licencjata). Dla porównania, dyplom uczelni wyższej uzyskało w tym samym okresie 29,5% panów.
Rola kobiety w biznesie
Kobieta na kierowniczym stanowisku? Jak najbardziej. Choć dyrektorzy i przełożeni powinni zdobywać stanowiska z uwagi na umiejętności i kwalifikacje, niestety płeć wciąż może wpływać na decyzje zarządu dotyczące awansów, hamując kariery kobiet. Pokazuje to przywołany raport dotyczący sytuacji pracownic w Unii Europejskiej. W żadnym kraju członkowskim panie nie stanowiły ponad połowy kadry kierowniczej.
Warto zauważyć jednak, że Polska (podobnie jak Łotwa i Słowenia) znajduje się w czołówce krajów o najwyższym odsetku kobiet na kierowniczych stanowiskach – w Polsce stanowią 41% kadry zarządzającej.
Kobiety w polskim biznesie – zarobki
Ponadto w Polsce poziom zatrudnienia kobiet i mężczyzn jest na mniej więcej tym samym poziomie. Wiele pań z powodzeniem rozwija karierę. Mimo to poziom wynagrodzenia wciąż nie jest równy – wbrew temu, że przed dyskryminacją chroni Konstytucja i Kodeks pracy. Nierówności w zarobkach widać szczególnie wyraźnie na wysokich stanowiskach.
Choć luka płacowa ogólnie między paniami i panami wynosi u nas 7,2%, co jest stosunkowo dobrym wynikiem na tle innych państw europejskich, szczegółowe statystyki pokazują, że odnoszące sukcesy zawodowe panie pracują na znacznie gorszych warunkach niż ich koledzy. Zgodnie z raportem Głównego Urzędu Statystycznego „Kobiety i mężczyźni na rynku pracy 2018” w grupie „Przedstawiciele władz publicznych, wyżsi urzędnicy i kierownicy” wynagrodzenie kobiet jest niższe od wynagrodzenia mężczyzn aż o 26%. Jest to największa przepaść wśród wszystkich branych pod uwagę grup zawodowych.
Co wpływa na trudniejszą sytuację kobiet na kierowniczych i wysokich stanowiskach? Wizerunek kształtują przede wszystkim stereotypy wynikające z wieloletniego promowania pewnych postaw i ról społecznych, a także warunków ekonomicznych czy rozwiązań prawnych stosowanych w naszym kraju.Choć obecnie odchodzi się od tzw. tradycyjnego podziału, zgodnie z którym płci żeńskiej przypisuje się np. mniejsze ambicje zawodowe czy ograniczanie zainteresowań do pewnych dziedzin, wiele na tym polu jest jeszcze do zrobienia. W promowaniu kobiet w biznesie pomagają kobiece fundacje i organizacje pozarządowe. Dzięki nim coraz więcej pań uświadamia sobie nie tylko swoje możliwości, ale również walczy o wyższe zarobki, lepsze warunki zatrudnienia i awans.