Praca.pl Poradniki Motoryzacja
Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

 
Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Praca w lotnictwie kojarzy się przede wszystkim z posadą pilota, stewardessy. Jednak rozglądając się na rynku pracy za posadami w dochodowej branży lotniczej, warto pamiętać o tych zawodach technicznych i pomocniczych, jak kontroler ruchu lotniczego czy mechanik lotniczy. Do pracy kontrolera przygotowuje wieloletnie szkolenie, a jak jest w przypadku mechanika samolotów? Czy technikum albo kurs zawodowy wystarczy, żeby wkroczyć do tej lukratywnej branży jako młodszy mechanik lotniczy? Czy od mechaników lotniczych wymaga się znajomości języka angielskiego? Wyjaśniamy, kto może zostać mechanikiem lotniczym, jakie są obowiązki oraz zarobki mechanika lotniczego.

 

Spis treści

Mechanik lotniczy – jak zostać?

 

Praca jako mechanik lotniczy bez wątpienia jest pracą bardzo perspektywiczną. Jest jednak zajęciem bardzo wymagającym i obciążającym – również psychicznie. Mechanik lotniczy czuwa nad stanem technicznym samolotów. Jego zadaniem jest nie tylko naprawa usterek, ale przede wszystkim zapobieganie im. 

 

Mechanik lotniczy jest osobą, która łączy w sobie zarówno zaawansowaną wiedzę techniczną, jak i praktyczne umiejętności w utrzymywaniu czy naprawie statków powietrznych. Wobec tego musi mieć szeroką wiedzę z zakresu technologii lotniczej, procedur bezpieczeństwa i systemów samolotowych. W tej profesji każdy najmniejszy błąd, drobne niedociągnięcie i minimalne niedopatrzenie, może nieść za sobą poważne konsekwencje. To dlatego mówi się, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo całej załogi oraz pasażerów jest najważniejszym i podstawowym aspektem tej pracy. A jak zacząć karierę mechanika lotniczego? Co zrobić, by sprawdzić się w tym zawodzie? 

 

Po pierwsze należy zdać sobie sprawę, że praca mechanika lotniczego jest zupełnie czymś innym niż praca chociażby mechanika samochodowego. Ten drugi, po odpowiednim wykształceniu i praktyce, jest w stanie naprawić każdy samochód. W przypadku mechanika lotniczego wygląda to zupełnie inaczej, ponieważ przepisy wymagają posiadania licencji do obsługi konkretnych samolotów czy szybowców. Zanim jednak przejdziemy do licencji, omówmy podstawy uprawniające do podjęcia pracy zawodzie. 

 

  • Technikum lotnicze

 

Do podjęcia pracy jako mechanik lotniczy wymagane jest wykształcenie średnie o profilu lotniczym (np. w zawodzie technik mechanik lotniczy) lub wykształcenie obejmujące kierunki mechaniczne, takie jak: mechanik maszyn i urządzeń przemysłowych, elektromechanik.

 

  • Szkolenia i licencje w branży lotniczej

 

Każdy kandydat na mechanika lotniczego swoją ścieżkę kariery powinien zacząć jednak od wizyty na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, gdzie w zakładce „Personel lotniczy – szkolenie i licencjonowanie personelu technicznego” możemy zapoznać się z wszelkimi procedurami na temat szkoleń, jak i informacjami dotyczącymi ogólnych warunków uzyskania licencji. Na tym etapie kandydat powinien również ustalić, w jakim obszarze lotnictwa chciałby pracować. 

 

Pamiętaj! 

 

W świetle obowiązującego prawa technik mechanik po zdaniu egzaminu zawodowego na mechanika lotniczego – choć uzyskuje tytuł technika – nie ma uprawnień do poświadczania wykonywania czynności obsługowych przy statkach powietrznych. Uprawnienia takie gwarantuje dopiero licencja na obsługę techniczną statku powietrznego. 

 

  • Praktyki zawodowe

 

Wobec tego po ukończeniu specjalnego kursu, kandydat na mechanika lotniczego musi odbyć dwuletnią praktykę przy obsłudze maszyn, a następnie przystąpić do egzaminu państwowego. Dopiero pozytywny wynik egzaminu gwarantuje pierwszą i podstawową licencję mechanika lotniczego. W miarę zdobywania doświadczenia, mechanik lotniczy może zdobywać licencje na poszczególne typy samolotów, szybowców czy innych statków powietrznych.  

 

Pamiętaj! 

 

Podstawową formą potwierdzenia kompetencji mechanika lotniczego jest licencja na obsługę techniczną statku powietrznego wystawiana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

 

  • Kompetencje elektroniczne i informatyczne

 

W tym miejscu warto również zaznaczyć, że praca jako mechanik lotniczy wymaga nieustannego kształcenia i dostosowywania się do zmieniających się technologii. W nowoczesnym i zaawansowanym technologicznie świecie, od techników wymaga się nie tylko doskonałych umiejętności mechanicznych, ale również wysoko rozwiniętych kompetencji w obszarze elektroniki i informatyki. 

 

 

Mechanik lotniczy – predyspozycje 

 

Zdobycie odpowiedniego wykształcenia i praktyka nie zawsze są gwarancją sukcesu. W zależności od specyfiki danego zawodu, niezbędne mogą być również konkretne predyspozycje, czyli określone cechy charakteru, uzdolnienia czy zainteresowania. Dokładnie tak samo jest w przypadku technika mechanika lotniczego. 

 

Do wykonywania tej pracy wymagana jest przede wszystkim umiejętność logicznego rozumowania i pełnego skoncentrowania na wykonywanych zadaniach. Umiejętność czytania rysunków technicznych, a także zdolność do sprawnego diagnozowania i naprawy usterek, to podstawy pracy w tym zawodzie. Dokładność, skrupulatność i spostrzegawczość, wyobraźnia przestrzenna – to wszystko jest niezbędne do należytego wypełniania swoich obowiązków. Kandydat na mechanika lotniczego musi również biegle posługiwać się językiem angielskim. 

 

Pamiętaj! 

 

Mechanik lotniczy musi wykazywać się dużą odpowiedzialnością oraz szybkością działania i umiejętnością podejmowania decyzji w sytuacjach awaryjnych.

 

 

Mechanik lotniczy – jak wygląda praca?

 

Mogłoby się wydawać, że jego praca polega przede wszystkim na usuwaniu usterek. Warto jednak zaznaczyć, że serwis lotniczy ma na celu przede wszystkim zapobieganie ewentualnym usterkom. Gdy do tych dojdzie w powietrzu, lot może zakończyć się tragicznie. Dlatego to na barkach mechanika lotniczego spoczywa obowiązek przeglądu, konserwacji i dbałości o stan techniczny samolotów, helikopterów czy innych statków powietrznych. 

 

Podstawowym zadaniem technika mechanika lotniczego jest przede wszystkim:

 

  • diagnozowanie ewentualnych usterek,
  • wykonywanie testów,
  • ocena stanu technicznego maszyn,
  • naprawa komponentów lotniczych.

 

Uczestniczy on w przygotowaniach statków powietrznych do wykonywania i poświadczania obsługi technicznej, obejmujących między innymi mycie statku powietrznego, opróżnianie zbiorników paliwa i oleju, usuwanie ładunku czy chociażby kontrolowanie ważności dokumentów.

Warto również wiedzieć, że każda część statku powietrznego ma tak zwany czas zdolności użytkowej. W praktyce oznacza to, że mechanik oprócz usuwania już występujących usterek, musi dbać o wymianę na nowe określonych części samolotu. Każdą część, w określonym przez książkę serwisową momencie, należy wymontować i przekazać do dalszego przeglądu lub wymienić na nową. Za to również odpowiada mechanik lotniczy. 

 

Pamiętaj! 

 

Według klasyfikacji zawodów i specjalności wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, celem pracy mechanika lotniczego obsługi technicznej jest prawidłowe wykonanie: 

 

  • obsługi technicznej konstrukcji statku powietrznego, urządzenia napędowego oraz systemów mechanicznych i elektrycznych,

  • obsługi systemów awioniki zgodnie z dokumentacją techniczną, procesami technologicznymi oraz wymogami producenta, gwarantującymi bezpieczny przewóz lotniczy pasażerów i frachtu. 

 

Mechanik identyfikuje i diagnozuje, a także usuwa usterki wykryte w czasie przeprowadzonej obsługi. 

 

 

Technik mechanik lotniczy – zarobki

 

Wynagrodzenie mechanika lotniczego w dużej mierze uzależnione jest od zakresu posiadanych uprawnień i zdobytych licencji. Jak wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, w styczniu 2024 roku mediana zarobków techników mechaników lotniczych wynosiła 6350 zł brutto. Na wyższe wynagrodzenie mogli liczyć inżynierowie, którzy miesięcznie zarabiali 8700 zł. Co drugi inżynier mechanik lotniczy otrzymywał pensję od 6150 zł do 14 050 zł. 

 

Najnowsze oferty pracy mechanik lotniczy

 

Mechanicy lotniczy mogą szukać pracy na różne sposoby. Najskuteczniejszym i najprostszym rozwiązaniem będzie śledzenie ogłoszeń publikowanych przez linie lotnicze, które często zatrudniają mechaników do obsługi technicznej swoich samolotów. Niekiedy na stronach lotnisk możemy znaleźć sekcję z ogłoszeniami, gdzie firmy zajmujące się obsługą techniczną i konserwacją statków powietrznych, zamieszczają oferty zatrudnienia. 

 

Nie zapominajmy jednak, że miejscem pracy mechanika lotniczego niekoniecznie musi być lotnisko. Wobec tego oferty pracy dla techników zamieszczać mogą także aerokluby, organizacje obsługowe i produkcyjne przemysłu lotniczego czy chociażby służby techniczne lotnictwa wojskowego. 

 

Pamiętaj!

 

Oferty pracy dla mechaników lotniczych znajdziesz na Praca.pl. Podaj nazwę zawodu: mechanik lotniczy lub wskaż obszar zawodowy  Serwis / Technika / Montaż, by zobaczyć wszystkie aktualne oferty pracy dla mechaników.

 

Mechanik lotniczy – ryzyko zawodowe

 

Praca mechanika lotniczego obsługi technicznej może być wykonywana zarówno w hangarach, na wolnym powietrzu czy w halach produkcyjnych, jak i pomieszczeniach biurowych. Wśród zagrożeń, jakie niesie za sobą praca w serwisie lotniczym, wyróżnić możemy czynniki mechaniczne wynikające z poruszających się z ogromną prędkością części maszyn, czynniki elektryczne czy te związane z promieniowaniem radioaktywnym.

 

Jednym z zagrożeń zawodowych jest również to związane z hałasem emitowanym przez startujące i lądujące maszyny czy chociażby hałas wynikający z prób zespołów napędowych. Kontakt z pyłami, gazami, smarami i różnego rodzaju olejami również jest nieodłącznym elementem pracy w charakterze mechanika lotniczego. 

 

Mechanik lotniczy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy praca jako mechanik lotniczy jest trudna?

 

 ​Praca jako mechanik lotniczy jest pracą niezwykle wymagającą, wiążącą się z ogromną odpowiedzialnością. Osoba pracująca w serwisie technicznym statków powietrznych odpowiada bezpośrednio za bezpieczeństwo lotów, załogi i wszystkich pasażerów. Musi więc posiadać zaawansowaną wiedzę dotyczącą samej maszyny czy standardów bezpieczeństwa lotniczego. Umiejętnościom mechanicznym muszą towarzyszyć także doskonale rozwinięte kompetencje w obszarze mechaniki i informatyki. 

Więcej artykułów "Motoryzacja"

Polecane oferty

  • Kierowca ciężarówek C+E

    Feel Flex   Holandia   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Nasi kierowcy pracują jako: Kierowcy dystrybucji marketów spożywczych; Kierowcy ciężarówek recyklingu; Kierowcy ciężarówek chłodnia, izoterma; Kierowców Terbergów (placowych) Uwaga nie posiadamy ofert dla kierowców na trasach międzynarodowych i chcących pracować w tzw systemie!
  • Kierowca Kat. C+E w transporcie międzynarodowym

    Duvenbeck Logistik Sp. z o.o.   Wrocław, Fabryczna, Jerzmanowska 19    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: Przestrzeganie terminowości realizowanych tras; Dbanie o stan techniczny pojazdu i zgłaszanie ewentualnych awarii; Odpowiednie zabezpieczenie przewożonego towaru; Przestrzeganie obowiązujących przepisów, w tym czasu pracy Kierowcy; Kontrola stanu kontenerów;...
  • Mechanik Pojazdów Użytkowych

    EWT Truck & Trailer Polska Sp. z o.o.   Komorniki, ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka 3    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Do głównych obowiązków osoby zatrudnionej na tym stanowisku należy: Diagnostyka i naprawa pojazdów ciężarowych oraz naczep; Wykonywanie przeglądów okresowych pojazdów; Wymiana uszkodzonych części; Dbałość o utrzymanie najwyższej jakości wykonywanych prac;
  • Silva Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Główne obowiązki Przewóz surowca drzewnego; Krótkie trasy krajowe do 200 km w jedną stronę z codziennym powrotem do domu (system 2-zmianowy)
  • Kierowca CE

    Silva Sp. z o.o.   Szczecin    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Zakres zadań: Krótkie trasy do 200 km w jedną stronę (codzienny powrót do domu, system 2-zmianowy)- jazda samochodem typu hakowiec z kontenerem i przyczepą
  • Silva Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Możliwość podjęcia pracy w jednym z systemów: Krótkie trasy do 200 km w jedną stronę (codzienny powrót do domu, system 2 -zmianowy) Realizacja zleceń transportowych na terenie całej Polski (weekendy w domu)

Najnowsze artykuły

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

– Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Trwa rekrutacja do polskiej stacji polarnej. Czy warto się zgłosić?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Dyskusje o wolnej od pracy Wigilii czy wolnym Wielkim Piątku toczą się od dawna... a co z sylwestrem? 31 grudnia należy do dni, w których większość z nas jest zajęta przygotowywaniem się do zabawy noworocznej – w związku z czym skupić się na pracy jest wyjątkowo trudno. Póki co w Polsce sylwester nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, a jak jest w innych krajach Europy?

Jak napisać CV? Rodzaje CV

Jak napisać CV? Rodzaje CV

– Nawet bardzo profesjonalnie napisane CV nie zostanie tak samo wysoko ocenione przez wszystkich rekruterów, bo każdy ma swoje przekonania i upodobania, także odnośnie stylu pisania i prezentowania informacji zawodowych – zauważa doradczyni zawodowa Anna Nowicka. Są jednak pewne elementy, które podnoszą atrakcyjność aplikacji i zwiększają szansę, że nie zostanie odrzucona przez program ATS.

Niedziele handlowe 2025

Niedziele handlowe 2025

Zgodnie z nową propozycją zmiany w ustawach o dniach wolnych i ograniczeniu handlu w niedziele i święta, w grudniu przyszłego roku mają obowiązywać aż trzy niedziele handlowe poprzedzające Gwiazdkę. Zmian szykuje się sporo, dlatego wyjaśniamy, ile faktycznie będzie oraz kiedy wypadają niedziele handlowe 2025, a także kto już teraz może mieć otwarty sklep nawet w niedzielę niehandlową.