Praca.pl Poradniki Motoryzacja
Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

 
Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Praca w lotnictwie kojarzy się przede wszystkim z posadą pilota, stewardessy. Jednak rozglądając się na rynku pracy za posadami w dochodowej branży lotniczej, warto pamiętać o tych zawodach technicznych i pomocniczych, jak kontroler ruchu lotniczego czy mechanik lotniczy. Do pracy kontrolera przygotowuje wieloletnie szkolenie, a jak jest w przypadku mechanika samolotów? Czy technikum albo kurs zawodowy wystarczy, żeby wkroczyć do tej lukratywnej branży jako młodszy mechanik lotniczy? Czy od mechaników lotniczych wymaga się znajomości języka angielskiego? Wyjaśniamy, kto może zostać mechanikiem lotniczym, jakie są obowiązki oraz zarobki mechanika lotniczego.

 

Spis treści

Mechanik lotniczy – jak zostać?

 

Praca jako mechanik lotniczy bez wątpienia jest pracą bardzo perspektywiczną. Jest jednak zajęciem bardzo wymagającym i obciążającym – również psychicznie. Mechanik lotniczy czuwa nad stanem technicznym samolotów. Jego zadaniem jest nie tylko naprawa usterek, ale przede wszystkim zapobieganie im. 

 

Mechanik lotniczy jest osobą, która łączy w sobie zarówno zaawansowaną wiedzę techniczną, jak i praktyczne umiejętności w utrzymywaniu czy naprawie statków powietrznych. Wobec tego musi mieć szeroką wiedzę z zakresu technologii lotniczej, procedur bezpieczeństwa i systemów samolotowych. W tej profesji każdy najmniejszy błąd, drobne niedociągnięcie i minimalne niedopatrzenie, może nieść za sobą poważne konsekwencje. To dlatego mówi się, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo całej załogi oraz pasażerów jest najważniejszym i podstawowym aspektem tej pracy. A jak zacząć karierę mechanika lotniczego? Co zrobić, by sprawdzić się w tym zawodzie? 

 

Po pierwsze należy zdać sobie sprawę, że praca mechanika lotniczego jest zupełnie czymś innym niż praca chociażby mechanika samochodowego. Ten drugi, po odpowiednim wykształceniu i praktyce, jest w stanie naprawić każdy samochód. W przypadku mechanika lotniczego wygląda to zupełnie inaczej, ponieważ przepisy wymagają posiadania licencji do obsługi konkretnych samolotów czy szybowców. Zanim jednak przejdziemy do licencji, omówmy podstawy uprawniające do podjęcia pracy zawodzie. 

 

  • Technikum lotnicze

 

Do podjęcia pracy jako mechanik lotniczy wymagane jest wykształcenie średnie o profilu lotniczym (np. w zawodzie technik mechanik lotniczy) lub wykształcenie obejmujące kierunki mechaniczne, takie jak: mechanik maszyn i urządzeń przemysłowych, elektromechanik.

 

  • Szkolenia i licencje w branży lotniczej

 

Każdy kandydat na mechanika lotniczego swoją ścieżkę kariery powinien zacząć jednak od wizyty na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, gdzie w zakładce „Personel lotniczy – szkolenie i licencjonowanie personelu technicznego” możemy zapoznać się z wszelkimi procedurami na temat szkoleń, jak i informacjami dotyczącymi ogólnych warunków uzyskania licencji. Na tym etapie kandydat powinien również ustalić, w jakim obszarze lotnictwa chciałby pracować. 

 

Pamiętaj! 

 

W świetle obowiązującego prawa technik mechanik po zdaniu egzaminu zawodowego na mechanika lotniczego – choć uzyskuje tytuł technika – nie ma uprawnień do poświadczania wykonywania czynności obsługowych przy statkach powietrznych. Uprawnienia takie gwarantuje dopiero licencja na obsługę techniczną statku powietrznego. 

 

  • Praktyki zawodowe

 

Wobec tego po ukończeniu specjalnego kursu, kandydat na mechanika lotniczego musi odbyć dwuletnią praktykę przy obsłudze maszyn, a następnie przystąpić do egzaminu państwowego. Dopiero pozytywny wynik egzaminu gwarantuje pierwszą i podstawową licencję mechanika lotniczego. W miarę zdobywania doświadczenia, mechanik lotniczy może zdobywać licencje na poszczególne typy samolotów, szybowców czy innych statków powietrznych.  

 

Pamiętaj! 

 

Podstawową formą potwierdzenia kompetencji mechanika lotniczego jest licencja na obsługę techniczną statku powietrznego wystawiana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

 

  • Kompetencje elektroniczne i informatyczne

 

W tym miejscu warto również zaznaczyć, że praca jako mechanik lotniczy wymaga nieustannego kształcenia i dostosowywania się do zmieniających się technologii. W nowoczesnym i zaawansowanym technologicznie świecie, od techników wymaga się nie tylko doskonałych umiejętności mechanicznych, ale również wysoko rozwiniętych kompetencji w obszarze elektroniki i informatyki. 

 

 

Mechanik lotniczy – predyspozycje 

 

Zdobycie odpowiedniego wykształcenia i praktyka nie zawsze są gwarancją sukcesu. W zależności od specyfiki danego zawodu, niezbędne mogą być również konkretne predyspozycje, czyli określone cechy charakteru, uzdolnienia czy zainteresowania. Dokładnie tak samo jest w przypadku technika mechanika lotniczego. 

 

Do wykonywania tej pracy wymagana jest przede wszystkim umiejętność logicznego rozumowania i pełnego skoncentrowania na wykonywanych zadaniach. Umiejętność czytania rysunków technicznych, a także zdolność do sprawnego diagnozowania i naprawy usterek, to podstawy pracy w tym zawodzie. Dokładność, skrupulatność i spostrzegawczość, wyobraźnia przestrzenna – to wszystko jest niezbędne do należytego wypełniania swoich obowiązków. Kandydat na mechanika lotniczego musi również biegle posługiwać się językiem angielskim. 

 

Pamiętaj! 

 

Mechanik lotniczy musi wykazywać się dużą odpowiedzialnością oraz szybkością działania i umiejętnością podejmowania decyzji w sytuacjach awaryjnych.

 

 

Mechanik lotniczy – jak wygląda praca?

 

Mogłoby się wydawać, że jego praca polega przede wszystkim na usuwaniu usterek. Warto jednak zaznaczyć, że serwis lotniczy ma na celu przede wszystkim zapobieganie ewentualnym usterkom. Gdy do tych dojdzie w powietrzu, lot może zakończyć się tragicznie. Dlatego to na barkach mechanika lotniczego spoczywa obowiązek przeglądu, konserwacji i dbałości o stan techniczny samolotów, helikopterów czy innych statków powietrznych. 

 

Podstawowym zadaniem technika mechanika lotniczego jest przede wszystkim:

 

  • diagnozowanie ewentualnych usterek,
  • wykonywanie testów,
  • ocena stanu technicznego maszyn,
  • naprawa komponentów lotniczych.

 

Uczestniczy on w przygotowaniach statków powietrznych do wykonywania i poświadczania obsługi technicznej, obejmujących między innymi mycie statku powietrznego, opróżnianie zbiorników paliwa i oleju, usuwanie ładunku czy chociażby kontrolowanie ważności dokumentów.

Warto również wiedzieć, że każda część statku powietrznego ma tak zwany czas zdolności użytkowej. W praktyce oznacza to, że mechanik oprócz usuwania już występujących usterek, musi dbać o wymianę na nowe określonych części samolotu. Każdą część, w określonym przez książkę serwisową momencie, należy wymontować i przekazać do dalszego przeglądu lub wymienić na nową. Za to również odpowiada mechanik lotniczy. 

 

Pamiętaj! 

 

Według klasyfikacji zawodów i specjalności wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, celem pracy mechanika lotniczego obsługi technicznej jest prawidłowe wykonanie: 

 

  • obsługi technicznej konstrukcji statku powietrznego, urządzenia napędowego oraz systemów mechanicznych i elektrycznych,

  • obsługi systemów awioniki zgodnie z dokumentacją techniczną, procesami technologicznymi oraz wymogami producenta, gwarantującymi bezpieczny przewóz lotniczy pasażerów i frachtu. 

 

Mechanik identyfikuje i diagnozuje, a także usuwa usterki wykryte w czasie przeprowadzonej obsługi. 

 

 

Technik mechanik lotniczy – zarobki

 

Wynagrodzenie mechanika lotniczego w dużej mierze uzależnione jest od zakresu posiadanych uprawnień i zdobytych licencji. Jak wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, w styczniu 2024 roku mediana zarobków techników mechaników lotniczych wynosiła 6350 zł brutto. Na wyższe wynagrodzenie mogli liczyć inżynierowie, którzy miesięcznie zarabiali 8700 zł. Co drugi inżynier mechanik lotniczy otrzymywał pensję od 6150 zł do 14 050 zł. 

 

Najnowsze oferty pracy mechanik lotniczy

 

Mechanicy lotniczy mogą szukać pracy na różne sposoby. Najskuteczniejszym i najprostszym rozwiązaniem będzie śledzenie ogłoszeń publikowanych przez linie lotnicze, które często zatrudniają mechaników do obsługi technicznej swoich samolotów. Niekiedy na stronach lotnisk możemy znaleźć sekcję z ogłoszeniami, gdzie firmy zajmujące się obsługą techniczną i konserwacją statków powietrznych, zamieszczają oferty zatrudnienia. 

 

Nie zapominajmy jednak, że miejscem pracy mechanika lotniczego niekoniecznie musi być lotnisko. Wobec tego oferty pracy dla techników zamieszczać mogą także aerokluby, organizacje obsługowe i produkcyjne przemysłu lotniczego czy chociażby służby techniczne lotnictwa wojskowego. 

 

Pamiętaj!

 

Oferty pracy dla mechaników lotniczych znajdziesz na Praca.pl. Podaj nazwę zawodu: mechanik lotniczy lub wskaż obszar zawodowy  Serwis / Technika / Montaż, by zobaczyć wszystkie aktualne oferty pracy dla mechaników.

 

Mechanik lotniczy – ryzyko zawodowe

 

Praca mechanika lotniczego obsługi technicznej może być wykonywana zarówno w hangarach, na wolnym powietrzu czy w halach produkcyjnych, jak i pomieszczeniach biurowych. Wśród zagrożeń, jakie niesie za sobą praca w serwisie lotniczym, wyróżnić możemy czynniki mechaniczne wynikające z poruszających się z ogromną prędkością części maszyn, czynniki elektryczne czy te związane z promieniowaniem radioaktywnym.

 

Jednym z zagrożeń zawodowych jest również to związane z hałasem emitowanym przez startujące i lądujące maszyny czy chociażby hałas wynikający z prób zespołów napędowych. Kontakt z pyłami, gazami, smarami i różnego rodzaju olejami również jest nieodłącznym elementem pracy w charakterze mechanika lotniczego. 

 

Mechanik lotniczy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy praca jako mechanik lotniczy jest trudna?

 

 ​Praca jako mechanik lotniczy jest pracą niezwykle wymagającą, wiążącą się z ogromną odpowiedzialnością. Osoba pracująca w serwisie technicznym statków powietrznych odpowiada bezpośrednio za bezpieczeństwo lotów, załogi i wszystkich pasażerów. Musi więc posiadać zaawansowaną wiedzę dotyczącą samej maszyny czy standardów bezpieczeństwa lotniczego. Umiejętnościom mechanicznym muszą towarzyszyć także doskonale rozwinięte kompetencje w obszarze mechaniki i informatyki. 

Więcej artykułów "Motoryzacja"

Polecane oferty

  • Kierowca samochodu do 3,5 T

    Poczta Polska S.A.   Wyszków    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / na zastępstwo  pełny etat
    10 godz.
    Rodzaj zatrudnienia: umowa o pracę na czas określony (zastępstwo), cały etat, praca głównie od poniedziałku do piątku​ według harmonogramu Twoje zadania: prowadzenie pojazdu o masie do 3,5 tony, załadunek i rozładunek przesyłek pocztowych (praca zawiązana z dźwiganiem), przewóz...
  • Kierowca C+E

    Rutom Cargo GmbH&CoKG   Niemcy, Hamburg    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   13 200 - 15 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Wymagania: prawo jazdy C+E z aktualnym kodem 95 oraz karta kierowcy podstawowa znajomość języka angielskiego lub niemieckiego chęci do pracy
  • Kierowca

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    11 godz.
    załadunek towarów; dowóz towarów spożywczych do klienta; obsługa klienta (dostarczenie gazetek, prowadzenie dokumentacji protokół reklamacyjny, rozliczenie płatności) dbałość o czystość samochodu i części ładunkowej;
  • Kierowca

    Diety od Brokuła Torłop Sp. k.   Szczecin    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat   6 000 - 8 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Poszukujemy osoby na stanowisko kierowcy kat. B do rozwożenia cateringu dietetycznego – firmowy samochód; Trasa: Szczecin i okolice, Załadunek: Szczecin Dąbie godzina 16:00-17:30, koniec pracy 00:00/01:30, 80-100 stopów.
  • Instalator systemów GPS

    widziszwszystko sp. z.o.o   Gorzów Wielkopolski    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków: Instalacja urządzeń GPS, sond paliwa, czujników, Integracja urządzeń: tachografy, nadajniki, urządzenia zewnętrzne, Przygotowywanie dokumentacji technicznej dla działu serwisu; Utrzymywanie pozytywnych relacji z Klientami oraz poszczególnymi działami firmy,...
  • Dysponent

    STRABAG BMTI Sp. z o.o.   Zofiówka    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Zadania dysponowanie sprzętu własnego oraz wynajem z firm zewnętrznych zgodnie z zapotrzebowaniem budowy; organizacja logistyczna dostawy / zwrotu sprzętu z budowy; planowanie inwestycji; koordynowanie dostaw nowych maszyn; sporządzanie zestawień; kontrola wewnętrznych rozliczeń i faktur;

Najnowsze artykuły

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?