Po pierwsze: Personalizuj treści dla pracodawców
Z badań portalu Praca.pl wynika, że tylko 22 proc. kandydatów wysyła rekruterom CV, które spełnia wymagania zawarte w ogłoszeniu rekrutacyjnym. 10 proc. osób poszukujących pracy nawet nie zadaje sobie trudu zapoznania się z tym, jakie kryteria stanowiska określił pracodawca.
Jeżeli Ty również należysz do kandydatów, którzy wysyłają setki tych samych CV i dziwią się, dlaczego nie mogą znaleźć pracy marzeń – koniecznie zmień swoje nawyki. Dokumenty wysyłane do pracodawców powinny być profilowane pod kątem firmy, która rekrutuje, i dopasowane do stanowiska, o które się ubiegasz. Dokonaj zatem analizy i selekcji informacji, które masz w swoim życiorysie, i pogrupuj je ze względu na obszar wykonywanych obowiązków. Pamiętaj również, że mało kto chciałby zatrudniać nudziarzy. Unikaj więc rozbudowanych opisów i wyświechtanych sformułowań. Twoje CV jest Twoją wizytówką i czasem jedyną szansą na zaprezentowanie się danemu pracodawcy. Jeżeli nawet Ciebie nudzi, to dlaczego miałoby zaintrygować Twojego potencjalnego szefa?
Po drugie: Nie czekaj, aż ktoś Cię ubiegnie
Zdarzają się kandydaci, którzy – choć widzą interesującą ofertę pracy – nie aplikują od razu. Zbyt długo zastanawiają się nad treścią ogłoszenia albo świadomie odkładają kontakt z rekruterem na ostatnią chwilę. A przecież czas reakcji na informację o wakacie ma kluczowe znaczenie! Im później zaaplikujesz, tym większe prawdopodobieństwo, że znajdzie się inny kandydat, który spełni wymagania pracodawcy. Rekruterom nie zależy bowiem na przesłuchaniu jak największej liczby osób zainteresowanych pracą – oni chcą dotrzeć do tych, którzy spełniają ich wymagania, i jak najszybciej zatrudnić osobę bliską tego ideału. Dlatego jeżeli np. w portalu Praca.pl trafisz na interesujące Cię ogłoszenie – aplikuj od razu.
Po trzecie: Pamiętaj, do kogo aplikujesz
Profesjonalny kandydat nie tylko pamięta personalia osoby, z którą ma rozmowę kwalifikacyjną – on dobrze wie, kiedy, do jakich firm oraz na jakie stanowiska aplikował. Ta pozornie drobna rzecz pozwala błyskawicznie i umiejętnie odpowiadać na zapytania rekruterów. Pomaga również wyróżnić się z tłumu osób podobnych do siebie oraz jeszcze lepiej i skuteczniej zarządzać procesem poszukiwania pracy. Czy wiesz, że na portalu Praca.pl możesz subskrybować oferty spełniające Twoje kryteria oraz śledzić historię swoich aplikacji?
Po czwarte: Bądź szczery
Prowadząc rekrutacje, można czasem dojść do wniosku, że w hasło: „Kłamstwo powtarzane tysiąc razy staje się prawdą” uwierzyło zbyt wielu kandydatów. Naginanie prawdy w opisach wykształcenia, fałszywe deklaracje dotyczące znajomości języków obcych czy nieścisłości w datach zatrudnienia, które mają ukryć fakt, że ktoś jest tzw. jumperem albo przez długi czas pozostawał bez pracy – na powyższe przykłady mijania się z prawdą prawdopodobnie natknęli się w swej karierze wszyscy doświadczeni rekruterzy.
Dlatego jeżeli i Ciebie nęci możliwość podkolorowania w dokumentach aplikacyjnych informacji na swój temat, pamiętaj, że to się może skończyć źle. Kłamstwa rekrutacyjne mogą się ciągnąć za kandydatem bardzo długo – nawet wiele lat po zmianie pracy. Jeżeli firma odkryje Twoje blefy, możesz stracić wiarygodność oraz zostać zdyskwalifikowany w prowadzonych przez nią procesach rekrutacyjnych. A jeżeli prawda wyjdzie na jaw już po tym, jak zostałeś zatrudniony, pracodawca może Cię zwolnić dyscyplinarnie, a nawet skierować sprawę do sądu.
Po piąte: Przejmij kontrolę nad procesem
Poszukiwanie pracy bywa czasochłonne. Dlatego warto sobie ułatwić życie i zautomatyzować proces aplikowania na oferty pracy. Skorzystaj z narzędzi, które masz pod ręką. Na portalu Praca.pl możesz nie tylko przeglądać świeże ogłoszenia rekrutacyjne, ale również sprawnie zarządzać dokumentami aplikacyjnymi oraz informacjami o pracodawcach. Gdy zarejestrujesz się w serwisie i dodasz swoje CV do bazy, będziesz mógł śledzić oferty spełniające Twoje kryteria, jak również historię swoich aplikacji. Dzięki temu zyskasz kontrolę nad procesem poszukiwania pracy i zmniejszysz ryzyko zapomnienia lub zgubienia informacji, gdzie i kiedy aplikowałeś.
Po szóste: Zadbaj o swój e-wizerunek
Czy to Ci się podoba, czy nie, wielu rekruterów przed zaproszeniem kandydata na rozmowę kwalifikacyjną googluje swoich kandydatów i szczegółowo analizuje, co na ich temat pisze sieć. Może się nawet zdarzyć, że jeśli w kontekście danego nazwiska pojawią się negatywne wpisy, potencjalny pracodawca zrezygnuje z chęci nawiązania z nim kontaktu. Kandydat, który nie potrafi zadbać o swój profesjonalny wizerunek, nie jest traktowany poważnie przez rekruterów. Dlatego bez względu na to, czy szukasz pracy aktywnie, czy biernie, wypełnij dokładnie informacje na swoich profilach społecznościowych. Zadbaj o profesjonalne zdjęcie oraz aktualizuj treści dotyczące Twojego doświadczenia i wykształcenia.
Po siódme: Nie kompromituj się
Pamiętaj także o usunięciu z internetu treści, które mogą Cię postawić w złym świetle. Zważ na to, że nawet jeśli posiadasz profil widoczny tylko dla swoich znajomych, nic nie stoi na przeszkodzie, aby któryś z nich kiedyś wykonał screen zamieszczanych przez Ciebie wpisów. Sposób, w jaki komunikujesz się z siecią swoich kontaktów, ma wpływ na Twój profesjonalny wizerunek. Dlatego zrezygnuj z kompromitujących treści, a w zamian zastanów się, jakie materiały zamieszczane przez Ciebie mogą przynieść Twoim odbiorcom prawdziwą wartość.
Po ósme: Rozwijaj swoją sieć kontaktów
Jeżeli przyjąłeś postawę aktywną, co miesiąc lista osób, które znasz, powiększa się o nowe nazwiska. Nie chodzi jednak o kolekcjonowanie kontaktów, a o ich pielęgnowanie. Dlatego stosuj zasadę nieprzerwanego networkingu, do realizacji której możesz wykorzystać możliwości internetu.
Jednym z najprostszych sposobów podtrzymywania znajomości jest pamiętanie o ważnych datach, składanie gratulacji i życzeń czy np. czytanie i życzliwe komentowanie wpisów w mediach społecznościowych oraz rozmawianie ze swoimi znajomymi na czacie. Warto również szukać grup, które są związane z Twoimi zainteresowaniami, oraz zapisywać się na wartościowe wydarzenia w Twojej okolicy. Pamiętaj, że to kontakt osobisty jest najbardziej wartościowy dla mistrza networkingu. Dlatego jak najczęściej korzystaj z okazji do spotykania się z ciekawymi ludźmi poza siecią.
Po dziewiąte: Wykazuj zainteresowanie rozmówcą
Jeżeli prowadzisz konwersację z drugą osobą, spraw, aby czuła, że naprawdę interesuje Cię to, co ma do powiedzenia. Trzymaj się tej zasady niezależnie od tego, jak dobrze znasz swojego rozmówcę i czy rozmawiasz z nim online czy offline. Pomoże Ci w tym umiejętność aktywnego słuchania, która opiera się na akceptacji i szanowaniu drugiej strony i tolerancji dla jej emocji. Aktywne słuchanie jest tak ważne w procesie poszukiwania pracy, ponieważ otwiera rozmówcę, pozwala prześledzić jego tok myślenia oraz wytwarza poczucie wzajemnego zaufania. Zauważ, że doskonałym momentem na wykazanie zainteresowania drugiej stronie jest ostatnia część rozmowy kwalifikacyjnej, gdy rekruter pyta kandydata, czy ten ma również jakieś pytania. Dlatego nie rezygnuj z tego przywileju i zadaj przemyślane pytania, które potwierdzą, że jesteś kandydatem dojrzałym i wartym dłuższej uwagi.
Po dziesiąte: Liczą się drobne gesty
Szybkie i konkretne odpowiadanie na maile, życzliwy głos, przesyłanie podziękowań po spotkaniu z rekruterem, udzielanie pomocy osobom, które o nią proszą… – w trakcie poszukiwania pracy liczą się drobne działania i gesty. Jeżeli nie wiesz, w jaki sposób wyróżnić się z tłumu kandydatów, wspomnij to, co powiedział Napoleon Hill: „Jeżeli nie możesz robić rzeczy wielkich, rób małe rzeczy w wielki sposób”.