Praca pilota to ciekawy pomysł na życie dla osób, które nie mają lęku wysokości i zawsze chciały wysoko zajść.
Choć co jakiś czas słychać o kryzysie branży lotniczej, to potentaci wciąż czują się mocni i planują dalszy rozwój. Na przykład WizzAir ma zakontraktowanych 8-10 samolotów przez najbliższe sześć lat, którymi będzie musiał ktoś latać. Wniosek - wciąż można w Europie robić
karierę pilota. W Polsce na liniach krajowych można zarobić 4-5 tys. zł miesięcznie. Dla osób kursujących na trasach transatlantyckich
pensja wynosi ponad cztery razy tyle. W Polsce jest kilkanaście ośrodków szkolenia lotniczego, w których można zrobić licencję pilota liniowego (ATPL - Air Transport Pilot License).
Namiary na wszystkie z nich można znaleźć na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (www.ulc.gov.pl). Oczywiście na kurs nie przyjmuje się zupełnie "zielonych". Potrzebne są: ważna licencja pilota samolotowego - minimum licencja turystyczna PPL(A), uprawnienia do
lotów na przyrządy IR(A), książka lotów pilota, świadectwo radiotelefonisty oraz orzeczenie lotniczo-lekarskie. Osoba, która posiada licencję liniową będzie musiała zdobyć także uprawnienia na latanie konkretnym samolotem pasażerskim. Zajmuje to kolejnych kilka tygodni. Ile może potrwać cała procedura?
- W dzisiejszych czasach długość szkolenia zależy od zasobności portfela i prędkości przyswajania wiedzy. Jeśli kogoś stać na wyłożenie
pieniędzy na całe szkolenie, to może mu to zająć około 24 miesięcy. W naszych szerokościach geograficznych jest to na pewno trochę więcej, gdyż przez około 5 miesięcy w roku z powodu pogody prawie wcale nie szkoli się pilotów praktycznie. Małe samoloty używane do szkolenia pilotów nie mają instalacji przeciwoblodzeniowych i w zimnych miesiącach się na nich prawie nie lata - mówi pilot Paweł Majchrzak.
Według osób pilotujących samoloty od lat, aby dobrze wykonywać ten zawód potrzebne są nie tylko umiejętności, ale prawdziwa pasja.
- Jeśli nie jest się zakochanym w lataniu, to droga do zdobycia zawodu i pracy w linii lotniczej może być bardzo trudna i chyba dlatego dużo ludzi wykrusza się w trakcie. Piloci to specyficzna grupa
zawodowa, która wybiera ten zawód, kontynuując młodzieńcze pasje - dodaje Majchrzak.
Trzeba także zdawać sobie sprawę z kosztów nie tylko finansowych, jakie związane są z wykonywaniem takiej profesji. Piloci prowadzą nieregularny tryb życia, a praca ich związana jest z dużym stresem i
presją. Dlatego tak ważne jest wsparcie najbliższych. - Jakość życia rodzinnego zależy od tego jak bardzo kochamy ten zawód i jak bardzo rodzina kocha nas z naszym zawodem. Życie rodzinne jest wywrócone do góry nogami, chociażby przez brak wolnych weekendów czy świąt - opowiada Majchrzak
01.09.2008