Jakie prawa i obowiązki przysługują Ci, gdy zaczynasz pracę tymczasową?
Problemy z rekrutacją pracowników sprawiają, że coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z pomocy agencji pracy tymczasowej. Zajmują się one wyszukiwaniem potrzebnych osób, a potem wysyłaniem ich do przedsiębiorstw borykających się z brakiem personelu. Choć pracownik tymczasowy może być wynajmowany do pracy w różnych firmach, to formalnie jest nadal zatrudniony w agencji. Warto jednak pamiętać, że nie może być z tego powodu traktowany gorzej niż pozostali
pracownicy w firmie, do której trafia.
- Pracownikowi tymczasowemu przysługują identyczne warunki pracy i wynagrodzenie, jak pracownikom stałym wykonującym podobne obowiązki. Obowiązują go także wszystkie ograniczenia kodeksu pracy odnoszące się do pracy w nocy lub w nadgodzinach. W żadnym razie nie ma mowy o traktowaniu kogoś jak pracownika drugiej kategorii - mówi Katarzyna Gurszyńska ze Związku Agencji Pracy Tymczasowej.
Tak jak w przypadku innych form zatrudnienia, pracownicy tymczasowi powinni mieć wypłacane pensje do 10 dnia każdego miesiąca. Zgodnie z prawem muszą mieć również odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Okres wykonywania pracy tymczasowej wliczany jest do czasu potrzebnego do zdobycia uprawnień emerytalnych.
Każda firma może wynajmować do pracy u siebie daną osobę na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Po roku przedsiębiorstwo musi podjąć decyzję - zatrudnić u siebie na stałe czy zrezygnować z pracownika i poszukać kogoś innego.
Pracownikowi tymczasowemu przysługują dni wolne, lecz liczy się je w inny sposób, niż w przypadku zatrudnionych na etacie. Za każde 30 dni pozostawania w dyspozycji jednej firmy dostaje się dwa dni urlopu. Zdarza się jednak, że w przypadku krótkich kontraktów przedsiębiorca będzie wolał wypłacić dodatkowe pieniądze zamiast dawać wolne. Jest to możliwe pod warunkiem, że stosowny zapis znajdzie się w umowie zawieranej z pracownikiem tymczasowym.
W przypadku tej formy zatrudnienia, ochrona prawna przed niespodziewanym zwolnieniem jest dużo słabsza niż dla pracowników stałych. Jeśli umowa z agencją została podpisana na okres nie dłuższy niż dwa tygodnie - obowiązuje trzydniowe wypowiedzenie umowy. Kiedy umowa zawarta była na czas dłuższy, okres wypowiedzenia wynosi tydzień. Oczywiście decydując się na pracę w agencji, warto bardzo dokładnie przeczytać umowę.
- Wiele osób tego nie robi, a potem pojawiają się problemy. A to właśnie w umowie określone są wszystkie warunki zatrudnienia z wypłatą i zasadami korzystania z urlopu włącznie - dodaje Gurszyńska.
Dobrze także sprawdzić, czy dana agencja znajduje się w Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia (www.kraz.praca.gov.pl).
07.10.2008