Uczelniom zależy, aby ich absolwenci byli pożądanymi kandydatami na rynku pracy. Dlatego angażują się nie tylko w pomoc studentom w znalezieniu praktyk, ale również w promocję swoich absolwentów wśród pracodawców.
Na rzecz absolwentów działa większość przyuczelnianych biur karier. Ci, którzy nie mają jeszcze doświadczeń na rynku pracy i nie wiedzą co dalej, mogą brać udział w specjalnych zajęciach odnośnie poszukiwania pracy, aplikowania, rozmowy kwalifikacyjnej.
- Chociaż organizowane przez nas warsztaty i szkolenia, poświęcone tematyce szukania pracy, kierujemy głównie do studentów, to są nimi zainteresowani również absolwenci - mówi Karolina Rosicka z Biura Karier Uniwersytetu Śląskiego. Warsztaty obejmują m.in. takie zagadnienia, jak komunikacja w rozmowie kwalifikacyjnej, zarządzanie czasem, negocjacje płacowe, stres rekrutacyjny czy europejski rynek pracy. Większość absolwentów już podczas studiów zdobywała jakieś doświadczenia, pisała CV i po studiach ich wymagania odnośnie oferty biura karier rosną. Często dla nich biuro karier zamienia się w agencję doradztwa personalnego.
- Konsultanci pomagają indywidualnie określić predyspozycje zawodowe i osobowościowe absolwenta, czy przygotować plan poszukiwania zatrudnienia dostosowany do potrzeb, kwalifikacji i zainteresowań kandydata. Biura udzielają też często porad odnośnie możliwości dalszego kształcenia - dodaje Rosicka.
Pośrednictwo pracy to zdecydowanie najpopularniejsza wśród absolwentów forma działalności biur, ale można w nich znaleźć także listę instytucji, które organizują staże absolwenckie. - Najczęściej kontakt z biurem utrzymują ci najświeżsi absolwenci, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy. Z czasem ten kontakt się rozluźnia, ale są też tacy, którzy zgłaszają się do nas np. po roku przerwy - mówi Rosicka.
Wiele uczelni powołało nie tylko ośrodki promocji, ale również stowarzyszenia absolwentów. Pozwalają one na utrzymanie kontaktów z ludźmi ze studiów długo po ich ukończeniu.
25.08.2008