Czym zajmuje się specjalista omnichannel?
Dla dużych sieci handlowych wdrożenie omnichannelingu to ogromne wyzwanie. Nie wiedzą, jak pogodzić obecność wielu placówek stacjonarnych z możliwością sprzedaży online. Jak zadbać o szybkie dostawy towarów? Jak umożliwić reklamację? Jak sprawić, by konsument nie widział różnicy pomiędzy zakupem online i offline? Jak promować jeden kanał bez marginalizacji drugiego i wreszcie – jak być konkurencyjnym wobec pozostałych podmiotów na rynku?
Do niedawna ci konsumenci, którym zależało na cenie, ale nie przywiązywali wagi do czasu dostawy, wybierali zakupy online. Ci, którzy produkt chcieli zobaczyć przed zakupem – kanał tradycyjny. Teraz sieci handlowe muszą tak prowadzić strategię sprzedaży, by zadowolić każdy typ klienta. Do zadań specjalisty omnichannel należy zatem budowanie strategii sprzedaży w taki sposób, by całość zintegrować.
Do głównych zadań osoby zajmującej się integracją i wdrażaniem strategii omnichannel należą:
- identyfikacja kanałów sprzedaży,
- projektowanie i opracowywanie strategii sprzedaży integrujących wszystkie kanały,
- śledzenie trendów i koncentracja na customer experience,
- zarządzanie projektami e-commerce,
- analiza rentowności projektów,
- praca na Big Data,
- ścisła współpraca z działami marketingu, handlu, logistyki, finansów.
Jakie kompetencje są konieczne?
- wiedza na temat sprzedaży,
- wiedza na temat e-commerce,
- wiedza z obszaru psychologii konsumenta,
- wiedza z zakresu logistyki.
Kompetencje miękkie to przede wszystkim:
- błyskawiczne uczenie się (bo w branży stale pojawia się coś nowego),
- kreatywność (bo nowe rozwiązania trzeba wymyślać, jeszcze zanim pojawi się zapotrzebowanie na rynku),
- inicjatywa (bo nierzadko o sukcesie danego rozwiązania decyduje czas jego wprowadzenia).
Jak zostać specjalistą omnichannel?
Jak wiele nowych zawodów, których potrzeba wynika z rozwoju technologicznego i zmiany trendów, tak i w tym przypadku nie ma jeszcze szkół czy kursów, które mogłyby przygotować do pracy w tym obszarze. Większość osób zajmujących się omnichannelingiem rekrutuje się zatem z działów handlowych, działów marketingu oraz agencji interaktywnych i zajmujących się e-marketingiem.
Najczęściej pracę w obszarze omnichannel zaczyna się na jeden z dwóch sposobów:
- jako specjalista od e-commerce w zakresie mniejszych sklepów – by swoje doświadczenie móc wykorzystać w pracy dla sieci handlowych, posiadających wiele tysięcy produktów (a niekiedy nawet – tak jak Castorama – asortyment ponad 3 mln wariantów produktów);
- jako specjalista od planowania sprzedaży tradycyjnej, który poprzez dodatkowe szkolenia i kursy z obszaru e-sprzedaży zaczyna wchodzić w nowy dla siebie obszar, mając podbudowę i doświadczenie w zakresie sprzedaży w kanale tradycyjnym, logistyki i marketingu.
Słowa klucze, ważne dla tego obszaru zawodowego to: customer experience, service fulfillment, marketing automation.
Prognozy zatrudnienia
Specjalistów potrafiących sprawnie integrować sprzedaż wielokanałową będzie potrzeba coraz więcej. W praktyce pójść w tę stronę będzie musiała każda sieć handlowa. Nie ominie to również galerii handlowych czy producentów z branży FMCG. Dla energicznych osób z inicjatywą, które interesują się handlem, innowacjami i technologią, jest to szansa na szybką i błyskotliwą karierę. Praca w sieciach handlowych to nie tylko stanowiska związane ze sprzedażą, magazynowaniem czy planowaniem zakupów – to cały obszar nowoczesnych tematów, do których ciągle brakuje specjalistów.
Przyjrzyjmy się kilku możliwościom pracy w sieciach, na które zapotrzebowanie będzie w najbliższym czasie rosło.
Trener wewnętrzny/franczyzowy
Aby być skutecznym i pokonać konkurencję, trzeba się nieustannie szkolić – stąd duże nakłady inwestycyjne sieci handlowych na wsparcie menedżerów i franczyzobiorców w rozwoju kompetencji osobistych, strategicznych i sprzedażowych. Odpowiedzialni za to trenerzy i coachowie to osoby z certyfikatami ukończonych szkół i szkoleń trenerskich oraz – najczęściej – osoby z przynajmniej kilkuletnim doświadczeniem w handlu nowoczesnym. Dzięki temu mają zarówno zaplecze merytoryczne, jak i praktykę. Aby zostać trenerem, trzeba kilku, a nawet kilkunastu lat pracy i zamiłowania do pracy z ludźmi. Taką ścieżkę kariery warto jednak zaplanować już na samym początku i sukcesywnie do niej dążyć.
Zarządzanie sieciami handlowymi
Kilkadziesiąt czy kilkaset sklepów rozsianych po całym kraju, złożona struktura, skomplikowany łańcuch zależności między poszczególnymi działami firmy, zarządzanie portfelem produktów i logistyka, konieczność analizy, planowania, koordynacji działań w rozproszonej strukturze – to wymaga ogromnej wiedzy – dlatego specjalistów zarządzania sieciami handlowymi w Polsce jest tak niewielu i często sieci sprowadzają ekspertów z Zachodu. Zapotrzebowanie na kadrę menedżerską w sieciach (średni i wyższy szczebel) rośnie na tyle szybko, że mimo wielu programów rozwojowych dostępnych w każdej sieci handlowej prawie każda sieć boryka się z problemami kadrowymi. Lukę w wiedzy zaczynają uzupełniać studia podyplomowe (np. lider sieci handlowej na WSB w Poznaniu lub nowy kierunek studiów podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu – zarządzanie sieciami handlowymi).
Jak zrobić karierę menadżerską w obszarze zarządzania sieciami?
Takim specjalistą nie zostaje się z dnia na dzień – potrzebna jest determinacja i zdobywanie doświadczenia niemalże od samego początku. Dla studentów i absolwentów pomocne są programy rozwojowe dla kadr menedżerskich. Warto też pamiętać, że kariera w kanale nowoczesnym to często konieczność bycia mobilnym i przynajmniej 1-2 razy w życiu zmiany miejsca zamieszkania. Specjalista customer experience (CX) To osoba odpowiedzialna za budowanie takiej strategii sprzedaży, by każdy klient uzyskiwał jak najwyższą satysfakcję z zakupów. Choć brzmi to dość prosto, w rzeczywistości mamy do czynienia:
- z ogromnym obszarem pracy, który wymaga łączenia wiedzy
- z różnych dziedzin, współpracy
- z niemalże wszystkimi pracownikami firmy i nieustannych badań psychologicznych i marketingowych oraz testowania, testowania i jeszcze raz testowania.
Wiedzę w tym obszarze można zdobywać na nielicznych studiach podyplomowych (np. projektowanie usług na SWPS w Poznaniu) i szkoleniach (płatnych). Specjalista CX pracę znajdzie zarówno w dziale marketingu sieci handlowej, jak
i w agencji doradczej czy reklamowej, obsługującej nowoczesne kanały sprzedaży. Poznaj pracę w kanale nowoczesnym Zastanawiasz się, czy praca w kanale nowoczesnym mogłaby Cię usatysfakcjonować?
Sieci handlowe szukają specjalistów z różnych dziedzin – od sprzedaży i ekonomii po IT. Jeśli chcesz sprawdzić, czy to obszar dla Ciebie – sprawdź stronę Twojego biura karier bądź kilku wybranych sieci handlowych i zobacz, co oferują w zakładce kariera. Coraz więcej sieci handlowych organizuje na uczelniach oraz wewnętrznie szkolenia, seminaria, konkursy, gry symulacyjne i innego rodzaju projekty przybliżające studentom możliwości rozwoju.
Kilka przykładowych programów i konkursów:
- Rethink Retail – Jeronimo Martins,
- Programy ambasadorskie – Żabka, Jeronimo, banki,
- Lidl Brand Factory,
- CareerDate – SGGW,
- Smak Kariery – Carrefour,
- Studenckie Metody – IKEA,
- Gen Aldi – sieć Aldi.
Rozwój sieci handlowych w kolejnych latach na pewno będzie rozwojem dynamicznym, choć warto zwracać uwagę na to, że Polski rynek czeka jeszcze sporo zmian. Jedną z nich jest zwiększanie się sprzedaży przez internet (Polska nadal jest w tym obszarze „w ogonie” krajów europejskich), inną kwestią są planowane zmiany podatkowe obejmujące sklepy wielkopowierzchniowe, które mogą nieco zmienić kierunek i formę rozwoju rynku.
Specjalista omnichannel i inne nowoczesne stanowiska na ścieżce kariery
Polecane oferty
-
Sprzedawca - Doradca Klienta w salonie marki Bytom
VRG S.A. Szczecin, Galaxy praca stacjonarnaspecjalista junior / mid umowa o pracę pełny etat -
Doradca klienta w dziale mięsno-wędliniarskim
Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ Miastków Kościelny praca stacjonarnapracownik fizyczny umowa o pracę pełny etat -
specjalista (mid) / pracownik fizyczny umowa o pracę / zlecenie pełny etat / część etatu aplikuj szybko aplikuj bez CV
-
Kwalifikowany pracownik ochrony
Solid Security Sp. z o.o. Sławków praca stacjonarnapracownik fizyczny umowa zlecenie pełny etat 34,00 zł brutto/godz. aplikuj szybko aplikuj bez CV -
Pracownik Działu Dostaw
MAKRO Cash and Carry Polska S.A. Bielany Wrocławskie praca stacjonarnapracownik fizyczny umowa o pracę pełny etat -
Kasjer - sprzedawca
Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ Warszawa praca stacjonarnapracownik fizyczny umowa o pracę pełny etat
Najnowsze artykuły
Onboarding – co to jest, zasady, korzyści
Ponad ⅓ Polaków chciałaby zmienić pracę w ciągu najbliższego roku! Pracodawcy muszą zadać sobie pytanie, jak zapobiec odpływowi wykwalifikowanej kadry. Jedną z odpowiedzi może być onboarding. – Jestem przekonany, że największym błędem jest pozostawienie pracownika w pierwszych dniach i tygodniach samemu sobie – komentuje Mateusz Żydek, rzecznik prasowy i lider zespołu komunikacji Randstad.
12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę
– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!
Powódź w Polsce – jakie prawa ma pracownik? Obowiązki pracodawcy
Powódź to nie tylko ogromne straty dobytku, zagrożenie dla życia i zdrowia, ale też lęk o przyszłość i zapewnienie środków do życia. Wskutek powodzi wiele osób nie pojawiło się dziś w pracy – i prawdopodobnie szybko do niej nie wróci. Jakie prawa przysługują pracownikowi w czasie powodzi? Jak skorzystać z tzw. zwolnienia od pracy z powodu siły wyższej?
Prokrastynacja – czym jest, po czym poznać chorobę cywilizacyjną, przyczyny
„Dziś już na pewno wykonam to zadanie. Dziś, nie jutro. Muszę to zrobić teraz. W końcu to ostateczny termin, czy raczej trzeci ostateczny, bo dwa poprzednie udało się przesunąć..." A potem, mimo silnej presji i motywacji, orientujesz się, że minął dzień, a Ty znów niczego nie zrobiłeś. Brzmi znajomo? A jednak z prokrastynacją można wygrać! Oto co może pomóc w walce z odkładaniem na później.
Praca zdalna a zdrowie psychiczne – wywiad z psycholog dr Beatą Rajbą
– Mitem jest to, że era pracy zdalnej dobiega końca – zauważa psycholog dr Beata Rajba. Wyjaśnia, że najlepiej w home office radzą sobie ci, którzy są z natury sumienni, bo nie potrzebują stałej motywacji i nadzoru. Kłopoty mogą mieć zaś ci, którym bez presji trudno przestrzegać deadline'ów, a także osoby z wysokim lękiem społecznym: w izolacji czują się dobrze, ale ich fobia się pogłębia.
Alergik w pracy
Zatkany nos i ból głowy jesienią zwykle tłumaczymy sezonowym przeziębieniem. Tymczasem powodem złego samopoczucia może być też alergia. I choć doskwiera także w pracy, wielu ją ukrywa. – Pracownicy najczęściej nie są zainteresowani rozpoznaniem choroby zawodowej i nie zgłaszają objawów chorobowych w trakcie badań okresowych – zauważa prof. dr hab. n. med. Cezary Pałczyński. Dlaczego?
Najnowsze komunikaty
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?
Praca i miłość w jednej firmie
Czy takie połączenie ma więcej plusów, czy minusów?