Czym zajmuje się specjalista omnichannel?
Dla dużych sieci handlowych wdrożenie omnichannelingu to ogromne wyzwanie. Nie wiedzą, jak pogodzić obecność wielu placówek stacjonarnych z możliwością sprzedaży online. Jak zadbać o szybkie dostawy towarów? Jak umożliwić reklamację? Jak sprawić, by konsument nie widział różnicy pomiędzy zakupem online i offline? Jak promować jeden kanał bez marginalizacji drugiego i wreszcie – jak być konkurencyjnym wobec pozostałych podmiotów na rynku?
Do niedawna ci konsumenci, którym zależało na cenie, ale nie przywiązywali wagi do czasu dostawy, wybierali zakupy online. Ci, którzy produkt chcieli zobaczyć przed zakupem – kanał tradycyjny. Teraz sieci handlowe muszą tak prowadzić strategię sprzedaży, by zadowolić każdy typ klienta. Do zadań specjalisty omnichannel należy zatem budowanie strategii sprzedaży w taki sposób, by całość zintegrować.
Do głównych zadań osoby zajmującej się integracją i wdrażaniem strategii omnichannel należą:
- identyfikacja kanałów sprzedaży,
- projektowanie i opracowywanie strategii sprzedaży integrujących wszystkie kanały,
- śledzenie trendów i koncentracja na customer experience,
- zarządzanie projektami e-commerce,
- analiza rentowności projektów,
- praca na Big Data,
- ścisła współpraca z działami marketingu, handlu, logistyki, finansów.
Jakie kompetencje są konieczne?
- wiedza na temat sprzedaży,
- wiedza na temat e-commerce,
- wiedza z obszaru psychologii konsumenta,
- wiedza z zakresu logistyki.
Kompetencje miękkie to przede wszystkim:
- błyskawiczne uczenie się (bo w branży stale pojawia się coś nowego),
- kreatywność (bo nowe rozwiązania trzeba wymyślać, jeszcze zanim pojawi się zapotrzebowanie na rynku),
- inicjatywa (bo nierzadko o sukcesie danego rozwiązania decyduje czas jego wprowadzenia).
Jak zostać specjalistą omnichannel?
Jak wiele nowych zawodów, których potrzeba wynika z rozwoju technologicznego i zmiany trendów, tak i w tym przypadku nie ma jeszcze szkół czy kursów, które mogłyby przygotować do pracy w tym obszarze. Większość osób zajmujących się omnichannelingiem rekrutuje się zatem z działów handlowych, działów marketingu oraz agencji interaktywnych i zajmujących się e-marketingiem.
Najczęściej pracę w obszarze omnichannel zaczyna się na jeden z dwóch sposobów:
- jako specjalista od e-commerce w zakresie mniejszych sklepów – by swoje doświadczenie móc wykorzystać w pracy dla sieci handlowych, posiadających wiele tysięcy produktów (a niekiedy nawet – tak jak Castorama – asortyment ponad 3 mln wariantów produktów);
- jako specjalista od planowania sprzedaży tradycyjnej, który poprzez dodatkowe szkolenia i kursy z obszaru e-sprzedaży zaczyna wchodzić w nowy dla siebie obszar, mając podbudowę i doświadczenie w zakresie sprzedaży w kanale tradycyjnym, logistyki i marketingu.
Słowa klucze, ważne dla tego obszaru zawodowego to: customer experience, service fulfillment, marketing automation.
Prognozy zatrudnienia
Specjalistów potrafiących sprawnie integrować sprzedaż wielokanałową będzie potrzeba coraz więcej. W praktyce pójść w tę stronę będzie musiała każda sieć handlowa. Nie ominie to również galerii handlowych czy producentów z branży FMCG. Dla energicznych osób z inicjatywą, które interesują się handlem, innowacjami i technologią, jest to szansa na szybką i błyskotliwą karierę. Praca w sieciach handlowych to nie tylko stanowiska związane ze sprzedażą, magazynowaniem czy planowaniem zakupów – to cały obszar nowoczesnych tematów, do których ciągle brakuje specjalistów.
Przyjrzyjmy się kilku możliwościom pracy w sieciach, na które zapotrzebowanie będzie w najbliższym czasie rosło.
Trener wewnętrzny/franczyzowy
Aby być skutecznym i pokonać konkurencję, trzeba się nieustannie szkolić – stąd duże nakłady inwestycyjne sieci handlowych na wsparcie menedżerów i franczyzobiorców w rozwoju kompetencji osobistych, strategicznych i sprzedażowych. Odpowiedzialni za to trenerzy i coachowie to osoby z certyfikatami ukończonych szkół i szkoleń trenerskich oraz – najczęściej – osoby z przynajmniej kilkuletnim doświadczeniem w handlu nowoczesnym. Dzięki temu mają zarówno zaplecze merytoryczne, jak i praktykę. Aby zostać trenerem, trzeba kilku, a nawet kilkunastu lat pracy i zamiłowania do pracy z ludźmi. Taką ścieżkę kariery warto jednak zaplanować już na samym początku i sukcesywnie do niej dążyć.
Zarządzanie sieciami handlowymi
Kilkadziesiąt czy kilkaset sklepów rozsianych po całym kraju, złożona struktura, skomplikowany łańcuch zależności między poszczególnymi działami firmy, zarządzanie portfelem produktów i logistyka, konieczność analizy, planowania, koordynacji działań w rozproszonej strukturze – to wymaga ogromnej wiedzy – dlatego specjalistów zarządzania sieciami handlowymi w Polsce jest tak niewielu i często sieci sprowadzają ekspertów z Zachodu. Zapotrzebowanie na kadrę menedżerską w sieciach (średni i wyższy szczebel) rośnie na tyle szybko, że mimo wielu programów rozwojowych dostępnych w każdej sieci handlowej prawie każda sieć boryka się z problemami kadrowymi. Lukę w wiedzy zaczynają uzupełniać studia podyplomowe (np. lider sieci handlowej na WSB w Poznaniu lub nowy kierunek studiów podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu – zarządzanie sieciami handlowymi).
Jak zrobić karierę menadżerską w obszarze zarządzania sieciami?
Takim specjalistą nie zostaje się z dnia na dzień – potrzebna jest determinacja i zdobywanie doświadczenia niemalże od samego początku. Dla studentów i absolwentów pomocne są programy rozwojowe dla kadr menedżerskich. Warto też pamiętać, że kariera w kanale nowoczesnym to często konieczność bycia mobilnym i przynajmniej 1-2 razy w życiu zmiany miejsca zamieszkania. Specjalista customer experience (CX) To osoba odpowiedzialna za budowanie takiej strategii sprzedaży, by każdy klient uzyskiwał jak najwyższą satysfakcję z zakupów. Choć brzmi to dość prosto, w rzeczywistości mamy do czynienia:
- z ogromnym obszarem pracy, który wymaga łączenia wiedzy
- z różnych dziedzin, współpracy
- z niemalże wszystkimi pracownikami firmy i nieustannych badań psychologicznych i marketingowych oraz testowania, testowania i jeszcze raz testowania.
Wiedzę w tym obszarze można zdobywać na nielicznych studiach podyplomowych (np. projektowanie usług na SWPS w Poznaniu) i szkoleniach (płatnych). Specjalista CX pracę znajdzie zarówno w dziale marketingu sieci handlowej, jak
i w agencji doradczej czy reklamowej, obsługującej nowoczesne kanały sprzedaży. Poznaj pracę w kanale nowoczesnym Zastanawiasz się, czy praca w kanale nowoczesnym mogłaby Cię usatysfakcjonować?
Sieci handlowe szukają specjalistów z różnych dziedzin – od sprzedaży i ekonomii po IT. Jeśli chcesz sprawdzić, czy to obszar dla Ciebie – sprawdź stronę Twojego biura karier bądź kilku wybranych sieci handlowych i zobacz, co oferują w zakładce kariera. Coraz więcej sieci handlowych organizuje na uczelniach oraz wewnętrznie szkolenia, seminaria, konkursy, gry symulacyjne i innego rodzaju projekty przybliżające studentom możliwości rozwoju.
Kilka przykładowych programów i konkursów:
- Rethink Retail – Jeronimo Martins,
- Programy ambasadorskie – Żabka, Jeronimo, banki,
- Lidl Brand Factory,
- CareerDate – SGGW,
- Smak Kariery – Carrefour,
- Studenckie Metody – IKEA,
- Gen Aldi – sieć Aldi.
Rozwój sieci handlowych w kolejnych latach na pewno będzie rozwojem dynamicznym, choć warto zwracać uwagę na to, że Polski rynek czeka jeszcze sporo zmian. Jedną z nich jest zwiększanie się sprzedaży przez internet (Polska nadal jest w tym obszarze „w ogonie” krajów europejskich), inną kwestią są planowane zmiany podatkowe obejmujące sklepy wielkopowierzchniowe, które mogą nieco zmienić kierunek i formę rozwoju rynku.
Specjalista omnichannel i inne nowoczesne stanowiska na ścieżce kariery
Polecane oferty
-
Pracownik Hali - Kasjer
Transgourmet Polska Sp. z o.o. Warszawa, Wawer praca stacjonarnapracownik fizyczny umowa o pracę pełny etat -
Pracownik Hali - Kasjer
Transgourmet Polska Sp. z o.o. Wrocław, Krakowska praca stacjonarnapracownik fizyczny umowa o pracę pełny etat -
Zastępca Kierownika Działu
Selgros Cash&Carry Warszawa, Wawer praca stacjonarnakierownik/koordynator umowa o pracę pełny etat -
Sprzedawca - Doradca Klienta w salonie marki Bytom
VRG S.A. Olsztyn, Aura praca stacjonarnaspecjalista junior / mid umowa o pracę -
Kasjer / Kasjerka
Transgourmet Polska Sp. z o.o. Warszawa, Połczyńska praca stacjonarnapracownik fizyczny umowa o pracę pełny etat -
Młodszy Analityk/ Młodsza Analityczka FP&A
Carrefour Polska Sp. z o.o. Warszawa praca hybrydowa / stacjonarnaspecjalista junior / mid umowa o pracę pełny etat
Najnowsze artykuły
Kobiety coraz silniejsze w biznesie
– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.
Urlop okolicznościowy na ślub dziecka
Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.
Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog
Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.
Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki
Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!
Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?
7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.
Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?
– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?
Najnowsze komunikaty
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?
Praca i miłość w jednej firmie
Czy takie połączenie ma więcej plusów, czy minusów?