Kierownicy bardzo potrzebni
Sieci handlowe rozwijają się w Polsce niezwykle dynamicznie. Stale buduje się i oddaje do użytku nowe powierzchnie handlowe. W obiektach tych potrzeba nie tylko szeregowych pracowników, ale przede wszystkim osób, które będą w stanie zarządzać nową placówką. Innymi słowy, liderzy i koordynatorzy sprzedaży oraz kierownicy sklepów są niezwykle potrzebni.
Sieci stawiają na własne talenty
Choć bywa tak, że sięga się po zewnętrznych kandydatów, w sieciach handlowych promuje się najchętniej własnych, zasłużonych pracowników. Są ku temu przynajmniej trzy powody. Po pierwsze pracownik, który przeszedł całą ścieżkę kariery i zaczynał od najniższego stanowiska, doskonale wie, jak wygląda praca w danej sieci i z jakimi problemami mogą stykać się pracownicy łatwiej mu więc nimi zarządzać. Po drugie pracownik z awansu wewnętrznego jest już sprawdzony – wiadomo, czego się po nim spodziewać, i ryzyko błędu jest niższe niż w przypadku zewnętrznej rekrutacji. Po trzecie zaś pracownicy, widząc, że firma w nich inwestuje, chcą rozwijać się wraz z nią, co zmniejsza rotację i podnosi zaufanie do pracodawcy
Szansa w zamian za ciężką pracę
Awansować może każdy, kto wykaże się zaangażowaniem i dobrymi wynikami w pracy. Nie ma jednak nic za darmo. Droga do awansu usłana jest całą siatką szkoleń i treningów, które nierzadko trwają po kilka lat. W JYSK mamy bardzo precyzyjnie opracowany program szkoleniowy. Sprzedawca po roku pracy może dostać się do programu szkoleniowego SMT (store manager trainee), po zakończeniu którego otrzyma propozycję pracy na stanowisku kierownik sklepu. Takie szkolenie trwa rok i składa się z tematycznych modułów szkoleniowych i części praktycznej, czyli pracy pod okiem mentora – wyjaśnia Marta Krzaczkowska- Sienkiewicz, HR Consultant sieci JYSK. W Leroy Merlin, dzięki programom szkoleniowym, pracownik może objąć stanowisko kierownika działu handlowego po około 4 latach pracy, choć zdarzają się przypadki wcześniejszych awansów – już po 2 latach zatrudnienia – opisuje Karolina Przerwa, specjalista ds. rekrutacji i rozwoju.
Najwyższe stanowiska dla mobilnych pracowników
Jednym z częstych wymagań w sieciach handlowych jest kwestia mobilności pracownika, który powinien być gotowy do relokacji w przypadku awansu . Jest to związane z tym, że powstające stanowiska kierownicze najczęściej są związane z otwieraniem się kolejnych placówek handlowych w nowych lokalizacjach. To zaś oznacza konieczność transferu pracownika z miejsca, w którym się szkolił, do nowego obiektu. Mimo że wspieramy naszych pracowników, którzy decydują się na zmianę miejsca zamieszkania zarówno dopłatami do mieszkań, jak i bonusem w postaci dodatku na zagospodarowanie, który polega na tym, że pracownik może urządzić sobie mieszkanie, korzystając z naszych produktów, nie zawsze dysponujemy wystarczającą liczbą chętnych do relokacji osób – podkreśla potrzebę mobilności Marta Krzaczkowska-Sienkiewicz z JYSK.
Jak awansować w sieciach handlowych?
Czujesz, że praca w obszarze zarządzania zespołem mogłaby być twoją ścieżką kariery? Jeśli do tego lubisz sprzedaż i jesteś chętny do nauk i, to nie ma dla ciebie lepszego miejsca do rozwoju niż sieci handlowe. Zwłaszcza jeżeli jesteś elastyczny w zakresie miejsca zamieszkania. Niektóre sieci handlowe oferują pracownikom również zagraniczne szkolenia oraz możliwości relokacji do innych krajów, w których posiadają oddziały. Oczywiście, koniecznym warunkiem jest tu znajomość języka obcego.