Zarządzanie wiekiem - co to jest
Od lat obserwujemy starzenie się społeczeństw. Jedną ze strategii związanej z zasobami ludzkimi, które wychodzą naprzeciw specyfice współczesnego rynku pracy i procesom demograficznym jest zarządzanie wiekiem. Te od lat popularne w Europie działania, zyskują coraz więcej zwolenników także w Polsce.
Zarządzanie wiekiem w organizacji to właściwie zarządzanie zespołem złożonym z młodszych i starszych osób. Mają one odrębne potrzeby i możliwości, a strategia firmy powinna tę różnorodność uwzględniać i wykorzystywać. Zapewnienie wysokich standardów na stanowiskach, przyjazne warunki pracy i podział obowiązków dostosowany do potencjału kadry we wszystkich grupach wiekowych to główne założenia tej strategii. Zakłada ona także edukowanie ludzi przez cały okres ich zawodowej kariery, wprowadzenie polityki prozdrowotnej, promowanie takiego stylu życia, który pozwoli na długą aktywność na rynku pracy.
Zarządzanie wiekiem w firmie - co daje
Nie tylko młodzi ludzie mogą być zaangażowani i efektywni. Zarządzanie wiekiem w przedsiębiorstwie powinno uwzględniać atuty także starszych osób. Współcześnie ogromną siłą każdej organizacji jest wiedza i doświadczenie. To od kompetencji pracowników w dużej mierze zależy sukces przedsiębiorstwa. Zespoły złożone z osób reprezentujących różne pokolenia pozwalają w pełni wykorzystać zasoby merytoryczne i doświadczenie starszej części personelu oraz kompetencje młodszej.
Demograficzne starzenie się społeczeństw wpływa nie tylko na zmiany na rynku pracy. Wzrasta wiek zatrudnionych, ale także liczba dojrzałych konsumentów. Firmy muszą zatem dostosowywać swoją ofertę do ich potrzeb, a żeby takie zmiany wprowadzać skutecznie, niezbędne wydają się kompetencje starszej kadry. Konieczność zarządzania zasobami ludzkimi z uwzględnieniem zróżnicowania pokoleniowego dostrzega coraz więcej polskich firm. Każda generacja ma inne możliwości. Ma także odmienny styl pracy, wartości zawodowe, wzorce zachowań.
Często (zwłaszcza młodzi) managerowie deklarują problemy z przewodzeniem starszemu od siebie personelowi. Z jednej strony trudniej im uzyskać autorytet, a z drugiej często nie dostosowują zadań do możliwości członków zespołu, spychając osoby starsze (jako mniej wydajne) na margines działań.
Na optymalne wykorzystywanie potencjału całej grupy pozwala zastosowanie odpowiednich narzędzi zarządzania wiekiem. Szkolenia pomagają managerom odnaleźć właściwe rozwiązania. W szerszej perspektywie zorganizowanie stanowisk i zasad pracy dla osób w różnym wieku pozwala poprawić wydajność zespołu, przekłada się na utrzymanie zasobów wiedzy na wysokim poziomie i może być kluczem do uzyskania przewagi konkurencyjnej.