Zarządzanie przedsiębiorstwem
Każda osoba zakładająca przedsiębiorstwo powinna określić sobie konkretne cele, które chciałaby osiągnąć - na przykład poziom finansowy, status na rynku, wprowadzenie własnego pomysłu do obrotu. Te cele narzucą konkretne zachowania przedsiębiorcy. Na ich podstawie będzie szukał odpowiednich strategii i zasobów, by jak najszybciej je osiągnąć.
Obszar takich działań, ich charakterystyka podlega pod definicję zarządzania przedsiębiorstwem.
To, czy ktoś zna podstawy zarządzania przedsiębiorstwem, czy potrafi odpowiednio reagować na różne, zaistniałe na rynku sytuacje - będzie definiowało przyszłość przedsiębiorstwa. Odpowiednie zarządzanie firmą może przynieść jej znaczne korzyści, natomiast złe kierowanie może doprowadzić do jej upadku i bankructwa.
Zarządzanie firmą - zasady
Kiedy omawia się zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem, najczęściej wymienia się cztery podstawowe filary działania:
• planowanie,
• organizowanie,
• przewodzenie,
• kontrolowanie.
Planowanie to moment, w którym określa się cele, te na najbliższy czas i te długoterminowe.
Kiedy już są znane, należy tak rozdzielić obowiązki, żeby w jak najlepszy sposób wykorzystać umiejętności kadry i zasoby przedsiębiorstwa. Wymienione działania należą do procesu organizacji.
Dużo uwagi należy poświęcić właściwemu kierowaniu zespołem. Odpowiednia motywacja, konstruktywna krytyka dadzą pracownikom bodziec do takich działań, które będą przynosić korzyści zarówno im samym, jak i całemu przedsiębiorstwu. Ważne jest także, by we właściwy sposób określić hierarchię w zespole i całej firmie. Jasność obowiązków i procesu decyzyjnego znacznie ułatwia i usprawnia pracę.
Kiedy już wszystko ustalimy - kto, co, jak i gdzie - nie możemy spocząć na laurach. Trzeba bowiem co jakiś czas kontrolować sytuację. Osoba zarządzając powinna zawsze wiedzieć, co się dzieje w firmie, czy wszystkie instrumenty, narzędzia są aktualne, czy każdy pracownik odpowiednio wypełnia swoje obowiązki i czy w jakiś sposób można wspomóc rozwój danego stanowiska.
Na czym polega zarządzanie firmą
Znając powyższe zasady, można powiedzieć, że dobre zarządzanie firmą jest skomplikowanym procesem. Osoba odpowiedzialna za to zadanie powinna mieć szeroką wiedzę branżową (dot. segmentu, w którym działa dane przedsiębiorstwo) i odpowiednie umiejętności interpersonalne (komunikatywność, asertywność, wysokie poczucie odpowiedzialności).
Powinna też poszerzać wiedzę teoretyczno-praktyczną związaną już ściśle z tematyką zarządzania – m. in. z zarządzaniem ryzykiem, zasobami ludzkimi, jakością czy zarządzaniem procesami w przedsiębiorstwie.
Zarządzanie firmą - studia
Obecnie wiele uczelni proponuje studia właśnie na kierunku zarządzania przedsiębiorstwem. Jeśli ktoś wie, że jego celem jest posiadanie własnej firmy, może wybrać taki profil edukacji.
Jest to jednak nie tylko kierunek dla „szefów”. Może okazać się przydatny również dla osób, które zajmują stanowiska menadżerskie, kierownicze lub związane z projektami angażującymi dużą grupę ludzi i zasobów.