Przyszli na świat gdzieś między IV a VI częścią Gwiezdnych Wojen. Melodią ich młodości był pisk modemu telefonicznego łączącego się z internetem. Ewentualnie puszczana do zdarcia kaseta ze składanką o uważnie wyselekcjonowanej liście przebojów. Zanim jak wszyscy zaczęli tłuc szybki smartfonów o chodniki, zrzucali swoje Nokie z każdej wysokości na każdy rozlewający się po polskich miastach beton – bez najmniejszego uszczerbku dla monochromatycznych wyświetlaczy. Pamiętają świat sprzed Youtube'a i Dziki Zachód anonimowego internetu. Przeszli technologiczną rewolucję, przeżyli i co ciekawe, nie stracili optymizmu. Choć chyba do dziś są w tym optymizmie nieco ironiczni... Xennialsi, bo o nich mowa, obecnie tworzą jedną z najbardziej wszechstronnych i elastycznych grup w świecie biznesowym i na rynku pracy. Kim są?
Spis treści
- Kim jest pokolenie Xennials?
- Baby boomers, generacja Y, pokolenie X... po co nam jeszcze Xennialsi?
- Gdzieś między X a Y, czyli jak znaleźć Xennialsa
- Kim są Xennialsi? Charakterystyka mikrogeneracji
- Pokolenie Xennialsów – jak zarządzać nimi w firmie?
- Rekrutacja Xennialsa – jak wygląda?
- Xennialsi na rynku pracy – zalety i wady
- Czy jestem Xennialsem? Quiz
- Xennialsi – najczęściej zadawane pytania
Kim jest pokolenie Xennials?
Baby boomers, pokolenie X, Millenialsi i Zetki – to aktywne zawodowo pokolenia, które funkcjonują na dzisiejszym rynku pracy. W podziale tym socjolodzy dopatrzyli się jednak pewnej luki, którą zapełniają ludzie urodzeni w okresie przejściowym pomiędzy Pokoleniem X a Pokoleniem Y. Grupę tę nazwano pokoleniem Xennials.
Termin „Xennialsi” jest połączeniem litery „X” od Pokolenia X oraz słowa „Millenialsi”, nazywanych także Pokoleniem Y. Po raz pierwszy sformułowanie „Xennials” użyte zostało w artykule opublikowanym w magazynie Good w 2014 roku. Termin ten stworzyła Sarah Stankorb na potrzebę opisania grupy ludzi, która nie do końca wpisuje się w tradycyjne definicje Pokolenia X i Y. Jest więc pewnego rodzaju pomostem pomiędzy dwoma pokoleniami – X oraz Millenialsami.
Termin „Xennialsi” definiuje więc ludzi, których przynależność pokoleniowa jest trudna do określenia, ale charakteryzują się oni unikalnymi cechami osób, którzy żyjąc w kulturze analogowej, byli świadkami postępującej cyfryzacji i przenoszenia kolejnych aspektów naszego życia do sieci. To przede wszystkim oni zasiedlali pierwszy internet, wypracowywali netykietę i ją łamali, przecierali szlaki wirtualnego świata dla kolejnych generacji.
Baby boomers, generacja Y, pokolenie X... po co nam jeszcze Xennialsi?
Socjolog Dan Woodman, odnosząc się do terminu Xennials, zauważył, że jest to zabawna idea, do której warto mieć jednak pewien dystans. Jest on zdania (The Guardian: Are you a xennial? Take the quiz), że jest coś przydatnego w koncepcjach pokoleń – a tego typu koncepcje ostatnio są bardzo modne – ponieważ przypominają nam doświadczenia i kontekst społeczny, które ukształtowały nasze życie.
Miło jest odnajdywać wspólnotę doświadczeń z pewną grupą czy całym pokoleniem, gdyż to daje nam poczucie przynależności, bezpieczeństwa i swojskości, czy po prostu wywołuje miłe wspomnienia. Idee generacji o spójnych systemach wartości i określonych cechach osobowości mogą być jednak niebezpieczne, na przykład wówczas, jak zauważa Woodman, gdy traktujemy całą grupę jak jedną osobę, kierującą się jednym zestawem wartości. Nie trzeba nikogo przekonywać, że stereotypy mogą wyrządzić wiele krzywdy.
Dlatego, posługując się pojęciami takimi jak Xennials, Millenials czy Zetka, warto pamiętać, że cechy charakterystyczne przypisywane danej generacji nie muszą występować u konkretnej osoby należącej do tego pokolenia. Socjolodzy proponują nam pewne z natury upraszczające modele, na podstawie których możliwe jest przewidywanie choćby preferencji, typowych zachowań, wyborów zakupowych, politycznych czy dotyczących ścieżek kształcenia dla danej grupy społecznej. Modele te ułatwiają pracę chociażby osobom zarządzającym zespołami, specjalistom HR czy marketingowcom. I to wszystko: modele to uzyteczne narzędzia, pomagające na wielu płaszczyznach działalności człowieka, nie wyczerpują jednak całej prawdy o każdym z nas.
Gdzieś między X a Y, czyli jak znaleźć Xennialsa
Żeby wyjaśnić, kim są modelowi przedstawiciele pokolenia Xennials, najlepiej zacząć od pokolenia X i pokolenia Y. Pokolenie X określa osoby urodzone mniej więcej w latach 1965 a 1980 (w zależności od kraju i rysu historycznego, daty te mogą delikatnie się przesunąć). Są to dzieci tzw. baby boomersów. Iksy charakteryzuje duże przywiązanie do tradycji, wysokie ambicje i dążenie do osiągnięcia wysokiego statusu społecznego. O pokoleniu X często mówi się, że jest to generacja nieco zagubione w chaosie współczesności. Liczy się dla nich przede wszystkim równowaga między pracą a życiem prywatnym i niezależność. Jednocześnie cechuje ich ogromna przedsiębiorczość i kreatywność, które często skłaniają ich do stawiania pracy na pierwszym miejscu.
Na kartkach kalendarza zaraz za pokoleniem X sytuują się wspominani wyżej Millenialsi. Mianem tym określa się osoby urodzone mniej więcej pomiędzy 1980 a 1994 rokiem. Dla nich z kolei ważna jest jakość życia, poznawanie świata, pewność siebie, tolerancja wobec innych. To pokolenie otwarte na zmiany i lubiące wyzwania. Mniej są skłonni do poświęcenia pracy, nie kierują się też tak silnymi ambicjami, a kiedy decydują się na związanie z firmą, to wybiorą taką, której polityka jest zbieżna z ich wartościami.
Kim są Xennialsi? Charakterystyka mikrogeneracji
Choć mogłoby się wydawać, że każdy z nas bez problemu wpisze się, w którąś z ostatnich generacji, socjologowie zauważyli, że pomiędzy pokoleniem X a pokoleniem Y powstała pewna luka i jest wiele osób, które dostrzega u siebie cechy typowe dla obu tych grup. W efekcie tę dodatkową mikrogenerację nazwano Xennialsami. Podaje się dla niej różne ramy wiekowe: w ujęciu globalnym Xennialsami najczęściej określa się osoby urodzone między 1977 a 1985 rokiem, czyli w wieku od 38 do 46 lat. Czasami daty się przesuwa, miano to przypisując ludziom urodzonym między 1980 a 1990 (33-43 lata). Daty są umowne, istotna jest natomiast wspólnota doświadczeń: jest to mikrogeneracja, która przyszła na świat jeszcze przed upowszechnieniem sieci, lecz dorastała w erze błyskawicznie postępującej cyfryzacji. To doświadczenie miało ogromny, jeśli nie decydujący wpływ na wiele aspektów ich życia.
Pamiętaj!
Xennialsi przyszli na świat w erze analogowej i na własnej skórze przeżyli rozwój internetu oraz cyfrowych udogodnień. Potrafili się dostosować, a jednocześnie czują nostalgię za światem bez komputerów i dostrzegają chociażby wartość osobistych kontaktów i spędzania czasu poza siecią.
Do Pokolenia Xennials zaliczamy osoby, które są na bieżąco z trendami technologicznymi i doskonale odnajdują się w świecie wirtualnym, ale jednocześnie z sentymentem wspominają stare czasy. Choć podążają za nowoczesnością, są dość mocno przywiązani do tradycji. Na gruncie zawodowym uważani są za generację zdecydowanie wyżej stawiającą pracę i cele zawodowe niż osoby z młodego pokolenia Z.
Pokolenie Xennialsów – jak zarządzać nimi w firmie?
Starzenie się społeczeństwa jest niemałym wyzwaniem na rynku pracy. Zmieniająca się struktura wieku zmusza poniekąd pracodawców do zmiany strategii związanej z zasobami ludzkimi. Jedną z nich jest właśnie zarządzanie wiekiem w firmie. W praktyce oznacza to nic innego, jak właściwe zarządzanie zespołem złożonym zarówno z młodszych, jak i starszych osób. A w jaki sposób zarządzać pokoleniem X/Y w firmie?
Czytaj także: Młody szef wśród starszych pracowników – jak się odnaleźć w takiej sytuacji?
Kluczowe jest tutaj zrozumienie różnic pokoleniowych i poznanie unikalnych cech generacji Xennials. W sytuacji idealnej pracodawca ma na uwadze fakt, że każdy człowiek jest inny i nawet pracownicy z tego samego pokolenia mogą preferować odmienne style pracy. Niemniej, ogólnie rzecz biorąc, osoby należące do pokolenia Xennials bardzo wysoko cenią równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
Będą też zwykle bardziej zaangażowani w obowiązki oraz życie firmy, jeśli pracodawca zapewni im takie udogodnienia jak elastyczny grafik i możliwość pracy zdalnej. Dzięki tym benefitom Xennials będzie mógł łatwiej zarządzać czasem pracy i tym przeznaczonym dla rodziny, co dla osób z tego pokolenia, w znacznej mierze posiadających już rodziny i dzieci w wieku szkolnym, jest szalenie istotne.
Xennialsów cechują wysokie zdolności szybkiego uczenia się i dostosowania do okoliczności. To pracownicy ambitni i otwarci na nowości. Potrafią sobie poradzić w zmieniającym się świecie i nadążają za postępem technologicznym, a także dostrzegają, jak ten wpływa na inne sfery życia. Xennialsi doceniają, gdy pracodawca umożliwia im rozwój zawodowy, np. zagwarantuje szkolenia, będzie wysyłać na kursy i konferencje itp. Chętnie korzystają z możliwości podnoszenia kompetencji. Rozwój jest dla nich niezwykle ważny i są skłonni zrezygnować z pracy, w której stoją w miejscu.
Jednocześnie jednak typowych Xennialsów charakteryzuje pewne przywiązanie do tradycyjnych, oswojonych rozwiązań, które dają im poczucie bezpieczeństwa. Xennialsi w efekcie mogą odczuwać stres związany ze zmianami wprowadzanymi w firmie, bywają też przytłoczeni brakiem stabilności i przebodźcowani nowinkami.
Co więcej, pracodawca, który zarządza grupą, w której są Xennialsi, powinien zagwarantować im przestrzeń do wyrażania własnej opinii. To osoby, które lubią mieć realny wpływ na procesy decyzyjne. Często mają wiedzę ekspercką z danej branży, popartą doświadczeniem, oraz potrzebę podzielenia się nimi.
Menedżer nie może zapominać o jeszcze jednej kluczowej kwestii – pracownicy z pokolenia będącego pomostem pomiędzy X a Y to osoby, które cenią jasną i transparentną komunikację. Żeby załatwić sprawę, nierzadko chętniej zapukają do drzwi lub wykonają telefon niż napiszą wiadomość. W ich przypadku warto postawić na bardziej osobisty kontakt i relację opartą na bezpośrednim dialogu.
Istotne cechy pokolenia Xennials:
- wysokie zdolności adaptacyjne,
- chęć nauki,
- potrzeba wyzwań i lęk przed staniem w miejscu,
- potrzeba oddzielenia życia zawodowego od prywatnego,
- wysokie ambicje, potrzeba odczuwania realnego wpływu na pracę oraz zaznaczenia swojego wkładu,
- potrzeba przejrzystej komunikacji i utrzymywania osobistych relacji.
Rekrutacja Xennialsa – jak wygląda?
Współcześni pracodawcy dostrzegają potencjał drzemiący w pracownikach w różnym wieku. Kluczem do sukcesu jest dostosowanie rekrutacji do potrzeb, doświadczeń i preferencji pracowników należących do różnych pokoleń. Jak wygląda dziś rekrutacja Xennialsów i o czym powinien pamiętać pracodawca rekrutujący ich przedstawicieli?
Każda rekrutacja zaczyna się od jednego – ogłoszenia o pracę. To ono zadecyduje o tym, czy dany kandydat zdecyduje się aplikować na konkretne stanowisko. W ogłoszeniu skierowanym do pracowników z pokolenia Xennials warto więc odnieść się do ogólnie określonych preferencji osób z tej generacji. Dobrze jest zaznaczyć korzyści, na jakie mogą oni liczyć w pracy. Wśród tych najbardziej pożądanych będzie chociażby możliwość pracy zdalnej, elastyczny czas pracy, rozwój zawodowy czy gwarancja szkoleń.
Podczas rozmowy rekrutacyjnej bardzo ważna jest autentyczna komunikacja, która nie będzie przepełniona korporacyjnymi formułkami. Pusta korpomowa działa na X/Y odstraszająco, osoby z tego pokolenia lubią znać konkrety oraz to, jaki będzie ich realny wpływ na działanie zespołu czy firmy.
Istotne jest także podkreślenie wartości, jakimi kieruje się firma. Dlaczego? Filozofia firmy, z którą się utożsamiają, może skłonić Xennialsów do związania się z danym miejscem pracy na dłużej i zdecydowanie większego zaangażowania w pracę.
Wreszcie, pracodawca powinien poinformować Xennialsów o dostępnych technologiach i narzędziach wykorzystywanych w firmie. To pokolenie, które jest przyzwyczajone do zmian i obyte z nowinkami technologicznymi. Nie oznacza to jednak, że nowe i nieznane nie może okazać się dla niego stresujące. Dlatego zamiast wywierać presję, warto mówić o możliwościach i opcjach dla chcących się rozwijać pracowników.
Xennialsi na rynku pracy – zalety i wady
Czy Xennialsi łączą w sobie najlepsze cechy poprzednich generacji? Bez wątpienia przedstawiciele tego pokolenia uznawani są za wartościowych pracowników, jeśli tylko umożliwi im się rozwój, da pewną swobodę w działaniu i będzie dostarczać nowych wyzwań. Socjolodzy wskazują jednak także na pewne wyzwania, przed jakimi mogą stać pracodawcy zatrudniający osoby z tej generacji. Jakie słabe strony i zalety ma pokolenia Xennials na rynku pracy?
Zalety:
-
cechuje ich elastyczność technologiczna, czyli zdolność łączenia tradycyjnych wartości z nowoczesnymi technologiami,
-
mają wysokie zdolności adaptacyjne i zdolności szybkiego uczenia się,
-
są lojalni wobec firmy,
-
potrafią wyrazić szacunek wobec pracodawcy,
- liczy się dla nich kultura pracy, etyka zawodowa,
- czują odpowiedzialność za wykonywane obowiązki,
-
mają dobre umiejętności komunikacyjne i interpersonalne,
-
mają wysoko rozwiniętą umiejętność weryfikacji źródeł i krytycznego myślenia,
-
potrafią świadomie wyznaczać sobie cele, i te mniejsze, i dotyczące swojej kariery,
- wysokie aspiracje zawodowe,
- często znają języki obce, mają wysokie wykształcenie lub wiele ukończonych kursów,
- lubią mieć poczucie stabilizacji, niechętnie zmieniają pracę.
Pamiętaj!
Xennialsi to pracownicy lojalni i ambitni. Chętnie uczą się nowych rzeczy, a zaoferowanie im możliwości rozwoju zawodowego może znacznie zwiększyć ich zaangażowanie w pracę i przełożyć się na jeszcze większe przywiązanie do miejsca pracy.
Wyzwania:
-
miewają trudności z dostosowaniem się do zaawansowanych narzędzi i rozwiązań technologicznych,
-
oczekują bardzo przejrzystej i jasnej komunikacji oraz konkretnych działań,
-
mają wysokie wymagania dotyczące warunków umożliwiających zachowanie work-life balance,
-
w różnorodnej wiekowo grupie istnieje ryzyko problemów komunikacyjnych zarówno ze starszym, jak i młodszym pokoleniem.
Pracownicy z Pokolenia Xennials, mimo ogromnej elastyczności i wysokich umiejętności z zakresu nowych technologii, mogą mieć trudności z dostosowaniem się do zaawansowanych narzędzi i rozwiązań cyfrowych.
Czy jestem Xennialsem? Quiz
Serwis The Guardian (Are you a xennial? Take the quiz) zaproponował zabawny quiz, dzięki któremu każdy może sprawdzić, czy należy do pokolenia Xennials. Oto kilka z pytań. Na każde z nich można odpowiedzieć Prawda lub Fałsz. Im więcej twierdzących odpowiedzi, tym większa szansa, że jesteś Xennialsem.
- Korzystałeś z modemu telefonicznego do wyszukiwania informacji w szkole lub na uniwersytecie, mimo że wielokrotnie mówiono Ci, że nie możesz ufać niczemu w internecie. (A sygnał piszczącego modemu nadal nawiedza Twoje koszmary).
- Nagrywałeś na kasecie składankę dla osoby, która Ci się podobała.
- Pamiętasz dyskietki.
- Miałeś walkmena (na kasety!).
- Pamiętasz czasy na początku internetu, kiedy mogłeś ustawić swoje pełne imię i nazwisko (bez dodatkowych cyfr i kropek) w swoim adresie e-mail.
- Twoje pierwsze gry komputerowe były na kasetach (i zwykle kończyły się błędem na końcu).
- Miałeś analogowy telefon komórkowy (lub zazdrościłeś komuś, kto taki miał).
- Nadal pamiętasz numer elefonu stacjonarnego, jaki miałeś w domu rodzinnym.
- Pamiętasz też, że kiedy dzwoniłeś na numer stacjnarny do kolegi, najpierw musiałeś przywitać się z jego rodzicami.
- Pamiętasz, kiedy pierwszy raz usłyszałeś o stronie internetowej zwanej „Google".
Xennialsi – najczęściej zadawane pytania:
-
Kto jest uważany za Xennialsa?
Termin „Xennialsi” odnosi się do grupy ludzi urodzonych w okresie przejściowym między Pokoleniem X a Pokoleniem Y (tzw. Millenialsów). Najczęściej obejmuje osoby urodzone w latach 1977 a 1985 rokiem. To pokolenie, które z powodzeniem łączy doświadczenia kultury analogowej (w której przyszły na świat) z kulturą postępującej cyfryzacji (w której się wychowywało).
-
Jakie są cechy Xennialsa?
Xeenialsów cechuje wysoka elastyczność technologiczna, która przejawia się znakomitą umiejętnością łączenia wierności tradycji z postępującą cyfryzacją. To pokolenie, które łączy tradycyjne wartości z nowoczesnymi trendami. Xennialsi bardzo cenią sobie równowagę pomiędzy pracą a życiem osobistym.