Pozycjonowanie treści w internecie to jeden ze sposobów na zyskanie przewagi nad konkurencją. Skuteczne kampanie uwzględniają wsparcie copywritera wyspecjalizowanego w tworzeniu tekstów dopasowanych do konkretnej grupy odbiorców. Jednak pisanie tekstów na zamówienie nie musi być trudne – copywriterzy mają do dyspozycji reguły, które sprawiają, że tworzenie nowych treści przebiega znacznie sprawniej. Na czym polega copywriting sprzedażowy? Sprawdź!
Spis treści
Copywriting sprzedażowy – czym jest?
Copywriter to osoba, która tworzy treści na strony internetowe, ulotki, plakaty, foldery, a nawet teksty do spotów reklamowych czy scenariuszy. Zakres obowiązków copywritera zależy od celu, jaki przyświeca klientowi, a także od tego, jakie kompetencje posiada sam copywriter. W sieci jeden z głównych celów to copywriting sprzedażowy, czyli najprościej mówiąc: sztuka sprzedawania słowami.
To prosty, a zarazem skuteczny sposób na wyeksponowanie oferty wśród konkurencyjnych produktów i marek. Liczy się tutaj nie tylko bogaty zasób słownictwa, ciekawe nagłówki czy odpowiednio wplecione w tekst słowa kluczowe. Sprzedaż słowem skupia się na konkretnej grupie docelowej odbiorców, których należy przekonać, że dany produkt to remedium na ich problemy. Wysoko sprofilowane hasła reklamowe i przedstawienie korzyści to nie wszystko – potencjalny klient musi znaleźć w tekście wszystkie informacje, których szuka.
Technika 3Z w copywritingu – cel
Technika 3Z to jedna z podstawowych metod tworzenia skutecznych treści sprzedażowych. Wykorzystuje się w niej tzw. język korzyści. Nie chodzi jednak tylko o przedstawienie wszystkich możliwych korzyści, jakie zapewnia dany produkt. Copywriting sprzedażowy musi uwzględniać rozwinięcie trzech obszarów:
-
zdrowie,
-
zyski,
-
związki.
Dlaczego to tak ważne? Praktyczne zastosowanie copywritingu sprzedażowego odnosi się do promowania produktów poprzez nawiązywanie do zdrowia fizycznego, sfery psychicznej czy relaksu (zdrowie). Pisanie tekstów obejmuje odniesienia do pozytywnego wpływu danego produktu na ludzki organizm. Kluczowym aspektem są również pieniądze (zyski) i wszystko to, co zyskuje klient, wybierając konkretny produkt. Ostatnie Z (związki) odnosi się do stosunków społecznych – copywriting sprzedażowy powinien wskazywać na wpływ produktu na tworzenie relacji międzyludzkich.
Copywriting sprzedażowy – zastosowanie
Copywriter odpowiadający za pisanie tekstów do stron internetowych stoi przed wieloma wyzwaniami. Technika 3Z umożliwia osiągnięcie założonych rezultatów poprzez nawiązanie do trzech obszarów Z (zdrowie, zyski, związki). To także jeden z elementów, na które warto zwrócić uwagę, jeśli zastanawiasz się, jak zostać copywriterem i pisać oryginalne oraz wartościowe teksty.
Wykorzystanie techniki 3Z zdecydowanie ułatwia pisanie tekstów na strony internetowe, jednocześnie zapobiegając kłopotom, jakie może powodować na przykład syndrom pustej kartki. To z kolei pozwala osiągnąć cel, jakim jest pozyskiwanie klientów potencjalnie zainteresowanych zakupem danego produktu (lead generation).
Copywriting sprzedażowy – korzyści
Skuteczny marketing internetowy pozwala nakłonić potencjalnego klienta do dokonania zakupu, zapisania się do newslettera bądź wykonania jakiejś innej akcji. Technika 3Z doskonale sprawdza się także w takich aspektach jak:
-
zwiększenie sprzedaży (jako rezultat generowania wyższych zasięgów i konwersji);
-
dotarcie do klienta docelowego (przy minimalnych kosztach);
-
pełna prezentacja oferty, która rozwiewa ewentualne wątpliwości przed zakupem;
-
zwiększenie współczynnika konwersji (wzrost aktywności na stronie, większa ilość kliknięć).
Technika 3Z w copywritingu – przykłady
To oczywiste, że dobry tekst sprzedażowy musi zawierać urozmaicony zasób słów i w sposób interesujący podejmować dany temat. Należy jednak pamiętać, że w czasie pisania treści sprzedażowej niezbędne jest również wykorzystywanie tzw. fraz kluczowych, czyli wyrażeń często wpisywanych do wyszukiwarek internetowych.
Jak wcześniej wspomniano, technika 3Z skupia się na prezentowaniu produktów i usług poprzez komunikowanie korzyści, jakie z nich płyną. Przykłady zastosowania techniki 3Z to uwzględnienie w treści takich tematów jak:
-
zdrowie – „w zdrowym ciele zdrowy duch”, lepsze samopoczucie, wewnętrzny spokój, poczucie bezpieczeństwa itp.;
-
zyski – oszczędność pieniędzy, skrócony czas finalizacji transakcji (oszczędność czasu), większa atrakcyjność itp.;
-
związki – zwiększenie atrakcyjności seksualnej, dbałość o bliskich (zabezpieczenie finansowe) itp.