Praca.pl Poradniki Rynek pracy
SEO i SEM – czym się różnią?

SEO i SEM – czym się różnią?

 
SEO i SEM – czym się różnią?

CPC, PPC, SEO, SEM, CPM, SERP – internet pełen jest dziwnie brzmiących skrótowców. Dla laików brzmią one dość obco, jednak specjalista od e-marketingu dokładnie wie, co oznaczają. Marketing w wyszukiwarkach jest jedną z bardziej opłacalnych form reklamy, a wyżej wskazane oznaczenia wiążą się z działaniami właśnie w tym zakresie.

 

SEM: zakres działań

 

SEM, Search Engine Marketing, to działania mające na celu promowanie danego przedsiębiorstwa w internecie. Skupiają się na poprawie widoczności strony w naturalnych wynikach wyszukiwania (czyli tego, na której stronie i na której pozycji od góry wyświetla się dana witryna internetowa, po wpisaniu przez użytkownika słowa kluczowego, interesującego go zagadnienia) oraz w formach płatnych, związanych z promocją witryny (np. linki sponsorowane).

 

Obszar czynności wykonywanych w zakresie SEM określa się często wzorem:

SEM=SEO+PPC

 

SEO oznacza optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych a PPC (Pay Per Click) to rodzaj kampanii, w której koszt jaki ponosi reklamodawca zależy od liczby kliknięć w reklamę pojawiającą się między wynikami wyszukiwania. Z tej zależności wynika, iż działania pod kątem SEO zawierają się w czynnościach SEM.

 

Czym różni się SEO od SEM?

 

Bywa jednak tak określenie SEM w uproszeniu stosuje się do samego PPC, aby rozróżnić je od działań SEO.

 

By wskazać na różnice między SEO i SEM, przyjrzyjmy się głównym cechom poszczególnych strategii. Pozycjonowanie stron wymaga między innymi działań z zakresu optymalizacji treści publikowanej dla czytelników, także w kodzie strony. Niektóre czynności wydają się trudne, skomplikowane, ale jednak z odpowiednią wiedza można wykonać je samodzielnie, bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów (oczywiście można zgłosić się po pomoc do agencji SEO). SEM, wzbogacone o reklamy, jest już inicjatywą płatną. Jeśli użytkownik kliknie w reklamę, z konta zleceniodawcy pobrana zostanie opłata. Nie da się tego kroku w żaden sposób ominąć.

 

Działania SEO związane są z tym, by dana strona naturalnie wydawała się atrakcyjna. Użytkownik po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarkę otrzymuje listę witryn, które wg algorytmów najbardziej odpowiadają jego oczekiwaniom. Z kolei wykupiona reklama wyświetla się dla konkretnych użytkowników właśnie jako taka. Wykupiony link jest oznaczony słowem „reklama” w wynikach organicznych.

 

Pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarek jest długim i złożonym procesem. Na efekty trzeba czekać, a później nieustannie pracować, by daną pozycję utrzymać. Zupełnie inaczej dzieje się po wykupieniu kampanii linków sponsorowanych. Pojawiają się one prawie natychmiast i znikają po upływie wyznaczonego czasu.

 

SEM a SEO: co jest lepsze?

 

Wybór między SEM a SEO zależny jest przede wszystkim od potrzeb właściciela strony internetowej. Jeśli pragnie w szybkim tempie wygenerować wzmożony ruch na stronie, w związku np. z promocją, wyprzedażami, nowym towarem, pomoże mu w tym efektywność reklamy sponsorowanej – SEM. Z kolei w przypadku działań SEO na wyniki trzeba czekać, ale są one trwalsze.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Operator Wózka Widłowego

    Nagel Polska Sp. z o.o   Komorniki, k. Poznania, ul. Wiśniowa 19    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: rozładunek i załadunek towaru - praca ze skanerem, prowadzenie dokumentacji magazynowej.
  • Kierowca Autobusu

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź naszą polską stronę internetową: https://www.vgbreitenbach.pl Prowadzenie autobusu na liniach, ze sprzedażą biletów. Zakres obowiązków: Przewóz osób na trasach miejskich i podmiejskich na terenie Niemiec. Sprzedaż biletów. Kontrola pojazdu przed...
  • Młodszy Specjalista ds. Windykacji / Fakturzysta

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do głównych zadań należeć będzie: weryfikacja wniosków i wystawianie faktur sprzedaży w wewnętrznym systemie firmy; kontakt z klientem zewnętrznym oraz współpraca z innymi działami w celu kompleksowej obsługi danego zapytania; dbałość o rzetelność dokumentacji i terminowość;...
  • Aon Polska Services Sp. z o. o.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    What the day will look like: Commercial legal advice and contract drafting to Aon business units mainly in the UK, Ireland, and EMEA. Advise on product development and legal documentation; Work with the business on client-related issues such as tender, submissions. Working together with Aon Law team...
  • Asystent Brokera

    Aon Polska Services Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    asystent  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: Aktywne wsparcie Brokerów. Przygotowywanie slipów brokerskich, opracowań, raportów, rekomendacji i innych niezbędnych dokumentów. Raportowanie zgodnie z procedurami Aon. Dbanie o porządek w dokumentacji zgodnie z procedurami Aon. Poszerzanie wiedzy...
  • Zastępca Głównego Księgowego / Głównej Księgowej

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska Praca odbywać się będzie pod nadzorem doświadczonego Dyrektora Finansowego oraz przy wsparciu kancelarii podatkowej. Ewidencja i weryfikacja dokumentów finansowo-księgowych. Bieżąca kontrola i analiza kont księgowych. Pomoc przy sporządzaniu sprawozdań finansowych oraz...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Dziś mamy dla Was kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego i perspektywicznego stanowiska.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.