CPC, PPC, SEO, SEM, CPM, SERP – internet pełen jest dziwnie brzmiących skrótowców. Dla laików brzmią one dość obco, jednak specjalista od e-marketingu dokładnie wie, co oznaczają. Marketing w wyszukiwarkach jest jedną z bardziej opłacalnych form reklamy, a wyżej wskazane oznaczenia wiążą się z działaniami właśnie w tym zakresie.
SEM: zakres działań
SEM, Search Engine Marketing, to działania mające na celu promowanie danego przedsiębiorstwa w internecie. Skupiają się na poprawie widoczności strony w naturalnych wynikach wyszukiwania (czyli tego, na której stronie i na której pozycji od góry wyświetla się dana witryna internetowa, po wpisaniu przez użytkownika słowa kluczowego, interesującego go zagadnienia) oraz w formach płatnych, związanych z promocją witryny (np. linki sponsorowane).
Obszar czynności wykonywanych w zakresie SEM określa się często wzorem:
SEM=SEO+PPC
SEO oznacza optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych a PPC (Pay Per Click) to rodzaj kampanii, w której koszt jaki ponosi reklamodawca zależy od liczby kliknięć w reklamę pojawiającą się między wynikami wyszukiwania. Z tej zależności wynika, iż działania pod kątem SEO zawierają się w czynnościach SEM.
Czym różni się SEO od SEM?
Bywa jednak tak określenie SEM w uproszeniu stosuje się do samego PPC, aby rozróżnić je od działań SEO.
By wskazać na różnice między SEO i SEM, przyjrzyjmy się głównym cechom poszczególnych strategii. Pozycjonowanie stron wymaga między innymi działań z zakresu optymalizacji treści publikowanej dla czytelników, także w kodzie strony. Niektóre czynności wydają się trudne, skomplikowane, ale jednak z odpowiednią wiedza można wykonać je samodzielnie, bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów (oczywiście można zgłosić się po pomoc do agencji SEO). SEM, wzbogacone o reklamy, jest już inicjatywą płatną. Jeśli użytkownik kliknie w reklamę, z konta zleceniodawcy pobrana zostanie opłata. Nie da się tego kroku w żaden sposób ominąć.
Działania SEO związane są z tym, by dana strona naturalnie wydawała się atrakcyjna. Użytkownik po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarkę otrzymuje listę witryn, które wg algorytmów najbardziej odpowiadają jego oczekiwaniom. Z kolei wykupiona reklama wyświetla się dla konkretnych użytkowników właśnie jako taka. Wykupiony link jest oznaczony słowem „reklama” w wynikach organicznych.
Pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarek jest długim i złożonym procesem. Na efekty trzeba czekać, a później nieustannie pracować, by daną pozycję utrzymać. Zupełnie inaczej dzieje się po wykupieniu kampanii linków sponsorowanych. Pojawiają się one prawie natychmiast i znikają po upływie wyznaczonego czasu.
SEM a SEO: co jest lepsze?
Wybór między SEM a SEO zależny jest przede wszystkim od potrzeb właściciela strony internetowej. Jeśli pragnie w szybkim tempie wygenerować wzmożony ruch na stronie, w związku np. z promocją, wyprzedażami, nowym towarem, pomoże mu w tym efektywność reklamy sponsorowanej – SEM. Z kolei w przypadku działań SEO na wyniki trzeba czekać, ale są one trwalsze.