Selekcja kandydatów - na czym polega?
Każdy chce mieć w swoim zespole najlepszych. Jak ich znaleźć i zatrzymać? Do tego służy rekrutacja i selekcja pracowników. Poprzez analizę danych dotyczących kandydatów, testowania ich umiejętności, kompetencji i zachowania w różnych sytuacjach, rekruter lub pracodawca odrzuca aplikantów, którzy nie poradzą sobie na danym stanowisku.
Kolejne etapy selekcji i rekrutacji pozwolą wyłonić spośród kandydujących tego najlepszego. Najlepszego nie tylko pod względem wiedzy, ale też umiejętności dopasowania się do profilu firmy i prezentowanych przez nią wartości. To dopasowanie jest ważne w celu zatrzymania pracownika na dłuższy okres. (Rekrutacja, po której kandydat odejdzie po kilku tygodniach lub miesiącach, przyniesie firmie straty – czasu oraz funduszy przeznaczonych na cały proces). Coraz nowesze trendy rekrutacyjne, badania nad technikami selekcji, pozwalają minimalizować ryzyko pomyłki.
Metody selekcji pracowników
Występuje wiele różnych sposobów na to, by zapoznać się z umiejętnościami i możliwościami kandydatów na dane stanowisko.
• Pierwsze metody selekcji, które spotykamy przy rekrutacji to analiza CV i innych dokumentów, a dalej rozmowa kwalifikacyjna. To tutaj poznaje się kandydatów i sprawdza, czy odpowiadają podstawowym wymaganiom całej firmy i konkretnego stanowiska. Często firmy mają dedykowane aplikacje, które pomagają weryfikować najważniejsze dane – staż pracy, rodzaj wykształcenia, prognozowane wynagrodzenie.
• Kolejną metodą, która daje możliwość szybkiego porównania kandydatów, są testy. Mogą one dotyczyć różnych tematów. Jedne mogą dać wyniki na temat zaplecza wiedzowego, a inne dać obraz osobowości, predyspozycji psychologicznych.
• Do selekcji kandydatów służą również Centra Oceny (Assessment Centre). W ramach tej metody stosuje się różne narzędzia i techniki sprawdzania kandydatów, które mają oceniać jego wiedzę, umiejętności i przygotowanie na dane stanowisko. Selekcji dokonuje kilka osób (sędziów), aby wykluczyć subiektywizm jednej oceny. Ta metoda jest jedną z bardziej skutecznych, ale też jedną z droższych. W związku z tym korzysta się z niej przy rekrutacji i selekcji na wysokie stanowiska.
• Popularną metodą selekcji jest tzw. Metoda Thomas International. Pozwala ona na ocenę czterech aspektów osobowości pracowników (dominacji, komunikatywności, stabilizacji i adaptacji).
Rodzaje selekcji
Metody selekcji pracowników są różne, wykorzystuje się je na różnych etapach, w zależności od tego, jakie rodzaje selekcji się stosuje. Zasadniczo można wyróżnić trzy rodzaje selekcji.
- Pierwszy to play-off. Selekcja pracowników odbywa się na każdym etapie rekrutacji. Poszczególne fazy rekrutacji kończą się odrzuceniem części kandydatów.
- Selekcja kompensacyjna - jest to selekcja, która odbywa się na samym końcu procesu rekrutacji. Wszyscy kandydaci przechodzą wszystkie etapy, a finałem jest wybór najlepszego.
- Selekcja mieszana - łączy w sobie dwa opisane wyżej rodzaje. Np. poprzez zastosowanie play-off na samym początku rekrutacji, aby wybrać grupę osób o odpowiednim profilu, a potem metody kompensacyjnej, by wybrać najlepszego kandydata.
Testy selekcyjne
Testy to jedne z wielu metod rekrutacji i selekcji pracowników. Wyżej wymieniliśmy dwa rodzaje – testy wiedzowe i psychologiczne.
Pierwsze z nich pozwalają zbadać ,na jakim poziomie znajdują się kandydaci. Czy wiedza zdobyta w toku kształcenia i doświadczenia zawodowego jest wystarczająca do przejęcia danego stanowiska. Takie testy potwierdzają (lub dementują) informacje zawarte w CV – czy i na jakim poziomie znamy dany język, czy potrafimy obsługiwać konkretny program itp.
Testy psychologiczne sprawdzają osobowość kandydata – to jakie są jego cechy (wady i zalety), to jak np. radzi sobie w stresie lub trudnych sytuacjach. Jeśli jakieś stanowisko wymaga posiadania konkretnych predyspozycji – można sprawdzić, w jakim stopniu są one rozwinięte u danego kandydata.