Rozmowa dyscyplinująca – czym jest
Prowadzenie firmy lub praca na stanowisku managera, wiąże się z licznymi obowiązkami. Jednym z takich zadań, do których przełożony przywiązuje dużą wagę, jest ocena pracownika. Każdy pracodawca chce mieć w swojej firmie najlepszych pracowników, którzy będą sumiennie i rzetelnie wypełniać swoje obowiązki. Co zrobić, gdy widzimy, że któryś z naszych podwładnych nie radzi sobie ze swoimi obowiązkami, lub zwyczajnie je lekceważy?
W takiej sytuacji przełożony może zaprosić „delikwenta” na rozmowę dyscyplinującą. Jest to rozmowa, podczas której pracodawca przedstawi podwładnemu niedociągnięcia (bądź rażące naruszenia) w trakcie wykonywania obowiązków. Należy tutaj jednak zaznaczyć, że rozmowa ta musi z obu stron przebiegać w sposób kulturalny, a pracodawca nie może naruszać godności pracownika.
Zapraszając pracownika na takie spotkanie, warto go wcześniej na to przygotować, zaznaczając, co będzie jego tematem. Dzięki temu pracownik będzie mógł sam przygotować swoje kontrargumenty bądź zaproponować plan naprawczy. Rozmowa dyscyplinująca z pracownikiem powinna odbywać się w jak najmniejszym gronie, co może oszczędzić pracownikowi możliwych późniejszych upokorzeń.
Ważne jest także przedstawienie konkretów ze strony pracodawcy. Pracownik musi dokładnie wiedzieć, co jest mu zarzucane, ponieważ tylko w takim przypadku mogą zostać przedsięwzięte środki zaradcze, dzięki którym pracownik będzie mógł poprawić swoje błędy.
Rozmowa dyscyplinująca – kiedy
Jest wiele powodów, które mogą doprowadzić do rozmowy dyscyplinującej. Pracodawca może przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą wtedy, kiedy pracownik notorycznie spóźnia się do pracy i przedłuża swoje przerwy, jego działania są nieefektywne, co wpływa także na pracę innych członków zespołu, jest konfliktowy i nie widzi swoich błędów (przy czym cały czas wytyka błędy swoim kolegom i koleżankom), nie stosuje się do zasad BHP, czym naraża nie tylko siebie, ale również współpracowników, obraża kolegów, nie stosuje się do zaleceń, jakie dostaje od swojego przełożonego, popełnia wciąż te same błędy, pomimo że był już wiele razy upominany.
Czasem podczas rozmowy dyscyplinującej może okazać się, że podwładny w danym momencie boryka się z problemami zdrowotnymi, które uniemożliwiają mu rzetelne wykonywanie obowiązków. Warto także zapytać, czy podwładny nie ma jakichś problemów osobistych, które wpływają na obniżenie poziomu efektywności.
Rozmowa dyscyplinująca – konsekwencje
W większości przypadków rozmowy dyscyplinujące mają charakter mniej formalny. Pracodawca przedstawia niedociągnięcia w pracy podwładnego, tym samym licząc, że wpłynie ona na poprawę jakości wykonywanych obowiązków. Pracownik powinien też zobligować się do tego, że dołoży wszelkich starań, aby jego praca przynosiła jak najlepsze efekty.
W przypadku braku zauważalnej poprawy możemy kolejny raz upomnieć pracownika z zastosowaniem notatki służbowej, którą dołączymy do akt pracownika. W tym przypadku można także uciec się do zastosowania pewnych kar, między innymi upomnienia, a w skrajnych przypadkach nagany.
Notatka służbowa z rozmowy z pracownikiem – co zawiera
Jeżeli przełożony zdecyduje się na taki krok, to może sporządzić notatkę służbową z rozmowy z pracownikiem. Taki dokument powinien zawierać datę oraz przyczynę spotkania. Warto tutaj dokładnie opisać zarzuty stawiane wobec podwładnego oraz plan naprawczy, który został skonsultowany z osobą zainteresowaną. Notatkę służbową należy dołączyć do akt pracownika. Warto jednak podkreślić, że taki dokument nie może być emocjonalnym oskarżeniem pracownika, a notatką, która przedstawia same fakty.
Pracodawca nie może sporządzić takiej notatki bez naszej wiedzy – musi ona być oddana do wglądu pracownika, natomiast nie może być rozpowszechniana wśród osób trzecich.