Aby z powodzeniem prowadzić biznes, trzeba planować wydatki i wybierać tylko te działania, które przyniosą największe zyski oraz będą najbardziej opłacalne w dłuższej perspektywie. Jak jednak ocenić, czy podjęte kroki się opłaciły? Czy środki przeznaczone na reklamę danego produktu zostały optymalnie wykorzystane i czy nasza strategia nie wymaga korekty?
ROI - wskaźnik rentowności inwestycji
Wskaźniki rentowności są ważnym narzędziem analizy sytuacji finansowej firmy. Należy do nich m.in. ROI, czyli wskaźnik rentowności inwestycji (z angielskiego return on investment). To prosta metoda służąca do oceny, w jakim stopniu dana inwestycja była opłacalna i czy działania można uznać za efektywne. ROI pokazuje zysk (procentowy zwrot) z zainwestowanej kwoty. Wykorzystywany jest na przykład, aby obliczyć rentowność kampanii marketingowych.
Jak obliczyć ROI?
Jakie dane są potrzebne, aby wyliczyć ROI? Wzór jest niezwykle prosty:
ROI = zysk netto / kapitał x 100%
Zysk netto to przychody po odjęciu kosztów produkcji czy reklamy, natomiast kapitał to koszty poniesione, aby osiągnąć zysk. Dla przykładu – załóżmy, że zysk ze sprzedaży danego produktu wyniósł 100 zł. Koszty poniesione, aby produkt wytworzyć i zareklamować wyniosły łącznie 50 zł. Zysk netto z tej inwestycji będzie zatem wynosił 50 zł (100 zł zysku minus 50 zł kosztów). Aby obliczyć ROI należy 50 zł podzielić na 100 zł i wynik pomnożyć razy 100%. Wskaźnik rentowność inwestycyjnej w tym przypadku wynosi 50%.
ROI - interpretacja wskaźnika
Im wyższy jest ROI, tym większa rentowność inwestycji. Kiedy jednak włożony w działanie kapitał, czyli poniesione koszty, przewyższają zysk, oczywistym jest, że inwestycja była nieopłacalna. Wskaźnik ROI ma jeszcze jedno zastosowanie. Dzięki wyliczeniom można oszacować, jaki zysk generuje każda wydana złotówka. Czyli przykładowo, jeśli uzyskamy wynik 50%, mamy 50 gr zysku na każdą zainwestowaną złotówkę.
Systematyczna analiza wskaźnika rentowności inwestycji pozwala wybrać najbardziej opłacalne działania, odrzucając te, które nie są dla firmy korzystne. Takie regularne porównywanie wyników finansowych na przestrzeni określonego czasu jest bardzo przydatne, zarówno dla korporacji jak i małych przedsiębiorstw. Daje podstawę do wskazania najlepszej drogi rozwoju firmy i oceny, na co najlepiej przeznaczyć firmowy budżet i w jakie działania inwestować więcej środków.