Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Reklama społeczna – co to? Przykłady

Reklama społeczna – co to? Przykłady

 
Reklama społeczna – co to? Przykłady

Reklamy to najlepszy sposób, aby wpływać na konsumentów. Emitowane są w telewizji, wyświetlane w Internecie i drukowane w gazetach. Jedną z niekomercyjnych form marketingu jest reklama społeczna – koncentruje się na propagowaniu idei i zachowań, a nie produktów. Na czym polegają kampanie społeczne? Sprawdź!

 

Spis treści

Reklama społeczna – definicja, historia

 

Reklama społeczna to specyficzny rodzaj reklamy nastawiony na wywołanie u odbiorców określonych postaw. Standardowo kampania dotyczy trudnych tematów, których na co dzień się unika. Mogą to być:

 

  • uzależnienia;

  • przemoc w rodzinie;

  • choroby;

  • aborcja;

  • śmierć.

 

W latach 60. i 70. ubiegłego wieku pierwsze społeczne komunikaty pojawiły się we Włoszech i USA. W Polsce zaczęto je przygotowywać dopiero po 1989 roku. Reklama społeczna i komercyjna różnią się tym, że ta druga skupia się na produktach, a pierwsza na ideach. Komercyjni nadawcy konkurują ze sobą, a społeczni nierzadko współpracują.

 

Społeczne spoty reklamowe przez swój perswazyjny charakter mogą wzbudzać negatywne odczucia bądź wywoływać smutek lub współczucie. Taka reklama ma jeden główny cel: przekonanie odbiorców do zmiany postawy.

 

Reklama społeczna – cel

 

Spot reklamowy określany jako społeczny jest formą komunikatu umożliwiającego uświadomienie odbiorcom konkretnego problemu, który można zaobserwować w społeczeństwie. Jednocześnie reklama wzywa do działań prospołecznych: informując, edukując, a czasem ostrzegając.

 

Reklamy społeczne – sposób działania:

 

  • namawianie do podejmowania określonych działań;

  • namawianie do zaprzestania określonych działań.

 

Celem reklamy społecznej jest niesienie pomocy innym ludziom. Jej treść jasno wskazuje, że każdy człowiek to pełnoprawny członek społeczeństwa, który zasługuje na wsparcie. Reklama społeczna ma skłaniać do refleksji i zachęcać do pomocy innym. Zwraca uwagę na zagrożenia i zjawiska, uwrażliwia odbiorców i zachęca do przeciwstawiania się postawom uznawanym za niewłaściwe.

 

Reklama społeczna – ile powinna trwać

 

Nadawcy reklamy społecznej to najczęściej instytucje powiązane z sektorem publicznym, fundacje oraz organizacje non-profit. Zdarza się też, że reklama społeczna powstaje z inicjatywy znanej marki.

 

Społeczny spot reklamowy zazwyczaj wyświetlany jest tak długo, aż efekty kampanii będą mierzalne. Przyjmuje się, że kampanie regionalne i ogólnokrajowe trwają około 17 miesięcy, jednak mogą trwać zarówno krócej, jak i znacznie dłużej. Niektóre kampanie społeczne były kontynuowane przez kilka lat.

 

Reklama społeczna – przykłady

 

Kampanie społeczne skupione na uświadamianiu Polaków i wywoływaniu u nich społecznie akceptowalnych postaw odnosiły się do różnych aspektów życia: od zdrowia i bezpieczeństwa, przez kulturę i edukację, aż po tolerancję.

 

Reklama społeczna – przykłady:

 

  • kampania Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej „Papierosy są do dupy” (1992 rok);

  • kampania „Cała Polska czyta dzieciom” (2001 rok);

  • kampania na zlecenie Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA w Polsce „Pij mleko! Będziesz wielki” (lata 2003-2011);

  • kampania Marcina Kornaka „Muzyka przeciwko rasizmowi”(1997 rok).

 

Reklama społeczna – zalety

 

Jak wskazuje definicja kampanii społecznej, tego typu spoty nie są komercyjne. Mimo to często przybierają formę pośrednią między działaniem społecznym a czysto zarobkowym, czyli marketingu społecznie zaangażowanego (CRM). Wynika to z faktu, że reklama społeczna jestściśle powiązana z marketingiem społecznym.

 

Efekty kampanii społecznej zdecydowanie trudniej zmierzyć niż w przypadku kampanii komercyjnych, ale jest to możliwe. Efektywność reklamy społecznej mierzona jest zmianami, jakie spowodowało uświadomienie odbiorcom istnienia i skali określonego problemu, na przykład przemocy w rodzinie. Kampania „Powstrzymać przemoc domową” z 1997 roku spowodowała wzrost połączeń z Niebieską Linią o 170%.

 

Kampanie społeczne poruszają tematy ważne, które choć dotyczą wielu z nas, często są „zamiatane pod dywan”. Skłaniają do refleksji i dyskusji. W prosty, chwytliwy sposób uświadamiają sedno problemu, zachęcając do konkretnych działań. Celem jest trwała zmiana postaw i sposobu myślenia, co przekłada się na poprawę warunków życia w społeczeństwie. Co ważne, społeczny spot reklamowy nierzadko jako jedyny zwraca uwagę odbiorcy na dany problem, realnie wpływając na jego postrzeganie i pojawienie się w debacie publicznej.

 

Sprawdź także, jak powinien wyglądać culture book przedsiębiorstwa.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Orderpicker dla sieci sklepów spożywczych

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Alkmaar   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Obowiązki: zbieranie i realizacja zamówień w systemie voice-pick (nie musisz komunikować się biegle po angielsku!) kompletowane i przygotowanie towaru do wysyłki, przyjmowanie zwrotów, dbałość o porządek w miejscu pracy, możliwa praca na różnych działach magazynu; Wymagania:...
  • Vanseller / Przedstawiciel handlowy

    Caesar Vape s.r.o.   Warszawa    praca mobilna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  pełny etat   4 000 - 6 000 zł netto (+VAT)/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Praca mobilna Twój zakres obowiązków: obsługa dedykowanej bazy klientów, jak i aktywne pozyskiwanie nowych; sprzedaż produktów na powierzonym terenie w oparciu o vanselling (samochód osobowy, prezentacja, sprzedaż e–papierosów, instalacja ekspozytora); prowadzenie dokumentacji...
  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen (Niemcy)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    20 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od marca 2025 roku Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę. Opis stanowiska: praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbiór warzyw) oraz na godziny (12,82€ / godz. netto - inne prace)
  • Główna Księgowa / Główny Księgowy

    Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego w Warszawie S.A.   Warszawa, ul. Modlińska 17    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior) / ekspert / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    22 godz.
    Na tym stanowisku wymagane są następujące umiejętności, m.in.: Nadzór nad prowadzeniem księgowości przez Biuro Rachunkowe. Nadzór nad sporządzaniem deklaracji podatkowych (VAT, PIT, CIT, VAT-UE). Opracowanie Instrukcji obiegu dokumentów księgowych. Kontrola prawidłowości transakcji...
  • Robotnik produkcyjny

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Maasdijk   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa / pełny etat   7 500 - 14 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    22 godz.
    Obowiązki: pakowanie warzyw i owoców, oklejanie produktów, układanie kartonów paletach. Wymagania: podstawowa znajomość języka angielskiego, chęć nawiązania współpracy na dłuższy okres. Mile widziane: prawo jazdy kat. B;
  • Sztygar Zmianowy Górniczy pod Ziemią / TBM Shift Engineer

    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    23 godz.
    Zakres obowiązków: Praca przy drążeniu tuneli za pomocą tarczy TBM na projekcie rozbudowy II linii Metra w Warszawie, Nadzór nad prowadzeniem robót tunelowych na zmianie, Przestrzeganie obowiązujących przepisów, zarządzeń, instrukcji, norm i wytycznych, Prowadzenie robót zgodnie z...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?