Rebranding - definicja
Z czym wiąże się rebranding? Definicja, którą można spotkać w wielu opracowaniach, zakłada zmianę logo produktu albo firmy. Często taka minimalna korekta wystarczy, aby poprawić sytuację na rynku. Rebranding to jednak szersza strategia i nie można go sprowadzać do kosmetycznych poprawek. Obejmuje ona także zmiany misji i wartości czy sposobu komunikacji przedsiębiorstwa z otoczeniem. Aby wyjść naprzeciw potrzebom konsumentów trzeba przede wszystkim, trafnie je zdefiniować i zbudować taki wizerunek, który ich oczekiwania spełni.
Rebranding firmy - czemu służy
Kiedy najczęściej zapada decyzja o rebrandingu firmy bądź jej produktu? Powodem może być m.in. spadek sprzedaży, jednak pod warunkiem, że nie wynika z niskiej jakości albo zawyżonej bez uzasadnienia ceny. W takiej sytuacji popyt poprawia się na przykład dzięki zmianie identyfikacji wizualnej albo strategii komunikacji i pozycjonowania.
Może się także zdarzyć, że przyjęta na początku działalności strategia miała pewne braki. Na przykład nie dostosowano akcji marketingowych do misji przedsiębiorstwa czy zbyt wąsko określono grupę docelową. Wtedy również firmy korzystają z rebrandingu marki.
Rynkowe realia zmieniają się dynamicznie, a wraz z nimi rosną oczekiwania konsumentów. Jeśli dodamy do tego pojawienie się silnej konkurencji, otrzymamy kolejną sytuację, w której firmy modyfikują strategię wizerunkową marki. Na przykład salon kosmetyczny, który przez lata nie miał w małym mieście właściwie żadnej konkurencji i nie przykładał dużej wagi do promocji usług, po otworzeniu w okolicy 2 innych punktów, będzie musiał odnaleźć sposób na przetrwanie.
Pomóc i w tym przypadku może rebranding.
Diametralna wizerunkowa zmiana często jest ostatnią deską ratunku w obliczu dużego kryzysu, kiedy utrata zaufania do przedsiębiorstwa jest tak znacząca, że nie da się odbudować wiarygodności w obecnym kształcie.
Rebranding ma jednak uzasadnienie nie tylko w trudnych sytuacjach. Często odświeżenie wizerunku pomaga rozszerzyć działalność na nowe rynki, zdobyć większą grupę klientów. Może się też wiązać z nawiązaniem współpracy przez 2 firmy albo z rozszerzeniem oferty o kolejne marki.
Przedsiębiorstwa, korygując swoje strategie, najczęściej komunikują potrzebę i uzasadnienie zmian odbiorcom. W kampaniach promocyjnych można usłyszeć więc hasła, w stylu: „zmieniamy się dla was”, a nowe logotypy są wprowadzane stopniowo, co ułatwia identyfikację marki.