Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Raport z dnia pracy – kiedy obowiązuje, jak napisać, wzór

Raport z dnia pracy – kiedy obowiązuje, jak napisać, wzór

 
Raport z dnia pracy – kiedy obowiązuje, jak napisać, wzór

Raportowanie dnia pracy – kiedy obowiązuje

 

Jednym z najważniejszych obowiązków każdego pracownika jest rzetelne i sumienne wykonywanie zleconych zadań. Pracodawca ma prawo do kontrolowania podwładnych pod kątem czasu pracy oraz wypełnienia wszystkich obowiązków. Dlatego zatrudnieni muszą wypełniać raport z dnia pracy. Zapis o obowiązku tworzenia dokumentu z wykazem poszczególnych zadań może być zawarty w regulaminach wewnątrzzakładowych lub przekazany ustnie. Niewysłanie raportu przełożonemu traktuje się jak niewypełnienie polecenia. Dokładny opis wykonanych zadań powinien być sporządzany regularnie, chociaż najczęściej wysyłany jest na koniec okresu rozliczeniowego, co pozwala na wyliczenie premii, jeśli w danej firmie są one przyznawane.

 

Jak napisać raport z dnia pracy

 

Raport z dnia pracy nie może być zbytnio szczegółowy. Inaczej zatrudnione osoby spędzą więcej czasu na wypełnianiu go, niż na wykonywaniu swoich obowiązków. Dlatego dobrze jest, gdy zawiera najpotrzebniejsze informacje.

 

Zatrudnieni muszą pamiętać o tym, że nie mogą w raporcie podawać nieprawdziwych wiadomości. Pracodawca ma bowiem prawo do zweryfikowania poprawności podanych informacji. Jeśli zatem jeden z pracowników podkoloryzował swoje wyniki, to szef ma prawo ukarać niesubordynowaną osobę, do której stracił zaufanie.

 

Raport z dnia pracy – wzór

 

Raportowanie dnia pracy najczęściej odbywa się w programie Excel, który pozwala na łatwe i przejrzyste przedstawienie najważniejszych informacji. Taki dokument powinien być podzielony na dni tygodnia. Oprócz tego w tabelce podaje się zadania, które wykonuje pracownik na danym stanowisku. W większości przypadków przy każdym obowiązku zapisuje się czas, jaki trzeba było przeznaczyć na zrobienie konkretnej rzeczy. Część firm korzysta ze specjalnych programów online, które pozwalają na dokładne opisanie wszystkich zleceń.

 

Pracodawca musi pamiętać o tym, że nie ma prawa wymagać od podwładnych zamieszczania informacji o tym, ile razy w danym dniu byli w toalecie i jak długo z niej korzystali. Są to kwestie dotyczące strefy intymnej, która nie powinna interesować przełożonych. Jeśli taka sytuacji ma miejsce w firmie, to pracownik może nie zgodzić się na wypełnienie rubryczek z podobną treścią. Jest to bowiem niezgodne z zapisem o poszanowaniu godności zatrudnionych ludzi.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

– Istniejące luki płacowe są wyraźnym dowodem na nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. GUS donosi o 17 proc. różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, a im wyższe stanowisko tym luka płacowa większa – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!