Przetarg – co to jest
Według internetowego Słownika Języka Polskiego PWN przetarg to: „publiczna sprzedaż ruchomości lub nieruchomości, w której nabywcą zostaje osoba oferująca najwyższą cenę; konkurs ofert na wykonanie określonych robót i usług”. Konkursy przetargowe są najczęściej podawane do wiadomości publicznej w formie ogłoszeń, które muszą zawierać między innymi: miejsce, przedmiot przetargu, daty złożenia oferty, daty wykonania pracy oraz warunki, jakie musi spełniać wykonawca.
Rodzaje przetargów
Rozróżniamy dwa rodzaje przetargów. Pierwszy z nich nazywany jest nieograniczonym. Oznacza to, że na ogłoszone zamieszczone np. w internecie mogą odpowiadać wszyscy zainteresowani. Treść i warunki przetargu powinny być wywieszone w miejscu publicznie dostępnym, najlepiej w siedzibie zamawiającego oraz na stronie internetowej firmy. Ważna jest także wartość zamówienia. Gdy przekracza ona 60 000 euro, to ogłoszenie musi być zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Drugim typem jest przetarg ograniczony. W tym przypadku wykonawcy na początku składają wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie. Zapraszane są tylko wybrane firmy. Kluczowe jest, aby przedsiębiorcy konkurujący między sobą spełniali wszystkie wymogi opisane w ogłoszeniu. Zamawiający muszą pamiętać, żeby zachować zasady konkurencyjności. Oznacza to, że liczba firm zaproszonych do wzięcia do udziału w przetargu powinna wynosić od 5 do 20.
Aktualne przetargi – gdzie ich szukać
Dla firm wygrana w przetargu może okazać się bardzo dochodowa. W związku z tym wiele przedsiębiorstw poszukuje możliwości wzięcia udziału w konkursach.
Duże zainteresowanie budzą aktualne przetargi budowlane. Aby znaleźć oferty, trzeba skorzystać ze specjalnej, rządowej wyszukiwarki Urzędu Zamówień Publicznych. Poszukiwania na stronie można zawęzić w zależności od rodzaju oferty oraz trybu zamówienia. Przetargi są zazwyczaj pogrupowane po dacie publikacji, dzięki czemu użytkownicy wiedzą, czy daty składania zgłoszeń są nadal aktualne. Większość konkursów jest dodatkowo publikowana na stronach internetowych największych serwisów gospodarczych.
Jeśli dana firma ogłosiła przetarg, to ma obowiązek zamieścić stosowną informację na swojej stronie internetowej.