Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Proksemika – czym jest? Jaki ma wpływ na kontakty międzyludzkie w pracy?

Proksemika – czym jest? Jaki ma wpływ na kontakty międzyludzkie w pracy?

 
Proksemika – czym jest? Jaki ma wpływ na kontakty międzyludzkie w pracy?

Jak stworzyć takie warunki w biurze, w których wszyscy obecni będą czuć się komfortowo? W jakim pomieszczeniu przeprowadzać rozmowy rekrutacyjne, a jaka przestrzeń ułatwi negocjacje z kontrahentem? Na te i wiele innych pytań odpowiada proksemika. Co to takiego?

 

Spis treści

Proksemika – co to?

 

Proksemika to dziedzina badań z pogranicza psychologii (w tym teorii komunikacji społecznej, psychologii biznesu, neuropsychologii społecznej), antropologii, etnologii, architektury i urbanistyki. Proksemika zajmuje się badaniem tzw. dystansów społecznych. Przez te rozumie się zarówno odległości pomiędzy osobami, jak i między indywiduum a otoczeniem fizycznym – przedmiotami, ścianami, płotami itp. Proksemika chce odpowiedzieć w szczególności na pytania, jak te różnie rozumiane odległości wpływają na psychikę danej osoby, sposoby komunikacji, zachowania społeczne, podejmowane decyzje, kształtowanie się samooceny itp.

 

Proksemika – historia pojęcia

 

Ojcem proksemiki jest amerykański naukowiec – antropolog, kulturoznawca – Edward T. Hall (1914-2009). Hall jest autorem licznych publikacji, m.in. The Fourth Dimension In Architecture: The Impact of Building on Behavior (książki napisanej wraz z M. Reed Hall), a także Handbook for Proxemic Research czy wydany po polsku Ukryty wymiar.

 

Proksemika jest rozległą dziedziną, a jej teorie znajdują zastosowanie w wielu sferach życia zawodowego i osobistego. Osoby zainteresowane tą tematyką mogą sięgnąć po książki E. Halla bądź inne, bardziej współczesne pozycje na ten temat, np. Proksemikę M. Hendrykowskiego czy Proksemikę w komunikacji społecznej A. Sztejnberga.

 

Proksemika – strefy w kontaktach z innymi ludźmi

 

W ramach rozwijanej przez Halla teorii dystansów personalnych wyróżnia się kilka typów odległości: intymną, osobistą, społeczną i publiczną. Każda z nich wpływa na zachowanie w interakcjach międzyludzkich, a także na nasz stan psychiczny, nastawienia i oczekiwania. Znajomość zachowań związanych z przekraczaniem tych odległości ma znaczenie chociażby w HR, PR i biznesie. 

 

  • strefa intymna

 

Odległość intymna obejmuje obszar do około pół metra wokół ciała. Zwykle jest to strefa zarezerwowana dla najbliższych osób, np. członków bliskiej rodziny: partnera, dzieci. Przekraczanie bariery przez obce osoby powoduje wysoki dyskomfort, sprzeciw wewnętrzny, stres, gniew, strach, agresję bądź inne negatywne reakcje.

 

  • strefa osobista

 

Dystans osobisty to odległość na wyciągnięcie ręki, czyli zajmująca obszar do mniej więcej 120 cm wokół ciała. Jest to strefa codziennych kontaktów międzyludzkich np. w środowisku pracy, w czasie rozmowy, w różnego rodzaju sytuacjach społecznych.

 

  • strefa społeczna

 

Dystans społeczny to odległość, w której możliwy jest łatwy kontakt – nie tylko wzrokowy, ale i werbalny – z drugą osobą (osobami). Przyjmuje się, że strefa społeczna obejmuje obszar mniej więcej do 360 cm wokół ciała.

 

  • strefa publiczna

 

Dystans publiczny wyznaczony jest przez łatwy kontakt wzrokowy. Mówi się na przykład o granicznej odległości 30 m, za którą osoby rzadko się ze sobą witają.

 

Proksemika – jak naruszenie dystansu może wpływać na kontakty międzyludzkie?

 

W czasie oficjalnego spotkania, konferencji, uroczystości odległość pomiędzy gośćmi nie powinna być zbyt duża – gdyż nie będą mieć wówczas poczucia wspólnoty zgromadzonej w jednym celu, z drugiej strony, jeśli w przypadku nieznających się osób dystans będzie zbyt mały, wywoła poczucie dyskomfortu i może zaburzyć dyskusję czy współpracę. Np. mówca na konferencji zajmuje dystans publiczny wobec słuchaczy, podczas spotkania biznesowego raczej obowiązuje dystans społeczny itp. 

 

Rozumienie różnych rodzajów dystansu między ludźmi i przedmiotami ma także znaczenie np. w czasie organizowania stanowisk pracy w siedzibie firmy. Łatwo zauważyć, że pracownicy siedzący w open spasie zbyt blisko siebie czują się niekomfortowo. Stanowiska muszą być zorganizowane w taki sposób, by nie naruszały osobistej strefy zatrudnionych. W czasie kontaktów interpersonalnych także zachowywana jest przestrzeń osobista. Naruszenie dystansu intymnego może zaś być odebrane wręcz jako atak, molestowanie. Oczywiście są zespoły, w których panują przyjacielskie stosunki – jednak nawet wówczas zbyt intymny kontakt, przytulanie lub inny kontakt fizyczny – nie są zwykle mile widziane w sytuacjach zawodowych (pomijając akceptowany kulturowo uścisk dłoni). 

 

Proksemika przydatna jest także w czasie aranżacji wnętrz, np. doboru i ustawienia mebli w biurze. Przykładowo, jeśli w gabinecie panuje duże zagęszczenie mebli, przestrzeń między siedzeniem a stołem jest mała, sprzęty ograniczają swobodę ruchu – wtedy osoba odwiedzająca takie pomieszczenie czuje się przytłoczona, zachowuje się mniej swobodnie. 

 

Jeśli siedzenie gościa jest niekomfortowe albo niższe od tego zajmowanego przez gospodarza – wówczas ten pierwszy również może zachowywać się mniej pewnie. Znaczenie dla efektywności spotkań mogą mieć też na przykład kształt i wielkość stołu konferencyjnego (i tym samym odległość między siedzeniami). Nie bez powodu w wielu debatach międzynarodowych wykorzystuje się okrągłe stoły, niesugerujące hierarchii pozycji uczestników spotkania.

 

Sprawdź także, czym jest syndrom chorego budynku i jak otoczenie biurowe wpływa na produktywność pracy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca ciężarówek C+E

    Feel Flex   Holandia   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Nasi kierowcy pracują jako: Kierowcy dystrybucji marketów spożywczych; Kierowcy ciężarówek recyklingu; Kierowcy ciężarówek chłodnia, izoterma; Kierowców Terbergów (placowych) Uwaga nie posiadamy ofert dla kierowców na trasach międzynarodowych i chcących pracować w tzw systemie!
  • Specjalista / Specjalistka ds. Księgowości

    Legal House Poland sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zakres obowiązków: prowadzenie ewidencji księgowej; dbałość o prawidłowy obieg dokumentów; sporządzanie deklaracji podatkowych, raportów finansowych, raportów wewnętrznych; księgowanie list płac, wyciągów bankowych; fakturowanie, wysyłanie faktur do klienta; prowadzenie rozliczeń;...
  • Elektryk

    Elektra i Kungsbacka AB   Szwecja, Goteborg   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    START Pracy od stycznia 2025 roku. Opis stanowiska: Praca fizyczna przy montażu instalacji elektrycznych i teletechnicznych. Montaż tras kablowych, układanie kabli i przewodów. Podłączanie urządzeń elektrycznych i AKPiA. Montaż rozdzielnic, opraw oświetleniowych, osprzętu.
  • Kontroler Jakości w Laboratorium Weterynaryjnym

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Dołącz do naszego zespołu w Vetlab jako Specjalista ds. Kontroli Jakości! Będziesz zapewniał wysokie standardy naszych usług laboratoryjnych. Twoje zadania: Tworzenie i wprowadzanie procedur jakościowych zgodnie z przepisami. Monitorowanie procesów laboratoryjnych, aby spełniały standardy...
  • Actuarial Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    12 godz.
    What the day will look like? You will work in a variety of project teams together with A&A colleagues in other locations to deliver a wide range of actuarial and analytical solutions to Aon's global client base. From day one, you will be given responsibility on projects, assisting more senior...
  • Claims Services Processing Specialist / Analyst with Spanish

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    12 godz.
    Aon is in the business of better decisions At Aon, we shape decisions for the better to protect and enrich the lives of people around the world. As an organization, we are united through trust as one inclusive, diverse team, and we are passionate about helping our colleagues and clients succeed....

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?