Profil zawodowy to właściwie nowy trend w dokumentach rekrutacyjnych, ale z miesiąca na miesiąc rośnie jego popularność. Jest rodzajem podsumowania zawodowego, które stanowi jednocześnie wizytówkę kandydata – dlatego umieszcza się je na początku CV. Dobrze skonstruowany profil przyciąga uwagę rekrutera i pokazuje mu, które doświadczenia i umiejętności są dla autora dokumentu najistotniejsze.
Profil zawodowy - stwórz indywidualne CV
Jeśli zastanawiasz się, czy umieścić profil zawodowy w CV, możemy z całą pewnością odpowiedzieć – zdecydowanie warto to zrobić. Dlaczego? Wśród dziesiątek standardowych dokumentów osób z podobnym wykształceniem i poziomem doświadczenia zawodowego profil pozwoli się wyróżnić. Pokaże, że znamy nasze dobre strony i jesteśmy świadomi zawodowych celów.
Profil to 2-3 zdania, na które składają się informacje:
1. kim jesteśmy,
2. co już osiągnęliśmy,
3. jakie mamy zawodowe cele.
Tutaj liczą się fakty. Przysłowiowe lanie wody nie zachęci rekrutera, a wręcz przeciwnie – pokaże, że mamy niewiele do zaoferowania. Jak zatem skomponować treść profilu?
Profil zawodowy w CV - co zawrzeć
Teoretycznie stworzenie tego elementu CV nie powinno być trudne – opieramy się na innych blokach naszego życiorysu. W praktyce jednak sformułowanie tak krótkiego tekstu w interesujący sposób może przysparzać problemów. Czyli jak napisać podsumowanie zawodowe i co w nim zawrzeć? To zależy w dużej mierze od etapu naszej kariery.
Jeśli szukamy pierwszej pracy i dopiero skończyliśmy szkołę lub studia, możemy od tego rozpocząć. Punkt „co już osiągnęliśmy” oprzyjmy o nasze sukcesy w organizacjach studenckich, aktywność pozaszkolną, wolontariat itd. Napiszmy, czym się interesujemy w obrębie branży i jak tę pasję rozwijamy. Nawet jeśli nie mamy jeszcze doświadczenia na rynku pracy, określmy nasz cel zawodowy. Sprzedawca, psycholog, manager... niezależnie od branży, cel powinien odnosić się do stanowiska, na które aplikujemy. Nie sugerujmy, że traktujemy pracę, jako czasową i tak naprawdę zależy nam na innej posadzie w konkurencyjnej firmie. Zamiar powinien być też realny do osiągnięcia.
Gdy szukamy kolejnej pracy w zawodzie, napiszmy o ostatnim zajmowanym stanowisku, podajmy czas pracy w branży. Napiszmy, w czym jesteśmy najlepsi, jakie odnieśliśmy sukcesy w poprzedniej pracy. Warto posługiwać się danymi liczbowymi, procentami albo nazwami konkretnych programów, z których sprawnie korzystamy na co dzień. Definiując cel, warto podkreślić, co możemy wnieść do nowej pracy i jak firma zyska na zatrudnieniu właśnie nas.
Najtrudniej będzie sformułować profil, jeśli chcemy się przebranżowić i wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe w danym obszarze są niewielkie. W takiej sytuacji możemy rozpocząć od zakończonego kursu czy szkolenia. Podkreślmy, że poszerzamy wiedzę i umiejętności. Zaznaczmy też, że zależy nam na zdobywaniu doświadczenia. Cel zawodowy, także w tym przypadku, powinien być możliwy do osiągnięcia i pokazujący rekruterowi, że jesteśmy pewni nowej ścieżki kariery i choć zatrudnienie nas zapewne będzie związane z koniecznością dodatkowego wdrożenia do obowiązków, firma może zyskać lojalnego i zaangażowanego pracownika.
Zawsze warto pamiętać, aby dostosować tekst do wymagań pracodawcy zawartych w ogłoszeniu. Nie powielajmy jednak sformułowań, Oparty na konkretnych przykładach profil zawodowy powinien pokazać, że nasze dotychczasowe osiągnięcia i doświadczenia spełniają kryteria na danym stanowisku.
Profil zawodowy przykłady
Pamiętajmy, że każdy element w naszym CV ma znaczenie. Nie pomijajmy zainteresowań czy kompetencji miękkich – one także są dla pracodawcy istotne. Na przykład podsumowanie zawodowe ma za zadanie zachęcić rekrutera do zapoznania się z pozostałymi informacjami. Dlatego powinno być z nimi absolutnie spójne.
Nie korzystajmy też z gotowych wzorów dostępnych w Internecie. Niech będą one dla nas wskazówką w formułowaniu oryginalnego profilu, a w nim celu zawodowego. Przykłady mogą być inspiracją, ale kopiowanie ich bezpośrednio do CV jest błędem.
Poniżej zamieszczamy wzory tekstu – stanowią one pewną ramę, jednak pamiętajmy o konieczności dostosowania profilu do swojego życiorysu.
1. Student
Jestem studentem V roku socjologii. Od 3 lat działam w Stowarzyszeniu Życie, Pasja i Studia, w którym zajmuję się m.in. organizacją wykładów i prelekcji w całej Polsce. Pracując w dziale marketingu i promocji w międzynarodowej firmie, będę mógł w codziennej pracy wykorzystywać biegłą znajomość języka angielskiego i zdolności organizacyjne.
2. Specjalista w branży
Od 6 lat pracuję na stanowisku handlowca w branży odzieżowej. W ubiegłym roku poziom sprzedaży w podlegającym mi dziale, wzrósł o 6%. Szukam pracy, która pozwoli mi w pełni wykorzystać umiejętności w zakresie aktywnej sprzedaży.
3. Osoba zmieniająca zawód
Jestem absolwentem matematyki, ale od zawsze pasjonuje mnie zabawa słowem. Prowadzę blog liczacnaliterki.com, gdzie publikuję teksty poświęcone poprawności językowej i ortograficznej oraz komunikacji medialnej. Kreatywna praca na stanowisku copywritera pozwoli mi rozwijać zainteresowania, które jednocześnie chciałbym przełożyć na sukcesy firmy.