Etat i działalność gospodarcza - czy to możliwe? Czy pracując na etacie można założyć własną działalność gospodarczą? Rozwiewając wszelkie wątpliwości - tak. Mało tego - rozwiązanie to ma też swoje plusy. Wszystko to dopuszczalne jest jednak pod pewnymi warunkami. W jaki sposób połączyć zatrudnienie na umowę o pracę z własną firmą i jak to zrobić, by uniknąć ewentualnych problemów? Jak w takiej sytuacji wygląda kwestia składek ZUS?
Etat i działalność gospodarcza
W świetle polskiego prawa nic nie stoi na przeszkodzie, aby praca na etacie była łączona z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Znajdujac zatrudnienie na etacie, nie trzeba likwidować własnej działalności.
Jednak, aby było to możliwe, muszą zostać spełnione pewne warunki. Nieprzestrzeganie ich może doprowadzić do przykrych konsekwencji, takich jak konflikt z pracodawcą czy nawet kłopoty z urzędem ochrony konkurencji. Zatem, co musimy wiedzieć o zależności: własna działalność a umowa o pracę? Co zrobić, aby uniknąć ewentualnych problemów? Jak pogodzić pracę na etacie i działalność gospodarczą? Powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na umowę, jaką podpisaliśmy z pracodawcą. Może się zdarzyć, że w niej zawarta została klauzula o zakazie konkurencji. Oznacza to, że w przypadku, gdy praca na umowie ma podobny charakter do tej, jaką wykonujemy w ramach własnej działalności, możemy zostać pozwani o nieuczciwą konkurencję. Zauważmy jednak, że konflikt z pracodawcą w takiej sytuacji jest najmniej dotkliwą konsekwencją. Według przepisów dotyczących konkurencji na rynku, na nieuczciwego pracownika mogą zostać nałożone wysokie kary finansowe.
Etat i działalność gospodarcza - ZUS
„Umowa o pracę i działalność gospodarcza a składki ZUS” to najczęściej pojawiające się wątpliwości w kontekście połączenia obu tych form zarobkowania. Pomijając koszty własnej działalności, które nie należą do najniższych, to właśnie tutaj dochodzimy do największej zalety połączenia pracy z własną działalnością. Mowa o oszczędności wynikającej z opłacania składek ZUS. Jak wiadomo dzieli się ono na składki społeczne i zdrowotne. Te ostatnie są pobierane ze względu na obie formy zatrudnienia. Czyli odciąga się jej od pensji wynikającej z umowy o pracę i obowiązkowo płaci z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.
A jak wygląda kwestia ubezpieczenia społecznego? Sprawę wyjaśniono na stronie polskiego rządu:
„Jeśli pracujesz na etacie i prowadzisz firmę, to ubezpieczenia z działalności zależą od Twojego wynagrodzenia na etacie. Jeżeli z etatu masz zagwarantowane co najmniej wynagrodzenie minimalne, to prowadząc działalność gospodarczą nie musisz opłacać składek na ubezpieczenia społeczne. Składki są pobierane wyłącznie z wynagrodzenia za pracę.
Jeśli twoja pensja z etatu przy niepełnym wymiarze czasu będzie niższa niż minimalne wynagrodzenie, podlegasz ubezpieczeniom także z tytułu prowadzenia działalności i opłacasz składki.”
Tak więc, jeżeli spełniamy odpowiednie warunki, to mimo pracy na etacie i działalności możemy nie opłacać ubezpieczenia społecznego.
Praca na etacie i własna działalność
Omawiając przypadek łączenia obu form zatrudnienia, warto wspomnieć jeszcze o jednej, bardzo ważnej kwestii. Mianowicie - zwolnienie lekarskie. To, w przypadku przedsiębiorcy posiadającego umowę o pracę może budzić pewne wątpliwości. Pojawia się pytanie - co z zasiłkiem chorobowym w przypadku łączenia pracy na etacie i własnej działalności? Powinniśmy pamiętać, że zasiłek chorobowy otrzymamy z ZUS, ale nie dostaniemy go z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
Co więcej? Nie zapominajmy, że osoba przebywająca na L4 nie może wykonywać żadnej pracy zarobkowej. Oznacza to, że zabronione jest prowadzenie w tym czasie własnej działalności gospodarczej. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca prowadzący firmę, albo musi przekazać kierowanie nią innej osobie albo też na czas zwolnienia zawiesić działalność. Jeśli przebywając na zwolnieniu lekarskim, wyjdzie na jaw, że pracujemy na rzecz własnej firmy, wówczas może dojść do cofnięcia i konieczności zwrotu chorobowego.