Sprzątanie w hotelu - specyfika pracy
Kiedy korzystamy z usług hotelu lub podobnego ośrodka często nie zdajemy sobie spawy, ile pracy zostało włożonej w przygotowanie noclegu. Kiedy wchodzimy pierwszy raz do pokoju jest w nim czysto, a kiedy wyjeżdżamy, nie przejmujemy się tym, co zostawiamy. O to wszystko dba odpowiednio przygotowana obsługa.
Jak zatem naprawdę wygląda praca pokojówki w hotelu?
To ciężka praca fizyczna. Sprzątanie pokoi czy całych ciągów komunikacyjnych (hole, korytarze) przez czas trwania zmiany wymaga sprawności, siły i energii. Jest to praca zmianowa, również w święta i weekendy.
Pokojowa najczęściej ma specjalny strój służbowy będący reprezentatywny dla hotelu, ale też chroniący przed zabrudzeniami mogącymi powstać podczas sprzątania.
Obowiązki pokojowej
Obowiązki pokojowej w hotelu są określone wg szerokiej skali standardów hotelowych. Oczywiście podstawą jest utrzymywanie w czystości pokoi i pomieszczeniach hotelowych. Dbanie o ich nienaganną kondycję. Jakie czynności można wliczyć w ten zakres? To m.in. czyszczenie podłóg, wycieranie kurzu, sprzątanie i dezynfekcja toalet. Do obowiązków pokojowej należą również zmiany pościeli, wymiana ręczników, opróżnianie koszy na śmieci. Jeśli usługa występuje w ofercie hotelu, to na prośbę gościa, pokojowa może zostać poproszona o dodatkowe usługi jak np. prasowanie ubrań.
Każdy hotel ma swoje wewnętrzne procedury sprzątania pokoju hotelowego. Pokojowa pracę rozpoczyna oczywiście od przygotowań, założenia uniformu, otrzymania dyspozycji od kierownika zmiany itp.
Kiedy już dochodzi do pomieszczeń zajmowanych przez gości, pukaniem orientuje się, czy ktoś jest w środku. Po wejściu zaczyna najczęściej od sprawdzenia stanu pokoju, ocenia czy wystąpiły poważniejsze zniszczenia i usterki. Jeśli takowe są, zgłasza je wg. ustalonych procedur. Następnie przystępuje do czynności sprzątających.
Warto zwrócić uwagę, że w przypadku pokojowej, zakres obowiązków i poszczególne jego punkty będą się różniły od charakteru sprzątania. Może bowiem polegać na czyszczeniu pomieszczeń opuszczonych już przez klientów, ale też tych aktualnie zajmowanych. Są również procedury związane ze sprzątaniem codziennym lub poszerzone o dodatkowe czynności w przypadku czyszczenia miesięcznego lub sezonowego.
Pokojowa - wymagania
Jeśli chodzi o wykształcenie, to od pokojowej nie wymaga się posiadania dokumentów z konkretnych szkół. W przypadku poszukiwania zatrudnienia większe znaczenie ma historia zatrudnienia. Pokojowa w hotelu powinna charakteryzować się także kilkoma typowymi dla tego zawodu cechami.
Sumienność i uczciwość w wypełnianiu procedur są jednymi z ważniejszych. Pokoje hotelowe na pewien okres stają się domem dla gości. Muszą więc spełniać odpowiednie standardy. Dezynfekowanie toalet, wymiana pościeli i ręczników – nie zawsze jest się w stanie zweryfikować, czy te czynności zostały wykonane, ale każdy zakłada i ufa, że obsługa hotelu o to zadbała.
Dyskrecja to również istotna cecha - nigdy bowiem nie wiadomo,m na co trafi się w pokojach. Goście są różni, na różnych etapach swojego życia i raczej nie chcą, by ich prywatne sprawy (np. problemy zdrowotne, osobiste itp.) zostały wyciągane poza pomieszczenia zajmowanego pokoju.
Do kolejnych istotnych cech zalicza się asertywność. Pokojowe często muszą pamiętać o tym, o czym zapominają goście - że nie są służącymi. Nie muszą również znosić słownych czy fizycznych upokorzeń. Niestety wśród gości często zdarzają się wyłudzacze zniżek, zwrotów itp., więc mogą prowadzić działania sabotażowe w celu obarczenia winą obsługi i odebrania z tego tytułu finansowego zadośćuczynienia.
Pokojowa - zarobki
Warunki pracy mogą różnić się w zależności od sprzątanego obiektu. Od jego wielkości i utrzymywanych standardów. To samo będzie miało wpływ na wysokość zarobków pokojowej.
Według portalu wynagrodzenia.pl mediana zarobków na tym stanowisku w lutym 2018 wynosiła 2 200 zł brutto. 25% badanych zarabiało poniżej 2 000 zł. Wśród badanych zdecydowaną większość stanowiły kobiety.
Pokojowe również mogą liczyć na napiwki zostawiane przez gości.