Podatek akcyzowy – co to?
Podatek akcyzowy, zwany też akcyzą, jest podatkiem obejmującym pewną grupę produktów przede wszystkim w celu zmniejszenia popytu i w efekcie ograniczenia ich konsumpcji. Podatek stanowi dochód do budżetu państwa. Jego funkcjonowanie reguluje Ustawa o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r.
Ustawa o podatku akcyzowym – kogo dotyczy?
Zgodnie z ustawą do wyrobów akcyzowych należą: „wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy”. Wśród nich znajdują się produkty, których zwykle nie kojarzymy z akcyzą, np.:
• olej sojowy, kokosowy, z orzeszków ziemnych, palmowy, z nasion słonecznika, rzepakowy, jojoba, oliwa,
• margaryna,
• węgiel i brykiety na opał,
• wazelina, parafina.
Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym – największe zmiany w 2020
Od 1 stycznia 2020 r. weszły w życie dwie nowelizacje powodujące zmiany w akcyzie. Zgodnie z Ustawą z 21 listopada 2019 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym obowiązują nowe stawki podatku akcyzowego na używki, tj. alkohol (wódkę, wino i piwo) i wyroby tytoniowe (papierosy, cygara i cygaretki). Podwyżka akcyzy wynosi 10%. Co istotne, podatek pozostaje bez zmian w przypadku:
• cydru,
• perry do 5%,
• papierosów elektronicznych.
Z kolei zgodnie z Ustawą z 16 października 2019 r. akcyza na samochody hybrydowe o napędzie spalinowo-elektrycznym będzie o połowę niższa niż dotychczas. Nowe brzmienie ustawy stanowi:
„Art. 105. Stawka akcyzy na samochody osobowe wynosi:
• 1) 18,6% podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych;
• 1a) 9,3% podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych:
a) o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3500 centymetrów sześciennych,
b) stanowiących pojazd hybrydowy w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (...) o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3500 centymetrów sześciennych;
• 1b) 1,55% podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego równej 2000 centymetrów sześciennych lub niższej;
• 2) 3,1% podstawy opodatkowania – dla pozostałych samochodów osobowych”.