Pieczątka firmy – czy jest konieczna
Większość ludzi uważa, że każde przedsiębiorstwo musi posiadać pieczątkę firmową. W końcu na dokumentach urzędowych i tych, które wydaje zarząd danej firmy, jest miejsce na podpis i pieczątkę. Nie ma jednak żadnego przepisu prawnego, który nakłada na właścicieli firm obowiązek posiadania pieczątki. Problem w tym, że nawet część urzędników myśli, że firmowy stempel jest niezbędny. Według nich dokument, na którym widnieje tylko podpis, jest niekompletny. Procedury Urzędów Skarbowych oraz wielu banków wymagają poświadczania ważnych papierów właśnie przy użyciu firmowej pieczęci. Dlatego większość przedsiębiorców decyduje się na wyrobienie takiej pieczęci, dzięki czemu oszczędzają sobie dodatkowych problemów np. podczas kontroli urzędu czy podczas załatwiania spraw finansowych w placówkach bankowych.
Pieczątka firmowa – co powinna zawierać
Istnieje wiele wzorów pieczątek. Powinny one podawać następujące dane: nazwa firmy, NIP oraz adres firmy, który musi zgadzać się z adresem podanym we wnioskach rejestracyjnych. Niektórzy dodatkowo umieszczają numer telefonu, adres strony internetowej oraz adres mailowy. W przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością podaje się także nr KRS i informację dotyczącą kapitału zakładowego?
Pieczątka elektroniczna
Obecnie coraz częściej można spotkać się z pieczątką elektroniczną. Pod względem technicznym nie różni się ona prawie niczym od podpisu elektronicznego. Wyjątek jest taki, że obsługuje ją system informatyczny, a nie jak w przypadku podpisu, człowiek. W praktyce wygląda to tak, że w momencie np. wysłania wiadomości na pocztę firmową, zostanie automatycznie wygenerowany nowy dokument, który jest elektronicznie podpisany przez system, a nie przez pracownika.
Wniosek o wyrobienie pieczątki
W związku z tym, że pieczątka nie jest obowiązkowa, nie trzeba składać żadnego wniosku o jej wyrobienie. Jeśli firma zdecyduje się, że chce posiadać stempel z wyżej wymienionymi informacjami, to może skorzystać z usług jakiegokolwiek punktu, który zajmuje się tworzeniem pieczątek. Istotne jest, aby w takiej sytuacji firma podała dokładne dane bez żadnych błędów.
Ustawa o pieczątkach
Jak już było wcześniej wspomniane, w polskim prawie nie ma żadnych zapisów, które jednoznacznie wymagają od przedsiębiorców posiadania pieczęci firmowej. W związku z tym nie jest ona potrzeba np. przy załatwianiu kwestii urzędowych. Dodatkowo, jak zapowiada Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, do lipca 2019 roku będzie zniesione wymaganie potwierdzania pism urzędniczych pieczątkami firmowymi.