Niech rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie zaliczył wpadki w pracy. Popełniamy drobne lub nieco większe błędy, mówimy nie to, co powinniśmy, a potem gorzko tego żałujemy, oblewamy rumieńcem wstydu czy nawet odcinamy się od współpracowników. Co robić, kiedy zdarzyło Ci się zachować nietaktownie w miejscu pracy? Oto kilka sposobów na wybrnięcie z twarzą z niezręcznej sytuacji.
Spis treści
Wysłanie maila do niewłaściwego adresata
Choć raz zdarzyło się to chyba każdemu. Rzucamy okiem na imię, nie czytamy do końca nazwiska i pomyłka gotowa. Zdarza się niestety, że w służbowym mailu znajdują się informacje, których nie powinny czytać osoby trzecie. Co zrobić, kiedy w wyniku niefortunnej pomyłki wrażliwą treść odebrała nieodpowiednia osoba? Przede wszystkim zareagować od razu i wyjaśnić sytuację. W zależności od okoliczności możesz poprosić omyłkowego adresata o dyskrecję, przeprosić itp.
Wścibskie pytania do współpracowników
Czasem mylimy troskę i sympatię ze wścibstwem, i w efekcie zadajemy współpracownikom zbyt osobiste pytania. Co więcej, niektóre pytania same w sobie mogą być odebrane jako krzywdzące, np. dotyczące macierzyństwa/ojcostwa, ślubu, rozstania z partnerem/partnerką, stanu zdrowia, sytuacji materialnej. Jeśli w porę nie ugryzłeś się w język, postawiłeś współpracownika w niekomfortowej sytuacji i dopiero po jakimś czasie zauważyłeś swój błąd – koniecznie przeproś tę osobę i to jak najszybciej.
Zapomnienie imienia nowego pracownika
Kiedy nowo przyjęta osoba przedstawia się pierwszego dnia w pracy, możesz nie od razu zapamiętać, jak ma na imię. Następnego i w ciągu kilku kolejnych dni poznajesz ją lepiej. Co zrobić, kiedy minęło trochę czasu od zatrudnienia nowej koleżanki, a Ty wciąż mylisz jej imię? Może to zostać uznane za wyraz lekceważenia, dlatego najlepiej zrobisz, jeśli przeprosisz i szczerze powiesz, że masz kłopot z zapamiętaniem imienia – ale się postarasz!
Ciągłe spóźnienia
Spóźnianie się to jedna z najczęstszych wpadek w pracy. Jeśli zdarza się okazjonalnie, większość pracodawców przymyka na nią oko lub po prostu informuje podwładnego o konieczności odpracowania czasu spóźnienia. Jednak notoryczne spóźnialstwo może stanowić sygnał, że pracownikowi wcale nie zależy na pracy, nie przykłada się do obowiązków itp. W takim wypadku pracodawca prawdopodobnie wcale nie ma ochoty wysłuchiwać Twoich wymówek – chce, byś poprawił zachowanie. Najlepsze, co możesz zrobić, to wyrazić skruchę i zacząć przychodzić do pracy punktualnie.
Prośba o pożyczkę
Za nietaktowne zachowanie można także uznać proszenie współpracowników o pożyczkę. To wyjątkowo niezręczna sytuacja, ponieważ koleżance/koledze z pracy będzie głupio odmówić, nawet jeśli nie ma ochoty udzielać Ci wsparcia finansowego np. bez konsultacji z rodziną albo po prostu dlatego, że nie czują się do tego zobowiązani. Relacje w pracy rządzą się innymi prawami niż więzi rodzinne czy między przyjaciółmi. O ile nie ma nic dziwnego w tym, że niekiedy bliskie osoby pożyczają sobie pieniądze, o tyle takie zobowiązanie w pracy może zaszkodzić obu stronom – biorącej i udzielającej pożyczki. A co w przypadku, jeśli nie uda Ci się oddać pieniędzy na czas? Albo jeśli współpracownik odmówi lub będzie naciskał na szybszy zwrot? Niezależnie od finału, taka prośba może zepsuć atmosferę w pracy. Jeśli jednak już zapytałeś kolegę/koleżankę, czy udzieli Ci pożyczki, a ta osoba wciąż się waha, najlepiej zrobisz, jeśli wycofasz prośbę.
Dowiedz się także, jak rozpoznać wysoko toksyczną osobowość w pracy.