Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

 
Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Grudzień i nadchodzące wielkimi krokami święta sprzyjają pogłębianiu dobrych relacji w życiu prywatnym. Nastrój życzliwości i ciepła warto też przenieść w miejsce pracy. Integracja firmowa nie zawsze wymaga ogromnych nakładów finansowych, spotkań z coachem czy wyjazdów na szkolenia. Dobrym pomysłem może być też krótkie spotkanie ze współpracownikami np. na koniec dnia pracy. Jak zorganizować mikołajki w firmie? Jakie prezenty dla współpracowników i podwładnych będą odpowiednie? Oto kilka wskazówek, co robić, a czego się wystrzegać w czasie organizacji tego święta.

 

Spis treści

Kiedy są mikołajki?

 

Mikołajki obchodzimy 6 grudnia. W 2022 r. przypadają one we wtorek. Ściśle rzecz ujmując, jest to dzień świętego Mikołaja – ma upamiętniać biskupa z Miry, świętego chrześcijańskiego. Współcześnie mikołajki kojarzą się przede wszystkim z rozdawaniem drobnych upominków rodzinie, przyjaciołom czy współpracownikom. Można nawet powiedzieć, że to forma rozgrzewki przed obsypywaniem się prezentami na gwiazdkę!

 

Obecnie mikołajki nie są dniem wolnym od pracy, ani też świętem katolickim. Zwyczaj celebrowania mikołajek jest jednak w naszym kraju dość powszechny.

 

Mikołajki – skąd się wzięło to święto?

 

Jak wyżej wspomniano, mikołajki ustanowiono ku pamięci świętego Mikołaja, prawdopodobnie żyjącego około III-IV wieku i powszechnie uwielbianego biskupa z Miry w Licji (dzisiejsza Turcja). Do dziś trwają jednak spory co do tego, czy ktoś taki żył naprawdę – o Mikołaju traktują późniejsze hagiografie, brak jednak jakichkolwiek wzmianek na temat postaci w dokumentach sprzed VI wieku (czyli około 200-300 lat po domniemanych czasach św. Mikołaja). 

 

Przez wieki średnie snuto opowieści o biskupie-cudotwórcy, wędrownym mnichu i męczenniku św. Mikołaju. Popularność i kult świętego rozpoczęły się od około XI wieku, kiedy stał się także patronem dzieci. W tym czasie z okazji wydarzeń poświęconych św. Mikołajowi zaczęto wręczać najmłodszym drobne upominki. 

 

Postaci św. Mikołaja przyjrzał się Sobór Watykański II (1962-1965). Jedno ze stronnictw optowało za zniesieniem święta na część św. Mikołaja, z uwagi na to, że nie sposób udowodnić jego historyczności. Drugie opowiadało się na kontynuowaniem kultu świętego. Ostatecznie zdecydowano się na rozwiązanie kompromisowe – co prawda mikołajki przestały być świętem katolickim, zachowano jednak możliwość wspominania pamięci Mikołaja (na zasadzie tzw. wspomnienia dowolnego).

 

Atrybutami św. Mikołaja, znanymi już w średniowieczu, była długa, siwa broda, czerwona szata (pierwotnie biskupia), a także pastorał (rodzaj ozdobnej laski) i mitra (wysokie, bogato zdobione nakrycie głowy). Niektóre z tych elementów w zmienionej formie wciąż są obecne w popkulturze – na przykład nie sposób pomyśleć o św. Mikołaju bez długiej brody i czerwonego stroju. 

 

Czytaj także: Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

 

 

Co kupić na mikołajki koledze z pracy?

 

 Ponieważ nie tylko dzieci uwielbiają niespodzianki, prezenty na mikołajki w pracy to świetny pretekst do zacieśniania więzi. Zwłaszcza że integracja w takiej formie jest dużo mniej angażująca niż wyjazdy firmowe czy wspólne wyjścia po pracy. 

 

Najczęściej wręczanie upominków poprzedza losowanie i nikt nie wie, przez kogo zostanie obdarowany. Ustala się też limit wydatków np. do 20, 30 czy 50 zł – prezent nie powinien bowiem obciążać portfela pracowników i sprawiać kłopotu – tak naprawdę jest miłym pretekstem do integracji. Co kupić koleżance z działu, a z czego będzie zadowolony szef? Oto kilka pomysłów na mikołajki w pracy.

 

  • słodycze

 

Koszyk pełen łakoci, domowe ciasto albo ulubione batoniki. Taki prezent zadowoli każdego łasucha. Żeby jednak nie popełnić faux-pas, warto upewnić się, czy wylosowana osoba nie jest na diecie wykluczającej słodkości.

 

  • kalendarz

 

To dobry prezent dla praktycznych i dobrze zorganizowanych tradycjonalistów. Są osoby, które wszystkie ważne informacje, swój grafik oraz bliższe i dalsze plany wolą notować nie w pamięci smartfona, a właśnie w papierowym kalendarzu. Na mikołajki wybierzmy pięknie oprawiony egzemplarz książkowy bądź przydatny w pracy kalendarz na biurko.

 

  • kubek

 

O ile przyjemniej pije się poranną kawę z pięknego kubka! Jeśli chcemy, by obdarowywana przez nas osoba jeszcze długo pamiętała o tym, że wpadliśmy na bardzo dobry pomysł na prezent, podarujmy jej coś praktycznego, a zarazem miłego dla oka. Możemy wybrać elegancki wzór albo spersonalizowany kubek na zamówienie. Koszt ozdobienie go wedle naszego pomysłu jest niewielki i dzięki odrobinie kreatywności będziemy mieć pewność, że zadbaliśmy o niepowtarzalny, wyjątkowy prezent.

 

  • zestaw herbat

 

Miłośnicy długich, zimowych wieczorów spędzanych pod kocem z książką w jednej ręce i kubkiem aromatycznej herbaty w drugiej z pewnością uśmiechną się na widok tego podarku. Wybór jest naprawdę szeroki i dość łatwo znaleźć coś, co zrobi wrażenie i zmieści się w przedziale cenowym. Kupując herbaciany zestaw, nie musimy się już martwić o zapakowanie prezentu – bez problemu znajdziemy taki, który będzie pięknie opakowany w lniany woreczek z kokardką lub papier ze świątecznym motywem.

 

  • świece

 

Wśród superprezentów to sprawdzony klasyk. Można wybrać świece, ale też wosk, który podgrzewany w malutkim ceramicznym kominku uwalnia swój zapach. Producenci zadbali o bogactwo oferty. W zimie popularne są aromaty jabłka z cynamonem, sosnowych igieł w połączeniu z drzewem cedrowym, cytrusów i przypraw – czyli wszystkie przywodzące na myśl bożonarodzeniowy czas.

 

Mikołajki w pracy – jakich prezentów należy się wystrzegać?

 

Są prezenty, które zamiast uśmiechu mogą wywołać pewne zakłopotanie. Z pewnością lepiej wystrzegać się:

 

  • upominków sugerujących jakieś mankamenty bądź problemy obdarowywanej osoby – kosmetyków korygujących, leków, suplementów diety, np. na odchudzanie, na uspokojenie czy odmładzających, 

  • prezentów zbyt drogich, to znaczy znacznie przekraczających ustalony cenowo limit, a także zbyt tanich sugerujących lekceważenie – najbezpieczniej trzymać się górnej granicy limitu cenowego,

  • podarków niestosownych z powodów obyczajowych, np. bielizny, używek, “śmiesznych” gadżetów, które nikogo nie śmieszą…

  • prezentów zakupionych na ostatnią chwilę w sklepiku obok pracy – to także wyraz lekceważenia, który może być zapamiętany na długo.

 

Najważniejsze to trafić w gust obdarowanego i zadbać o miłą atmosferę. Jeśli nie wiemy, kto otrzyma podarunek – będą one rozdawane na zasadzie loterii – warto pomyśleć o uniwersalnym prezencie. Pamiętajmy – prezenty są istotne, dlatego warto przemyśleć wybór, jednak mikołajkowa impreza w pracy jest przede wszystkim okazją do lepszego poznania się wzajemnie!

 

Wspólne świętowanie może dotyczyć także zespołu zdalnego. Nikogo już nie dziwią mikołajki czy andrzejki online. W tym wypadku upominki można wysłać kurierem prosto do domów pracowników. Taki gest na pewno zostanie doceniony i zapamiętany na długo. 

 

Jak zorganizować Mikołajki w pracy? 

 

Organizowanie zabawy w pracy na mikołajki może być okazją do zacieśnienia więzi zespołowych i dodania odrobiny świątecznego ducha do codziennej rutyny. Jeśli jesteś pewny, że taka zabawa ucieszy współpracowników i podwładnych, możesz postarać się ją zorganizować w firmie. Zacznij od ustalenia daty i godziny. Firmowe mikołajki powinny odbywać się w godzinach pracy, ale jednocześnie nie zakłócać zbytnio normalnego rytmu dnia. Dobrym pomysłem jest przygotowanie niewielkiej dekoracji biura, na przykład przez rozwieszenie świątecznych ozdób lub ustawienie symbolicznej choinki. Można również zorganizować konkurs na najlepszy świąteczny sweter, kostium lub dekorację biurka – to zawsze wprowadza dużo radości i kreatywności.

 

Warto też pomyśleć o wspólnym posiłku. Mogą to być świąteczne ciasteczka, pierniki, ciasto czy gorąca czekolada, które umilą czas i pozwolą na chwilę relaksu. Można także postawić na zdrowe przekąski albo słodycze bez cukru, zależnie od potrzeb i preferencji pracowników. Jeśli czas i przestrzeń na to pozwalają, zorganizowanie krótkich gier i zabaw zespołowych także będzie strzałem w dziesiątkę. Pamiętaj, aby czuł się komfortowo, bez względu na to, czy woli aktywnie uczestniczyć w zabawach i konkursach, czy być tylko obserwatorem. Co ważne, uczestnictwo w mikołajkach w pracy powinno być całkowicie dobrowolne. 

 

Czytaj także: Choinka w biurze – czy można ją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

 

Mikołajki w pracy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Dlaczego warto organizować Mikołajki w pracy?

 

Organizacja mikołajek w miejscu pracy może być sposobem na przełamanie codziennej rutyny oraz zbudowanie pozytywnej atmosfery w zespole. To także okazja, aby lepiej się poznać i zintegrować, co przekłada się na bardziej efektywną współpracę i wzajemne zrozumienie w codziennych zadaniach zawodowych. Udział w mikołajkach firmowych powinien być jednak dobrowolny, podobnie jak kupowanie prezentów mikołajkowych dla koleżanek i kolegów z pracy.

 

  • Mikołajki w pracy – lepiej je zorganizować online czy stacjonarnie?

 

Wybór między organizacją mikołajek online a stacjonarnie zależy od specyfiki zespołu i aktualnych warunków pracy. Jeśli zespół pracuje zdalnie, spotkanie online może być bardziej praktyczne i dostępne dla wszystkich zainteresowanych. W przypadku, gdy pracownicy są na miejscu w firmie, spotkanie stacjonarne pozwoli na bezpośrednią interakcję i bardziej osobiste doświadczenie świątecznej atmosfery.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen (Niemcy)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od 06.08.2024r. Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę. Opis stanowiska: praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbiór warzyw) oraz na godziny (12,41€/godz.netto - inne prace)
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    19 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Dziś mamy dla Was kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego i perspektywicznego stanowiska.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.