Merchandising – definicja
Prowadzenie firmy nie należy do łatwych zadań. Jedną z najważniejszych rzeczy jest ciągłe poszukiwanie sposobów, aby wyprzedzić konkurencję. W związku z tym część przedsiębiorstw stosuje zasady merchandisingu. Co to jest i jak dobrze go wykorzystać, aby przynosił najlepsze rezultaty?
Definicja merchandisingu podaje, że jest to ogół działań marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży. Są to czynności, które powinny być wspólnie wykonywane przez partnerów handlowych np. przez producentów, dostawców czy właścicieli sklepów.
Merchandising – zasady
Główną zasadą merchandisingu jest zaangażowanie wszystkich zmysłów klienta. Z związku z tym zwraca się szczególną uwagę na ułożenie towaru na półkach lub na zapach w sklepie. Istotna jest również przyjemna muzyka. Dzięki temu klienci będą chcieli spędzić więcej czasu w punkcie handlowym, wybierając produkty. Wprowadzanie miłej atmosfery w marketach jest też ważne ze względu na dzieci. Niektórzy rodzice ulegają namowom pociech i kupuje znacznie więcej rzeczy. Dlatego cześć ekspozycji kierowana jest do najmłodszych.
Merchandising – rodzaje
Jednym z rodzajów merchandisingu jest cross-merchandising, inaczej zwany też promocjami krzyżowymi. Oznacza to, że powiązane produkty znajdują się blisko siebie. Tak jest np. w okresie grillowym. Wszystkie produkty przydatne podczas wspólnych spotkań przy grillu znajdują się najczęściej na tych samych półkach. W marketach, które zajmują się dystrybucją sprzętu AGD i audio, obok telefonów i smartfonów będą znajdować się słuchawki oraz etui ochronne.
Multifacing określa się po polsku jako wrażenie obfitości. Według zasad ekspozycji towarów na półkach należy umieścić odpowiednią liczbę produktów. Kluczowe jest zachowanie porządku i czystości w całym sklepie, a przede wszystkim na regałach. Właściciele sklepów powinni pamiętać też, że wszystkie promocje powinny znajdować się w jak najbardziej widocznym miejscu.
Osoby, zajmujące się przygotowywaniem ekspozycji sklepowych, dobrze wiedzą, że istnieje coś takiego, jak dobre i złe części sklepu. Do dobrych części zaliczane są skrzyżowania przejść, środki alejek i kasy. Klienci najmniejszą uwagę zwracają na kąty i rogi sklepów oraz krańce półek.
Ważne jest także, aby przywieszać w najbardziej widocznych miejscach duże plakaty z informacjami o aktualnych zniżkach. Nie należy ograniczać się tylko do jednego plakatu. Powinny one być rozwieszone w całym sklepie.
Zasady nowoczesnego visual merchandisingu
Visual merchandising dotyczy właściwie wszystkich elementów, jakie widzi klient wchodzący do sklepu. Nie są to tylko witryny, ale również logo, kolory, które kojarzą się z daną siecią marketów. Najważniejszą zasadą visual merchandisingu jest przygotowanie całego sklepu tak, aby osoby robiące zakupy, nabyły możliwie największą liczbę towarów.
Visual merchandising szczególną uwagę zwraca na witryny sklepowe, które są widoczne na zewnątrz budynku. Jest to swego rodzaju wizytówka marketu, dlatego ma zachęcać klientów do wejścia i kupna produktów.
Osobą, która doskonale wie, jak zastosować wszystkie powyższe zasady, jest merchandiser. Reprezentuje on producentów w miejscu sprzedaży towarów. Nie jest to praca siedząca. Pracownik na takim stanowisku musi odwiedzać sklepy i sprawdzać, czy wszystkie zasady merchandisingu zostały zachowane.