Mentoring - definicja
To, czym jest mentoring, najlepiej określić przywołując definicję mentora. Według Internetowego Słownika Języka Polskiego PWN mentor to „doświadczony, mądry doradca, nauczyciel i wychowawca”.
W strukturach przedsiębiorstwa mentoring definiuje nieformalną relację między opiekunem a nowym pracownikiem. Zakłada, że ten starszy, bardziej doświadczony specjalista wprowadzi rekruta w firmowe reguły, przekazując mu swoją wiedzę i doświadczenie. Jednak z mentoringu ostatecznie korzyści wynoszą obie zaangażowane strony, a także sama organizacja.
Mentoring - na czym polega?
Zatrudniona osoba przychodzi na stanowisko zaopatrzona już w jakąś historię i doświadczenia np. stażowe lub akademickie. Jednak posiadane kwalifikacje nie do końca są dopasowana do realiów nowej pracy. Aby jak najszybciej zatrzeć granice między osobami dopiero rozpoczynającymi działalność w danej firmie a tymi, którzy już długo z nią współpracują, powołuje się „związek” między mentorem a podopiecznym.
Starszy stażem kolega staje się opiekunem i przewodnikiem nowego pracownika. Doradza mu nie tylko w przejmowaniu i wykonywaniu obowiązków służbowych. Przyjmuje też rolę autorytetu w kształtowaniu ścieżki rozwoju, kariery zawodowej podopiecznego. Nic więc dziwnego, że jest to relacja nieformalna, opierająca się na zaufaniu i wzajemnym szacunku. Mentor może przekazywać informacje nie tylko dotyczące konkretnych umiejętności, specjalizacji, ale również posiada szeroką wiedzę na temat innych osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie.
Co zyskuje sam mentor, przyjmując rolę opiekuna? Wchodząc w tę dość osobistą relację, z pewnością kształtuje umiejętności interpersonalne. Zazwyczaj jego podopiecznym staje się osoba młoda, świeżo po zakończeniu edukacji - posiada zatem najnowsze informacje, zna najbardziej aktualne metody procesów branżowych i z reguły jest bardziej obeznana z najnowszymi technologiami. Te kompetencje może właśnie przekazać swojemu opiekunowi i doradcy.
Połączenie: doświadczenia z nowoczesnością, sprawdzonych metod i innowacyjnych pomysłów, jakie wynika z mentoringu, jest dużą wartością dla samego przedsiębiorstwa. Zachowuje się ciągłość w stosowanych metodach (dzięki postawie mentora), jednocześnie stopniowo je ulepszając (poprzez nowe kompetencje podopiecznych).
Mentoring biznesowy - jak go stosować
Jednym z ciekawych przypadków mentoringu jest mentoring biznesowy. To narzędzie wykorzystywane przez młodych przedsiębiorców, szukających odpowiedniej drogi do osiągnięcia wyznaczonych celów, rozwiązania problemów.
Osoby stawiające pierwsze kroki w swoich biznesach często potrzebują wiedzy, doświadczenia tych, którzy funkcjonują na rynku od lat. Jak mają do nich dotrzeć? Jest wiele firm oferujących mentoring w biznesie. Są to propozycje płatne, ale można również spotkać organizacje działające na zasadzie wolontariatu, proponując całkowicie darmową pomoc. Jednak przed wyborem właściwego mentora, osoba ubiegająca się o doradztwo powinna określić, czego po takich spotkaniach oczekuje, w jakiej dokładnie dziedzinie potrzebuje porady.
Tak jak w przypadku firmy, tak samo mentoring w działaniu biznesowym może przynieść korzyści obu stronom. Szukający wsparcia oczywiście sami określają, jakich efektów oczekują, dodatkowo jednak otrzymują wiedzę opartą na doświadczeniu opiekuna (którą w innym wypadku musieliby zdobywać przez lata praktyki). Natomiast co z mentorami? Poznając problemy nowych przedsiębiorstw, nieustannie dostają informacje na temat innowacyjnych pomysłów, sposobów myślenia i zasad funkcjonowania. Aktualizacja wiadomości z pewnością uczyni ich bardziej wszechstronnymi mentorami, a dodatkowo będzie stanowiła dodatkowe źródło wiedzy do rozwoju ich własnego biznesu.