Działania marketingowe prowadzone w sposób chaotyczny i pozostawiające wiele przypadkowi nigdy nie będą tak skuteczne jak podejście holistyczne. Czym jest tzw. marketing holistyczny? W jaki sposób pomaga ustalać konkretne cele marketingowe?
Marketing holistyczny: co to jest?
Szczególnie w większych przedsiębiorstwach często jest tak, że osoba odpowiedzialna za projekty banerów reklamowych czy produkcję spotów nie jest tą samą, która dba na przykład o zawartość firmowego bloga. W efekcie przekaz trafiający do konsumentów za pośrednictwem wszystkich tych kanałów nie zawsze jest spójny. Z kolei chaos w odbiorze marki może zrazić niektórych klientów, nie świadczy również o profesjonalizmie firmy.
Holistyczny sposób promowania przedsiębiorstwa zakłada z kolei, że każdy element marketingu wpisuje się w przemyślaną, odgórnie ustaloną strategię i koresponduje z innymi działaniami. Przykładowo, filmy promocyjne podejmują temat, który zostaje rozwinięty za pomocą wpisów w mediach społecznościowych, artykułów. Do ustalonej koncepcji marketingowej zostają dopasowane plakaty, gadżety, logo czy nawet elementy wystroju biura.
Marketing holistyczny: składowe
W praktyce marketing holistyczny podporządkowuje jednemu głównemu celowi wizerunkowemu wszystkie wykorzystywane w firmie rodzaje marketingu. Nie oznacza to, że działania muszą być skierowane do tylko jednej grupy docelowej, posługiwać się jednym sposobem narracji, jedną stylistyką. Chodzi raczej o harmonijną kompozycję, w której np. rozwiązania marketingu internetowego będą miały sens w ramach szerszej kampanii. Całościowy marketing nie jest więc jednorodny, ale spójny.
W ramach marketingu holistycznego kładzie się szczególnie duży nacisk na tzw. integrated marketing – czyli działania, dzięki którym klient może swobodnie wykorzystywać różne narzędzia do komunikacji z firmą. Przegląda ofertę na stronie, czyta opinie, za jakiś czas zostaje przekierowany przez baner reklamowy do konkretnego produktu, wpisuje kod rabatowy, który uzyskał z polecenia firmy innej osobie, ściąga firmową aplikację i wykorzystuje ją do zakupów w stacjonarnej placówce sklepu itp.
Innym ważnym elementem jest również internal marketing, którego celem jest obsługa klienta na najwyższym poziomie oraz budowanie z nim więzi (tzw. relationship marketing) opartej na współdzielonych wartościach.
Opracowanie strategii marketingu holistycznego nie jest prostą sprawą i wymaga badania rynku oraz zweryfikowania możliwości przedsiębiorstwa. Wysiłek się jednak opłaca, ponieważ harmonijny przekaz przemawia do klientów, co z kolei przekłada się na większe zyski oraz podniesienie prestiżu firmy.
Warto pamiętać, że podejście holistyczne sprawdza się zarówno w przypadku przedsiębiorstw jak i marketingu personalnego, zakładającego np. promowanie marki osobistej w social mediach i innymi kanałami.