Lobbing polityczny to pojęcie znane większości z nas z amerykańskich seriali. Czy istnieje w polskich realiach, jak rozumieć to pojęcie i przede wszystkim - czy jest legalny?
Lobbing - definicja
Lobbing pochodzi od angielskiego „lobbying” i dosłownie oznacza działania wykonywane w lobby, holu, przedsionku… Sprowadza się do kontaktowania się z politykami w nie do końca oficjalnych okolicznościach. Jaki jest cel takich rozmów? Wywarcie nacisku, aby przez decyzje rządzących osiągnąć korzystne dla określonej grupy rezultaty.
Wpływanie na innych kojarzy się zgoła negatywnie i przywodzi na myśl manipulacje oraz nieuczciwe zachowania. Nasuwa się więc pytanie: „Czy lobbing w Polsce jest legalny?”. Tak. I nie należy mylić go z próbami korupcji czy zastraszaniem polityków. Definicja lobbingu przewiduje wykorzystanie jedynie metod dozwolonych prawnie.
Co więcej, wszelkie kwestie związane z omawianym wywieraniem wpływu reguluje ustawa, a Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r., poz. 248)) prowadzi rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność tego typu. Na liście znajduje się 448 firm lobbingowych (dane z 21.03.2019 r.).
Lobbing - rodzaje
Mimo dość negatywnych konotacji, lobbing jest całkowicie zgodny z prawem. Wszelkie niewłaściwe praktyki wywierania wpływu wykraczające poza obowiązujące normy nazywa się często „czarnym lobbingiem” albo „nielegalnym lobbingiem”. Jest to sprzeczne z samą definicją, ponieważ, podkreślmy raz jeszcze, organizacje lobbingowe muszą respektować przepisy. A najważniejszymi atrybutami osób zajmujących się tym zawodowo powinna być rzetelna wiedza, silne argumenty i ekspertyzy oparte na faktach. Tak ujęty lobbing polityczny w Polsce nie działa w sprzeczności z zasadami demokracji, a może ją wspierać, będąc wyrazem głosu określonych grup społecznych.
Jeśli chodzi o rodzaje lobbingu, można przyjąć podział ze względu na tematykę spraw, których dotyczy to zjawisko. Lobbing w polityce, lobbing w biznesie, ale także ekologiczny, rolny, kulturalny czy gospodarczy są tylko przykładami obszarów działania tak zwanych rzeczników interesów.
Lobbing w pracy
Warto także poruszyć kwestię lobbingu w pracy. Można go rozumieć jako jedno z narzędzi PR. Public relations, w szerokiej perspektywie, to wszelkie działania przedsiębiorstwa związane z komunikowaniem się z podmiotami, od decyzji których zależy sprawne funkcjonowanie a nawet istnienie firmy na rynku. Najczęściej mówi się o narzędziach nakierowanych na klientów, ale trzeba pamiętać, że PR obejmuje także kontakt z pracownikami, konkurencją, a także przedstawicielami urzędów i osobami podejmującymi kluczowe dla polityki państwa decyzje.
Niektóre branże, jak na przykład handlowa, są szczególnie zależne od ograniczeń ustawodawców. Dlatego lobbing najczęściej zmierza do zapewnienia stabilności funkcjonowania większej grupy przedsiębiorców, a nawet całego sektora gospodarczego.