Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Lobbing - definicja, rodzaje, przejawy w pracy

Lobbing - definicja, rodzaje, przejawy w pracy

 
Lobbing - definicja, rodzaje, przejawy w pracy

Lobbing polityczny to pojęcie znane większości z nas z amerykańskich seriali. Czy istnieje w polskich realiach, jak rozumieć to pojęcie i przede wszystkim - czy jest legalny?

 

Lobbing - definicja

 

Lobbing pochodzi od angielskiego „lobbying” i dosłownie oznacza działania wykonywane w lobby, holu, przedsionku… Sprowadza się do kontaktowania się z politykami w nie do końca oficjalnych okolicznościach. Jaki jest cel takich rozmów? Wywarcie nacisku, aby przez decyzje rządzących osiągnąć korzystne dla określonej grupy rezultaty.

 

Wpływanie na innych kojarzy się zgoła negatywnie i przywodzi na myśl manipulacje oraz nieuczciwe zachowania. Nasuwa się więc pytanie: „Czy lobbing w Polsce jest legalny?”. Tak. I nie należy mylić go z próbami korupcji czy zastraszaniem polityków. Definicja lobbingu przewiduje wykorzystanie jedynie metod dozwolonych prawnie.

 

Co więcej, wszelkie kwestie związane z omawianym wywieraniem wpływu reguluje ustawa, a Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r., poz. 248)) prowadzi rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność tego typu. Na liście znajduje się 448 firm lobbingowych (dane z 21.03.2019 r.).


Lobbing - rodzaje

 

Mimo dość negatywnych konotacji, lobbing jest całkowicie zgodny z prawem. Wszelkie niewłaściwe praktyki wywierania wpływu wykraczające poza obowiązujące normy nazywa się często „czarnym lobbingiem” albo „nielegalnym lobbingiem”. Jest to sprzeczne z samą definicją, ponieważ, podkreślmy raz jeszcze, organizacje lobbingowe muszą respektować przepisy. A najważniejszymi atrybutami osób zajmujących się tym zawodowo powinna być rzetelna wiedza, silne argumenty i ekspertyzy oparte na faktach. Tak ujęty lobbing polityczny w Polsce nie działa w sprzeczności z zasadami demokracji, a może ją wspierać, będąc wyrazem głosu określonych grup społecznych.

 

Jeśli chodzi o rodzaje lobbingu, można przyjąć podział ze względu na tematykę spraw, których dotyczy to zjawisko. Lobbing w polityce, lobbing w biznesie, ale także ekologiczny, rolny, kulturalny czy gospodarczy są tylko przykładami obszarów działania tak zwanych rzeczników interesów.

 

Lobbing w pracy

 

Warto także poruszyć kwestię lobbingu w pracy. Można go rozumieć jako jedno z narzędzi PR. Public relations, w szerokiej perspektywie, to wszelkie działania przedsiębiorstwa związane z komunikowaniem się z podmiotami, od decyzji których zależy sprawne funkcjonowanie a nawet istnienie firmy na rynku. Najczęściej mówi się o narzędziach nakierowanych na klientów, ale trzeba pamiętać, że PR obejmuje także kontakt z pracownikami, konkurencją, a także przedstawicielami urzędów i osobami podejmującymi kluczowe dla polityki państwa decyzje.

 

Niektóre branże, jak na przykład handlowa, są szczególnie zależne od ograniczeń ustawodawców. Dlatego lobbing najczęściej zmierza do zapewnienia stabilności funkcjonowania większej grupy przedsiębiorców, a nawet całego sektora gospodarczego.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Czy to, co wydaje się okazją, rzeczywiście nią jest? Zanim rzucisz się w wir zakupów Czarnego Piątku, Black Weeked i wreszcie Cyber Monday, dowiedz się, czym rzeczywiście jest rabat, jak się go oblicza oraz jakie są popularne sposoby manipulacji cenowych z wykorzystaniem hasła o obniżce cen. Skorzystaj promocji i nie daj się złapać na fałszywy rabat!

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Nadszedł długo wyczekiwany przez wielu Czarny Piątek, czyli dzień przedświątecznych obniżek cen. Dla klientów to szansa na złapanie wyjątkowych okazji, dla firm zysk, ale i ogromne wyzwanie logistyczne. Kto najbardziej korzysta na Black Friday? Czy jest to najgorszy dzień w pracy sprzedawcy? Podpowiadamy, jak przetrwać Czarny Piątek i z perspektywy konsumenta, i pracownika sklepu.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

1 grudnia wypada Światowy Dzień AIDS. To ważna data, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Wigilia wolna od pracy – od kiedy?

Wigilia wolna od pracy – od kiedy?

Dyskusja o tym, że Wigilia powinna być wolna od pracy, toczyła się w przestrzeni publicznej od dawna. 27 listopada Sejm przegłosował poprawkę do ustawy o dniach wolnych od pracy, w myśl której Wigilia będzie dniem wolnym – ale zmiany nie wejdą w życie od razu. Nowe przepisy zakładają także zwiększenie liczby niedziel handlowych w 2025 roku.