Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Rabat – co to? Jak obliczyć?

Rabat – co to? Jak obliczyć?

 
Rabat – co to? Jak obliczyć?

Czy jesteś gotów/gotowa na jeden z najbardziej wyczekiwanych dni w handlowym kalendarzu? Czarny Piątek od lat przyciąga tłumy konsumentów szukających okazji do zakupów w atrakcyjnych cenach. Kusi licznymi rabatami, jednak czy to, co wydaje się okazją, rzeczywiście nią jest? Wyjaśniamy, czym naprawdę jest rabat, jak działa, jak obliczyć cenę po rabacie, a w końcu – jak nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk sprzedawców.

 

Spis treści

Rabat – definicja

 

Rabat – natykamy się na niego bardzo często, a chcielibyśmy jeszcze częściej. Rabat to atrakcyjna obniżka ceny towaru lub usługi. Z punktu widzenia konsumenta wydaje się świetną okazją do zrobienia zakupów na korzystniejszych niż zwykle zasadach, co wiąże się także z poczuciem satysfakcji czy nawet uśmiechu szczęścia. Z punktu widzenia sprzedawców to metoda na przyciągnięcie większej liczby klientów, ale często także na pozbycie się tracącego aktualność towaru (np. przed sezonową wymianą asortymentu).

 

Rabat w mowie potocznej często używany jest jako synonim obniżki, przeceny czy upustu.

 

Pamiętaj! 

 

Pojęcie upust bardzo często stosowane jest jako synonim rabatu. Choć zarówno jedno, jak i drugie ma na celu obniżenie ceny o określoną procentową lub kwotowo część, czasami wskazuje się ta to, że obie zniżki różnią się celem zastosowania. Upust ma zachęcić klienta do kupna i stosowany jest najczęściej w transakcjach ze stałymi kontrahentami i nabywcami. Z kolei rabat udzielany jest z określonego powodu. Intencja zależy jedynie od sprzedawcy, który go udziela.

 

Rabat będący formą upustu cenowego, który sprzedawca udziela kupującemu zmniejszając wyjściową cenę, może być stosowany w różnych celach. Najczęściej jednak jego cel jest czysto marketingowy. Stanowi bardzo ważne narzędzie w strategii sprzedażowej, dzięki któremu przedsiębiorca zwiększyć atrakcyjność swojej oferty, przyciągnąć nowych klientów, przyciągnąć uwagę na rynku, osiągnąć cel wizerunkowy, zwiększyć dynamikę sprzedaży i zrobić miejsce na nowy towar itp.

 

Czytaj takżeKto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

 

Rabat – rodzaje

 

Każdy z nas lubi korzystać z promocji rabatowych. Sądzimy, że dzięki temu oszczędzamy, zyskujemy też poczucie, że uśmiechnęło się do nas szczęście, złapaliśmy wyjątkową okazję albo po prostu jesteśmy bardzo sprytni i zaradni, bo nie przepłacamy, tak jak inni! Rabaty nie tylko pozwalają zaoszczędzić, ale i poprawiają nam humor.

 

Jednak niewielu wie, jakie są rodzaje rabatów i czym się różnią. A tych jest sporo – różne formy rabatów rządzą się zupełnie innymi regułami i niosą za sobą różne korzyści.

 

Wśród najpopularniejszych rabatów wyróżnić możemy między innymi: 

 

  • rabat procentowy – obniżka ceny, która polega na zmniejszeniu jej o określony procent. Najczęściej wyrażony jest w formie: „10% rabatu”, „20% rabatu”, „rabat 30%”, 

  • rabat kwotowy – od wyjściowej ceny produktu lub usługi odejmowana jest konkretna kwota, np. „30 zł rabatu”,

  • rabat ilościowy – przyznawany jest przy zakupie większej liczby produktów, np. w przypadku zakupu 1 produktu obowiązuje 10% rabatu, a w przypadku zakupu dwóch produktów rabat wynosi 25 proc., albo: przy zakupie trzech produktów najtańszy z nich kupisz za pół ceny, 

  • rabat sezonowy – zniżki oferowane w określonych okresach mogą być związane na przykład z wyprzedażą posezonową. Świetnym przykładem rabatu sezonowego jest również coroczny czarny piątek w Polsce,

  • rabat gotówkowy – przyznawany za szybkie opłacenie faktury lub płatność gotówką, stosowany jest najczęściej przy sprzedaży kredytowej,

  • rabat specjalny/lojalnościowy – zniżka proponowana stałym klientom w ramach programów lojalnościowych dla stałych klientów, 

  • rabat startowy – ma na celu zachęcić konsumenta do stania się powracającym klientem. Przykładem są chociażby popularne zniżki dla osób, które zapisują się do newslettera czy zakładają konto w sklepie, 

  • rabat progowy – zniżka obowiązuje po przekroczeniu określonej kwoty zakupów, np. po przekroczeniu 200 zł za zakupy obowiązuje rabat 10%, po przekroczeniu 400 zł, stawka rabatu zwiększa się do 15%.

 

Jak obliczyć rabat od ceny?

 

Rabat na buty, odzież czy rabat na elektronikę – każdy z nich może być świetną okazją do nabycia produktu po niższej cenie. Sprzedający kuszą zniżkowymi ofertami, z których chętnie korzystamy. Często zwracają naszą uwagę krzykliwymi hasłami w stylu: „30 złotych zniżki na zakupy w aplikacji”, „Drugi produkt 30% taniej” albo „Skorzystaj z naszego kuponu uprawniającego do 20% rabatu”. Tylko co to oznacza? Ile finalnie zapłacimy? Jak obliczyć rabat od ceny, by mieć pewność, że faktycznie mamy do czynienia ze świetną okazją, a nie tylko pustym chwytem marketingowym?

 

  • Kalkulator rabatu kwotowego

 

Obliczanie rabatu od ceny będzie znacznie łatwiejsze w przypadku rabatów określanych kwotowo. Wówczas wystarczy odjąć od ceny wyjściowej produktu kwotę rabatu. Przykładowo:

 

    • W przypadku rabatu wynoszącego 30 zł, kupując kurtkę, której bazowa cena wynosi 230 złotych, po rabacie zapłacimy za nią dokładnie 200 zł. 

 

  • Kalkulator rabatu procentowego

 

Nieco bardziej skomplikowane będzie natomiast obliczenie rabatu wyrażonego procentowo. W takiej sytuacji cenę przed obniżką należy pomnożyć o procent rabatu lub odpowiadający mu ułamek. Wynik będzie oznaczał wartość zniżki. Jeśli ową wartość odejmiemy od bazowej ceny produktu, uzyskamy cenę po rabacie. Przykładowo: 

 

    • W przypadku otrzymania 20% rabatu na kurtkę kosztującą 200 zł należy wyliczyć wartość 20%, czyli: 
      • 20% pomnożone przez 200 daje wynik 40 (200 x 0,2 = 40). Wynik 40 jest naszą oszczędnością.
      • 200 - 40 = 160. Finalnie za kurtę po rabacie zapłacimy więc 160 zł.

 

W sieci można natknąć się na kalkulatory rabatu, rabaty są też przeliczane automatycznie w sklepach internetowych. Jednak żeby mieć absolutną pewność, jaką kwotę powinniśmy zapłacić, warto szybko samemu dokonać obliczenia w pamięci lub przy pomocy zwykłego kalkulatora. Dzięki dwóm łatwym operacjom: pomnożeniu kwoty rabatu przez wyjściową cenę oraz odjęciu od wyjściowej ceny uzyskanej kwoty obniżki, bez trudu samodzielnie obliczymy rabat procentowy i finalną kwotę do zapłacenia.

 

Czytaj takżeNiedziele handlowe 2024

 

Rabat czy chwyt marketingowy – jak ustrzec się przed nieuczciwymi praktykami?

 

Rabaty to jedno ze skuteczniejszych narzędzi marketingowych. Zachęcają do zakupu, kusząc ceną niższą od ceny początkowej. Warto jednak wiedzieć, że za niektórymi rabatami stoją nieuczciwe praktyki, polegające na tym, że rzekoma zniżka wcale nie jest korzystna dla konsumenta. Zdarzając się rabaty, które faktycznie są jedynie sprytną manipulacją cenową. Jak nie dać się oszukać? 

 

Nieuczciwą praktyką stosowaną przez handlowców jest sztuczne zawyżanie ceny przed rabatem. Polega ona na tym, że sprzedawca zawyża cenę jakiś czas przed rozpoczęciem akcji promocyjnej, a następnie pod szyldem rabatu – obniża ją. W efekcie rabat ten nie niesie za sobą żadnej oszczędności dla klienta. Formą walki z tą nieuczciwą praktyką jest wprowadzony dyrektywą unijną Omnibus w 2023 roku przepis nakazujący pokazywanie klientom, oprócz aktualnej ceny produktu, najniższej ceny z ostatnich 30 dni. Przepisy unijne zostały uwzględnione w polskim prawie:

 

Ustawa z dnia 9 maja 2014 roku o informowaniu o cenach towarów i usług, art. 4.:

 

2. W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

 

3. Jeżeli dany towar lub dana usługa są oferowane do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie od dnia rozpoczęcia oferowania tego towaru lub tej usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.

 

4. W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki, z zastrzeżeniem że terminy, o których mowa w ust. 2 i 3, nie mają zastosowania.

 

Należy mieć świadomość tego, że sprzedawcy mogą uciekać się do nieetycznych działań polegających na oznaczaniu normalną cenę produktu jako promocyjną. Wystarczy, że do dotychczasowej ceny dodadzą dopisek „Promocja” lub „Wyprzedaż” – dopisek, który bardzo działa na naszą wyobraźnię. Nieco omamieni nim, dokonujemy zakupu w normalnej cenie, wierząc, że właśnie udało nam się skorzystać z niepowtarzalnej oferty. Żeby uniknąć pułapki, warto zwracać uwagę na ceny tego samego produktu sprzed ostatnich 30 dni i porównywać je z aktualnymi cenami.

 

Korzystając z licznych rabatów, warto również dokładnie zapoznawać się z ich warunkami. Niekiedy promocyjne ceny dotyczą na przykład wybranych produktów, a nie całej oferty. Warunkiem otrzymania rabatu może być na przykład zakup większej liczby produktów. 

 

Jeśli nie chcemy wpaść w sidła nieuczciwych praktyk w sprzedaży, zawsze porównujemy ceny z innymi dostępnymi na rynku ofertami. Sprawdźmy, jaka była cena przed rabatem u danego sprzedawcy i czy aktualna oferta rzeczywiście jest dla nas tak bardzo korzystna. 

 

 

Rabat – jak rozliczyć?

 

Przedsiębiorcy udzielający rabatów swoim klientom często stają przed dylematem dotyczącym tego, w jaki sposób rozliczyć przyznaną w transakcji zniżkę. Czy udzielony rabat musi być wykazany na przykład na fakturze? 

 

Czytaj takżeHandlowiec – ABC zawodu

 

  • Czy rabat musi być uwzględniony na fakturze?

 

Przepisy prawa jasno wskazują, że sprzedawca udzielający rabatów może wykazać je na dwa sposoby: 

 

    • może podać cenę wyjściową towaru, a w odpowiedniej rubryce na fakturze wpisać wysokość przyznanego rabatu,

lub 

    • może od razu od ceny wyjściowej produktu lub usługi odjąć udzielony rabat i cenę po rabacie wpisać na fakturze w rubryce cena jednostkowa „netto" albo „wartość netto".

 

  • Czy rabat musi być na paragonie?

 

Paragon fiskalny będący potwierdzeniem sprzedaży dla osoby prywatnej, rządzi się już jednak nieco innymi prawami. Przepisy prawa wskazują, że paragon wystawiony przy użyciu kasy musi wskazywać między innymi wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile takie występują. 

 

Czytaj takżeHandel na targowisku: czym jest opłata targowa?

 

Rabat – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy rabat i promocja oznacza to samo? 

 

Pojęcia rabatu i promocji to pojęcia związane z obniżką cen, które mają jednak nieco inne znaczenie. Rabat polega na obniżeniu ceny danego produktu, zwykle w formie procentowej lub kwotowej. Promocja natomiast jest czasową ofertą, która może obejmować znacznie szerszy zakres działań marketingowych, w tym właśnie rabaty, dodatkowe bonusy czy specjalne warunki sprzedaży.

 

  • Dlaczego warto dawać rabaty we własnym sklepie?

 

Rabaty są bez wątpienia narzędziem, za pomocą którego możemy zwiększyć sprzedaż i przyciągnąć nowych klientów. Dzięki nim możemy wzmocnić lojalność nabywców i motywować ich do częstszych zakupów. Obniżki cen są również potężną bronią, dzięki której możemy wyróżnić się na tle konkurencji i zyskać przewagę nad nią. 

 

  • Czy musimy podawać najniższą cenę z ostatnich 30 dni przy promocji towaru?

 

Od stycznia 2023 roku przedsiębiorca ma obowiązek informowania o najniższej cenie obowiązującej w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jasno wskazuje, że: W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi – np. poprzez użycie zwrotu „obniżka”, „promocja”, „przecena”, „okazja” – obok informacji o aktualnej cenie należy zamieścić informację o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Anna Rychlewicz

Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Słowa są także nieodłącznym elementem jej drogi zawodowej. Zajmuje się copywritingiem, redakcją oraz korektą tekstów. O rynku pracy, ubezpieczeniach, wnętrzach, podróżach, zdrowiu i modzie. Porusza tematykę społeczną oraz kryminalną. Pasjonują ją rozmowy z ludźmi. W czasie wolnym poszerza horyzonty i eksploruje otoczenie, prowadząc blog „Brzmi Znajomo”.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierownik Robót

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Do obowiązków kierownika robót należeć będzie wykonywanie obowiązków przewidzianych w aktualnie obowiązujących przepisach prawa w tym prawa budowlanego i aktach wykonawczych tego prawa.
  • Inżynier ds. Infrastruktury Technicznej i Konserwacji

    Resi4Rent Leasing   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Przygotowanie obiektów do otwarcia oraz udział w odbiorach inwestycji. Nadzór nad przeglądami technicznymi i konserwacją budynków oraz instalacji. Koordynacja napraw, modernizacji i rozbudowy infrastruktury. Współpraca z zewnętrznymi serwisami technicznymi i remontowymi....
  • Specjalista / Specjalistka ds. Obsługi Gwarancyjnej

    Resi4Rent Leasing   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Obsługa klienta – przyjmowanie zgłoszeń, diagnozowanie usterek oraz nadzorowanie ich usuwania. Współpraca z generalnymi wykonawcami, firmami budowlanymi oraz wewnętrznymi działami firmy. Prowadzenie odbiorów mieszkań oraz archiwizacja dokumentacji technicznej.
  • Kierownik Projektu ds. Inwestycji Budowlanych

    Resi4Rent Leasing   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Kompleksowe zarządzanie projektami budowlanymi od pozwolenia na budowę po przekazanie nieruchomości do użytkowania. Nadzór nad budżetem, harmonogramem oraz dokumentacją techniczną projektów. Koordynacja odbiorów końcowych inwestycji oraz optymalizacja kosztów realizacji....
  • Kierowca plandeki C+E / Kierowca wywrotki C+E

    TMG Spedition GmbH   Niemcy, Bittterfeld    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Co oferujemy? flotę pojazdów marki Mercedes i MAN; dyspozycję w języku polskim; rejestrację pracowników w niemieckich kasach chorych, urzędach skarbowych oraz wsparcie w kwestiach takich jak zasiłek rodzinny itp. terminowe wypłaty; system premiowy; szkolenie przed rozpoczęciem pracy;...
  • Operator Koparki

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Wymagania: minimum 5 letnie doświadczenie na ww. stanowisku; wykształcenie zawodowe lub techniczne; mile widziana znajomość j. niemieckiego; samodzielność; sumienność dokładność oraz rzetelność;

Najnowsze artykuły

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Czy to, co wydaje się okazją, rzeczywiście nią jest? Zanim rzucisz się w wir zakupów Czarnego Piątku, Black Weeked i wreszcie Cyber Monday, dowiedz się, czym rzeczywiście jest rabat, jak się go oblicza oraz jakie są popularne sposoby manipulacji cenowych z wykorzystaniem hasła o obniżce cen. Skorzystaj promocji i nie daj się złapać na fałszywy rabat!

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Nadszedł długo wyczekiwany przez wielu Czarny Piątek, czyli dzień przedświątecznych obniżek cen. Dla klientów to szansa na złapanie wyjątkowych okazji, dla firm zysk, ale i ogromne wyzwanie logistyczne. Kto najbardziej korzysta na Black Friday? Czy jest to najgorszy dzień w pracy sprzedawcy? Podpowiadamy, jak przetrwać Czarny Piątek i z perspektywy konsumenta, i pracownika sklepu.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

1 grudnia wypada Światowy Dzień AIDS. To ważna data, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Wigilia wolna od pracy – od kiedy?

Wigilia wolna od pracy – od kiedy?

Dyskusja o tym, że Wigilia powinna być wolna od pracy, toczyła się w przestrzeni publicznej od dawna. 27 listopada Sejm przegłosował poprawkę do ustawy o dniach wolnych od pracy, w myśl której Wigilia będzie dniem wolnym – ale zmiany nie wejdą w życie od razu. Nowe przepisy zakładają także zwiększenie liczby niedziel handlowych w 2025 roku. 

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!