Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

 
Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Black Friday w Polsce już niebawem. Legendy o tłumach przed sklepami, bójkach, kradzieżach, ale też niebywale korzystnych okazjach i produktach sprzedawanych za grosze krążą w naszej świadomości coraz intensywniej. Skąd wzięła się idea Black Friday, czym jest i czy każdy widzi w tym dniu okazję?

 

Spis treści

Co to jest Czarny Piątek?

 

Black Friday – wypadający w piątek po amerykańskim Dniu Dziękczynienia – otwiera sezon przedświątecznych zakupów. Ów zapoczątkowany w Stanach Zjednoczonych zwyczaj przyjął się w wielu krajach świata, także w Polsce. Dla klientów oznacza przede wszystkim duże promocje, dla handlowców – oblężenie sklepów i nierzadko rekordowe przychody.

 

Black Friday – historia

 

Na wstępie warto zaznaczyć, że nazwa Black Friday nie jest jednoznaczna. Mianem tym określa się także dramatyczne zdarzenie na giełdzie nowojorskiej 24 września 1869 r. Współcześnie zaś nazwa odnosi się do dorocznego święta zakupów i szaleństwa wyprzedażowego.

W pierwszej połowie XX wieku nazwy Black Friday zaczęli używać policjanci, kierowcy i sprzedawcy z Filadelfii, mianem tym określając ogromne korki i wzmożony ruch pieszych pierwszego dnia po Święcie Dziękczynienia. Sformułowanie zaczęło rozpowszechniać się w latach 50. XX w.

 

Jako pamiętny podaje się rok 1951, kiedy nazwy użyto w gazecie „Factory Management and Maintenance”. Podobno tego dnia pracownicy dzwonili do swoich pracodawców, by informować o chorobie, tak naprawdę chcąc przedłużyć sobie świąteczny weekend. Dodatkowo jednak, oprócz wyprzedaży, w sobotę po czarnym piątku odbywał się ważny mecz futbolowy – to wszystko powodowało, że miasto ogarnął paraliż.

 

W latach 60. próbowano zmienić nazwę „Black Friday” na „Big Friday” – marketingowcy obawiali się bowiem, że Czarny Piątek będzie kojarzony jako pechowy, trudny do przebrnięcia. Mimo to nazwa Black Friday pozostała w powszechnym użyciu.

 

W latach 80. podjęto z kolei próbę stworzenia nowych skojarzeń z nazwą. Określenie miało przywodzić na myśl sposób tworzenia podsumowań księgowych sprzedawców – gdzie czerwony tusz świadczył o niekorzystnych wynikach, a czarny oznaczał zyski. I tę próbę trudno uznać za udaną – mało kto kojarzy Czarny Piątek z księgowością! Większość z nas, myśląc o nim, ma przed oczami przede wszystkim ustawiające się kolejki przed sklepami i szalejące tłumy zakupowiczów.

 

 

Black Friday 2023 – kiedy wypada?

 

Black Friday funkcjonuje jako nazwa pierwszego piątku po Święcie Dziękczynienia, rozpoczynającego okres zakupów bożonarodzeniowych w Stanach Zjednoczonych. W 2023 r. Czarny Piątek wypada 24 listopada.

 

Data ta rozpoczyna liczne wyprzedaże, korzystne promocje, podczas których produkty można nabyć nawet po bardzo dużej obniżce. Dla klientów jest to więc czas polowań, wyszukiwania upragnionych przedmiotów, sprzętów, odzieży itd. Oczywiście liderem są tutaj Stany Zjednoczone – gdzie konsumenci potrafią ustawiać się w kolejkach już kilka dni przed wyznaczoną datą, a promocje są najwyższe.

 

Black Friday w Polsce wciąż nie jest tak spektakularny jak za oceanem. Sprzedawcy zwykle są raczej powściągliwi w rozdzielaniu upustów, chociaż coraz liczniejsi zaczynają dostrzegać okazję w tradycji przejmowanej ze Stanów. Prowadzenie sklepu internetowego czy sklepów stacjonarnych wymaga podążania za trendami, a współcześni klienci w Polsce coraz częściej oczekują zniżek na Czarny Piątek. Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że dzień ten jest niesamowitą okazją do promocji i przyciągnięcia nowych klientów!

 

Czarny piątek – ile trwa?

 

Wbrew nazwie często Czarny Piątek nie trwa tylko jeden dzień. Niektóre sklepy rozpoczynają promocje znacznie wcześniej i przedłużają je na kolejne dni – na cały weekend lub dłużej. Efektem tego jest np. tzw. Cyber Monday. Tutaj wyprzedaże obejmują głównie sklepy internetowe. Ale tak naprawdę każdy przedsiębiorca w branży handlowej samodzielnie wyznacza terminy oraz obszary, w których proponuje produkty po obniżonych cenach.

 

  

Czy warto czekać na Black Friday?

 

Największe rabaty, atrakcyjne zniżki, najlepsze promocje w roku – z tym nierozłącznie kojarzy się Black Friday. Zakupy w Czarny Piątek są więc gratką dla klientów, pozwalają kupić coś w okazyjnej cenie. Do odwiedzenia sklepów dodatkowo zachęca ograniczony czas wyprzedaży – sięgające nawet 50% czy 70% zniżki obowiązują tylko jednego dnia bądź np. przez weekend.

 

Klienci czekający z zakupami na Black Friday powinni jednak być wyczuleni na zdarzające się niekiedy nieuczciwe praktyki – kiedy sklepy wcześniej zawyżają ceny, by obniżyć je na nadchodzący Czarny Piątek do poziomu standardowej ceny za produkt.

 

JAK PRZYGOTOWAĆ SKLEP DO CZARNEGO PIĄTKU?

 

Z okazji Black Friday ceny są obniżane, jednak małą marżę rekompensuje zwiększony zysk wynikający z ponadprzeciętnych obrotów w sklepie. Jak już wspomnieliśmy, zdarzają się sprzedawcy, którzy chwilę przed dniem wyprzedaży zawyżają ceny, aby w Czarny Piątek, kiedy zainteresowanie zakupami wzrasta, sprzedać towar w fikcyjnej promocji. Takie praktyki mogą jednak przynieść więcej szkody niż pożytku, a oszukani klienci szybko stracą zaufanie do sklepu. Przygotowując się do Czarnego Piątku, warto więc postawić na uczciwość wobec klientów – i oczywiście promocję całej akcji. Informacje o tym, że sklep bierze udział w święcie, powinny być dobrze widoczne. Warto też przyciągnąć klientów konkretnymi liczbami. Planujemy 70-procentowe zniżki na dany produkt? Nie zaszkodzą wielkie plakaty z cyfrą 70% czy balony w tym kształcie! Klient powinien czuć, że ma do czynienia z absolutnie wyjątkową ofertą.

 

Black Friday w internecie wymaga od właściciela sklepu online solidnego przygotowania. Przede wszystkim należy dołożyć wszelkich starań, by strona była niezawodna, by nie padły serwery. Wybór hostingu, prędkość działania witryny, dostosowanie strony WWW do urządzeń mobilnych i bezpieczeństwo to kwestie podstawowe, ale niezwykle istotne. Klient, który nie może sfinalizować zakupów, np. z powodu błędu na stronie, prawdopodobnie już do nich nie wróci, a w sieci mogą pojawić się negatywne komentarze na temat sklepu.

 

Kolejna ważne kwestie to marketing i wypromowanie akcji wyprzedażowej. Pomogą w tym działania związane z SEO. Warto zadbać o dobrą widoczność sklepu w wyszukiwarce internetowej, opis samej promocji i produktów uwzględniający często wyszukiwane przez klientów słowa.

 

Czytaj także: Korzyści z prowadzenia biznesu online

 

Czy Czarny Piątek to najgorszy czas dla pracowników z branży handlowej?

 

A zatem czy Czarny Piątek to najgorszy czas dla pracowników branży handlowej? Z pewnością może być bardzo stresujący. Natłok pracy pojawia się jednak dużo wcześniej, nawet na kilka tygodni przed Black Friday. Każdą promocję, obniżkę cen trzeba przygotować i oznakować na półkach i w systemach. Kumulacja zajęć następuje oczywiście w wyznaczone dni promocji – długie kolejki, zwroty, układanie towaru, uzupełnianie półek… A w przypadku sklepów internetowych – składanie w paczkę zamówień, adresowanie, rozwiązywanie problemów klientów poprzez chat/infolinię, korekty usterek wynikających z przeciążeń serwerów…

 

Warto pamiętać, że Black Friday to bardzo często także wydłużone godziny funkcjonowania poszczególnych placówek, ale także konieczność posprzątania po całodniowych zakupach i poszukiwaniach klientów. Magazynier, kasjer, sprzedawca, asystent klienta, pracownik sprzedaży internetowej i pracownik helpdesku – to dla nich święto zakupów może być najbardziej uciążliwe.

 

Czytaj także: Rozpoczęcie Biznesu Online: Twój Przewodnik po Wirtualnej Przedsiębiorczości

 

Czarny Piątek – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Kiedy wypada Czarny Piątek?

 

Czarny Piątek to pierwszy piątek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. W 2023 roku dzień ten wypada 24 listopada.

 

  • Od której zaczyna się Black Friday w Polsce?

 

Część firm, szczególnie sklepów internetowych, decyduje się na wprowadzenie obniżej obowiązujących już od pierwszej minuty po północy w Czarny Piątek. W przypadku sklepów stacjonarnych okazje zazwyczaj dostępne są od razu po otwarciu drzwi sklepowych rano. Warto mieć także na uwadze, że obniżki cen niekoniecznie kończą się w sobotę, gdyż wiele placówek sklepowych decyduje się na przedłużenie ich na cały weekend.

 

  • Black Friday – czy pracownicy zarabiają wtedy więcej?

 

W tej kwestii nie ma reguły. Pracownicy najczęściej otrzymują zwyczajną, przewidzianą w umowie pensję, niemniej tego dnia bardzo często występują nadgodziny, a za pracę w godzinach nadliczbowych pracodawca jest zobowiązany wypłacić dodatkowe wynagrodzenie, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy.

 

  • Czy Black Friday jest rzeczywiście taniej?

 

Instytucje chroniące interesy konsumentów, jak i sami klienci piętnują nieuczciwe praktyki polegające na sztucznym zawyżaniu cen, żeby następnie „obniżyć je" w Czarny Piątek. Choć do takich zdarzeń ciągle może dochodzić, w praktyce bardzo wiele sklepów w sposób uczciwy wprowadza obniżki, gdyż obroty płynące ze wzmożonej sprzedaży w Czarny Piątek i tak przynoszą znaczną korzyść finansową, a wysokie rabaty poprawiają wizerunek firmy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Głównego Księgowego / Głównej Księgowej

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska Praca odbywać się będzie pod nadzorem doświadczonego Dyrektora Finansowego oraz przy wsparciu kancelarii podatkowej. Ewidencja i weryfikacja dokumentów finansowo-księgowych. Bieżąca kontrola i analiza kont księgowych. Pomoc przy sporządzaniu sprawozdań finansowych oraz...
  • Specjalista ds. MICE

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twoje obowiązki: Nawiązywanie i utrzymywanie trwałych relacji z klientami i agentami; Przygotowywanie kalkulacji ofert wyjazdów dla grup i draftów umów związanych z realizacją usługi; Komunikacja z dostawcami usług w destynacjach dotycząca zakresu usług dla grup; Przygotowywanie...
  • Sprzedawca usług finansowych

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   6 400 - 14 000 zł brutto/mies.
    4 godz.
    Mieszkaj i pracuj na słonecznej Malcie! Poszukujemy osoby, która ma: ambicję i chęć do rozwoju w sektorze finansowym, pozytywne nastawienie do życia i do pozyskiwania nowych klientów dla naszej platformy finansowej. Twoje obowiązki będą obejmować: kontakt z klientami z rynku polskiego,...
  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen (Niemcy)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od 06.08.2024r. Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę. Opis stanowiska: praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbiór warzyw) oraz na godziny (12,41€/godz.netto - inne prace)
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    21 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    22 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Dziś mamy dla Was kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego i perspektywicznego stanowiska.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.