Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Listonosz – opis zawodu, godziny pracy, podanie, zarobki

Listonosz – opis zawodu, godziny pracy, podanie, zarobki

 
 Listonosz – opis zawodu, godziny pracy, podanie, zarobki

Listonosze są zatrudniani przez urzędy pocztowe. Ich praca jest wymagająca – roznosząc listy i przesyłki mają do pokonania wiele kilometrów. Muszą też sprawdzać się w bezpośrednim kontakcie z klientami poczty.

 

Zawód listonosz – opis zawodu

 

Listonosz Poczty Polskiej to osoba, której głównym zadaniem jest dostarczanie listów, przekazów, zawiadomień, przesyłek, paczek, prasy, ulotek i innym materiałów promocyjnych. Jednak zakres obowiązków osoby na tym stanowisku może być bardzo szeroki. Prócz roznoszenia przesyłek czy korespondencji listonosz:
• przyjmuje w urzędzie przesyłki i sortuje je i planuje trasę roznoszenia przesyłek,
• dokonuje wypłat (np. rent i emerytur, przekazów pocztowych etc.),
• przyjmuje wpłaty (np. opłaty radiofoniczne, celne, sklepowe za pobraniem etc.),
• wypisuje awiza,
• rozlicza się w urzędzie pocztowym z doręczonych i niedoręczonych przesyłek,
• prowadzi sprzedaż znaczków, kuponów, kalendarzy etc.

Godziny pracy listonosza

 

Zgodnie z informacją podaną na stronie Poczty Polskiej, wszystkich zatrudnionych, a więc również listonoszy, obowiązuje 40-godzinny tydzień pracy. To, o której pracownik zaczyna pełnić obowiązki i o której je kończy, może się różnić w zależności od stanowiska i miejsca pracy.

 

Ponadto:

„Na stanowiskach eksploatacyjnych często jest to praca zmianowa, a czas pracy uzależniony jest np. od godzin otwarcia placówek, w niektórych placówkach stosowany jest system równoważny – jednego dnia pracuje się dłużej, a innego krócej”.

 

Należy też pamiętać, że listonosze mogą być zatrudniani zarówno w systemie podstawowego, równoważnego (możliwość wydłużenia dobowego czasu pracy do 12 godzin), jak i zadaniowego czasu pracy. Ten ostatni oznacza, że „pracodawca, po porozumieniu z pracownikiem, ustala czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań” (art. 140 Kodeksu pracy). Szef nie może jednak narzucić podwładnemu pracy ponad normy przewidziane przez prawo.

 

Osoby chcące podjąć pracę listonosza muszą więc nastawić się na elastyczność i o godziny pracy dopytać w czasie rozmowy rekrutacyjnej.

 

Podanie o pracę listonosza

 

Osoby chcące zatrudnić się w charakterze listonosza aktualne oferty znajdą na stronie Poczty Polskiej w zakładce Kariera – Oferty pracy. Kandydaci zostają automatycznie przekierowani do cyfrowego formularza zgłoszeniowego. Do zgłoszenia dołączają zarówno CV, jak i list motywacyjny.

 

Aplikujący powinni wziąć pod uwagę, że na niektórych stanowiskach wymagane jest np. posiadanie ważnego prawa jazdy, a inne dotyczą na przykład korzystania podczas pracy z roweru.

 

Ile zarabia listonosz

 

Zawód listonosza może odpowiadać osobom, które lubią pracować w terenie, są sprawne fizycznie, nie maja problemu z codziennym kontaktem z klientami poczty, potrafią samodzielnie organizować swoją codzienną pracę. A czy jest to opłacalne zajęcie? Mediana miesięcznego wynagrodzenia listonoszy wynosi 2470 zł brutto miesięcznie. 25% najlepiej zarabiających doręczycieli pocztowych osiąga pensję powyżej 2700 zł brutto. Miesięczna płaca jednej czwartej listonoszy jest niższa od 2310 zł brutto. Na zróżnicowanie zarobków wpływają przede wszystkim staż pracy i wykształcenie listonosza, a także lokalizacja i wielkość urzędu pocztowego.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?