Landing page: co to jest?
Landing page, dosłownie strona lądowania, to witryna internetowa, do której zostaje przekierowany użytkownik sieci po kliknięciu w określone łącze – link umieszczony w tekście, baner reklamowy, formularz, przycisk lub inny element.
Definicja landing page zakłada zatem, że jest to strona ściśle związana z treścią elementu promocyjnego, w który klika użytkownik.Taka strona docelowa nie jest zatem tzw. stroną główną firmy, ale ma funkcję czysto sprzedażową. Jej treść, szata graficzna, nagłówki, design – mają zwiększyć wskaźnik konwersji.
Co to jest konwersja? Najogólniej rzecz ujmując, konwersja polega na zamianie użytkownika w klienta i związaniu go z marką. Zakłada zatem przeprowadzenie konsumenta przez proces sprzedażowy, obejmujący np.:
- podanie danych kontaktowych (często też innych danych osobistych, jak płeć, wiek, preferencje),
- rejestrację w sklepie internetowym,
- poświęcenie czasu na zapoznanie się z ofertą,
- zapisanie się do newslettera,
- wzięcie udział w konkursie, akcji promocyjnej,
- zakup,
- udostępnienie informacji o zakupie w mediach społecznościowych.
Jak zrobić landing page?
Landing page musi zatem zostać zaprojektowana w taki sposób, by jak najlepiej zachęcać użytkownika do spełnienia powyższych czynności. Liczy się przede wszystkim przejrzystość, wygoda oraz zachęcająca szata graficzna. A to oznacza bardzo konkretne rozwiązania dotyczące wyglądu strony docelowej, np.:
- wszystkie kluczowe informacje powinny być widoczne na górze strony (nad tzw. linią zgięcia), czyli bez konieczności przewijania,
- nagłówek – powinien przykuwać uwagę, wywoływać ciekawość, intrygować, zachęcać do zapoznania się z resztą strony,
- CTA – od ang. call to action, znacznik wzywający użytkownika do działania to najważniejszy element landing page. Powinien się wyróżniać, być dobrze widoczny. Zwykle jest to przycisk z napisem Kup, Kupuję, Dodaj do koszyka, Złóż zamówienie, ale także: Zobacz, Czytaj dalej, Sprawdź, Dowiedz się więcej itp. Znacznik CTA musi być tak zaprojektowany, by zostać bez trudu rozpoznany przez konsumenta,
- treści – muszą być dopasowane do wybranej grupy docelowej. Istotne jest też ich rozmieszczenie na stronie, zły pomysł stanowi ściana tekstu, teksty warto więc podzielić,
- różne środki przekazu – sam tekst nie wystarcza, by zatrzymać użytkownika sieci na dłużej. Dobrym pomysłem są filmy, grafiki, animacje,
- opinie – sprawdza je bardzo wielu klientów, dlatego sekcja z rekomendacjami będzie atutem każdej landing page,
- oszczędność – ilość elementów na landing page musi zostać ograniczona do minimum. Użytkownik powinien widzieć tylko to, co jest niezbędne do uzyskania informacji i realizacji celu sprzedażowego – nawigacja, menu, a także treści, linki, grafiki niezwiązane bezpośrednio z tym celem powinny zostać pominięte,
- kwestie techniczne – landing page powinna być responsywna, tzn. równie efektownie wyglądać na monitorze komputera, co na wyświetlaczu smartfona czy tabletu. Dla użytkownika liczy się też szybkość jej ładowania (należy o tym pomyśleć, umieszczając grafiki, filmy i inne elementy).
Landing page wpływ na sklep online
Zastosowanie landing page ma wiele korzyści. Konsument czuje, że firma o niego dba, ponieważ wszystkie niezbędne informacje potrzebne do finalizacji zakupu (czy np. rejestracji na stronie) zostają mu podane na tacy. To buduje zaufanie, pomaga związać klienta z firmą.
Landing page pełni również ważną funkcję promocyjną, jest dopełnieniem szeroko zakrojonej kampanii promocyjnej w internecie. Zwiększa zapamiętywalność marki, a ostatecznie przyczynia się do lepszych wyników przedsiębiorstwa (podnosi sprzedaż, powiększa bazę klientów etc.).