Lagom i fika to terminy pochodzące ze Szwecji, które w ostatnich latach zrobiły furorę w Polsce i wielu innych krajach. Odnoszą się do postaw w życiu prywatnym i zawodowym, dzięki którym łatwiej utrzymać równowagę, cieszyć się z drobnych spraw, budować relacje z innymi, poczucie własnej wartości i zarazem przynależności do grupy jako jej istotnego członka. Jak możemy czerpać z filozofii lagom i fika w pracy?
Lagom – co to jest?
Lagom to słowo dosłownie oznaczace w sam raz, akurat tyle, ile trzeba. Odnosi się do postawy, w której zachowujemy umiar, unikamy skrajności, powstrzymujemy od niekontrolowanej konsumpcji, nabywania dóbr – potrafimy cieszyć się z tego, co mamy, co nas otacza, dostrzegamy piękno i wartość wokół siebie. Lagom jest więc filozofią umiarkowania. W kontekście życia prywatnego może się ona przejawiać na przykład jako:
- dawanie drugiego życia starym przedmiotom (stolik ze starych skrzynek, doniczki z puszek, pościel ze spranych koszulek, lampka z butelki),
- zdrowa dieta, w której wykorzystujemy np. warzywa z własnego ogródka, choćby takiego na parapecie,
- nieszukanie silnych wrażeń, a docenianie małych przyjemności (książka, słuchanie ulubionej płyty, gry planszowe z bliskimi),
- stosowanie ekologicznych rozwiązań w budownictwie oraz w organizacji domu (wykorzystanie kąta padania i natężenia światła słonecznego w pewnych pomieszczeniach, by ograniczyć zużycie energii elektrycznej, zbieranie i wykorzystywanie deszczówki, segregacja odpadów).
Fika – co to znaczy?
Fika z kolei to zwyczaj robienia sobie przerwy w pracy lub innej działalności. W jej trakcie Szwedzi tradycyjnie piją kawę (choć może być to także inny napój) i jedzą słodkie przekąski (najczęściej bułeczki cynamonowe) w towarzystwie bliskich, rodziny czy współpracowników. Spotkanie z ludźmi, budowanie z nimi dobrych relacji, jest jednym z najważniejszych aspektów zwyczaju fika.
Lagom i fika – jak wpływa na wydajność pracy?
Lagom i fika mają szerokie zastosowanie w pracy. Lagom przejawia się na przykład jako:
- budowanie zespołu w oparciu o współpracę, a nie konkurencję,
- wzajemna pomoc w wykonywaniu zadań, dbanie o ducha drużyny,
- rezygnacja z wyścigu szczurów, dążenia do awansu za wszelką cenę,
- stworzenie przyjaznego, ekologicznego i zielonego biura,
- dbanie o work-life balance,
- rezygnacja z hierarchicznych stosunków między kadrą zarządzającą a pracownikami, akcentowanie relacji koleżeńskich.
Zwyczaj fika, powszechny w licznych szwedzkich firmach, można przenieść na grunt polski. Kodeks pracy gwarantuje prawo do dłuższej, 15-minutowej przerwy na lunch. W ramach fika możemy zaprosić na kawę, lunch, przekąskę współpracowników. Wspólna przerwa, w czasie której nie omawiamy kwestii zawodowych, ale po prostu miło spędzamy czas, może stać się zwyczajem.
Podobnie jak duńskie hygge w pracy, szwedzkie lagom i fika pozwalają na:
- obniżenie stresu,
- zwiększenie efektywności,
- zbudowanie zgranego zespołu,
- tworzenie więzi ze współpracownikami i z firmą,
- wzrost motywacji i zadowolenia z życia zawodowego.