Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Kultura osobista w miejscu pracy

Kultura osobista w miejscu pracy

 
Kultura osobista w miejscu pracy

Kultura osobista w miejscu pracy oraz zasady zachowania w pracy

 

Podczas poszukiwań personelu, przełożeni często zwracają uwagę na kompetencje miękkie, w tym na umiejętność pracy w zespole, swobodnego komunikowania się z grupą. Na niewiele bowiem zda się specjalista, który nie będzie mógł wykorzystywać swoich umiejętności, ponieważ popadnie w konflikt z całym zespołem.

 

Dużo zależy więc od tego, w jakim stopniu pracownicy potrafią stosować się do zasad kultury osobistej – czyli umiejętności zachowania się w taki sposób, by każdy w towarzystwie mógł czuć się komfortowo. Dobre wychowanie, poszanowanie godności swojej i współpracowników, to podstawy, dzięki którym łatwiej jest nawiązywać i utrzymywać pozytywne relacje.

 

Nowa praca to nowi ludzie, nowe porządki. Aby zostać pozytywnie przyjętym do grupy, pomóc może stosowanie się do podstawowych reguł kultury osobistej w miejscu pracy.

 

Oczywiście należy przywitać się z nowymi współpracownikami, przedstawić (jeśli nie ma w firmie wyznaczonej osoby, która zrobi to za nas). Nie trzeba być przesadnie otwartym i od razu przechodzić ze wszystkimi „na ty”. Skromność, uszanowanie stanowiska innych osób będzie działało na naszą korzyść.

 

Nigdy nie wiadomo z kim przyjdzie nam pracować, czy będą różniły nas poglądy, podejście do życia, do pracy – ważne, by chcieć i starać się znaleźć wspólny język. Umiejętność argumentowania własnych racji (bez krzyków, wyzwisk, narzucania swojej opinii) oraz cierpliwego zapoznania się z opinią innych osób pomoże stworzyć nić porozumienia i wypracować najlepsze rozwiązania.

 

Oprócz zasad przeprowadzania konwersacji ważne są też te, dotyczące dzielenia wspólnych pomieszczeń i przestrzeni biurowych - dbanie o czystość stanowiska pracy, sprzątanie naczyń wykorzystanych podczas posiłku. Inne podstawowe zasady to pukanie przy wchodzeniu do pomieszczeń, używanie słowa „przepraszam” kiedy jesteśmy zmuszeni do przerwania czyjejś konwersacji itp.
Warto nadmienić, że przejawem kultury osobistej w miejscu pracy jest wybór odpowiedniego ubioru. Nie chodzi jedynie o biurowy dress code. Noszenie koszulek z nadrukami lub tekstami, które mogą urazić innych członków zespołu jest raczej niewskazane.

 

Jakie są przykłady łamania zasad kultury osobistej? Mogą być one jawne albo bardzo subtelne i ledwo dostrzegalne – przez co mają charakter destrukcyjny dla grupy lub stanowią tylko pewną niedogodność.

 

Powinniśmy powstrzymywać się od złośliwych uwag, komentarzy. Jeśli nie wnoszą nic konstruktywnego – nie są potrzebne, natomiast jeśli chcemy skorygować jakieś zachowanie zwróćmy się bezpośrednio do osoby, której postawa wymaga poprawy, lub poprośmy o pomoc przełożonego.
Fałszywi ludzie w pracy wprowadzają toksyczną atmosferę, sprawiają, że nie można sobie ufać, grupa jest podzielona. Lepiej, żeby nas za takich nie uważano.

 

Jakie zachowania pomagają we współpracy

 

Co pomaga w tym, by współpraca była jednocześnie przyjemna i owocna? Każdy powinien szanować zadanie swoje i całej grupy. Kiedy rozmawiamy, nie należy przerywać konwersacji, podnosić głosu i ostentacyjnie okazywać zniechęcenia, irytacji lub niezadowolenia.

 

Ważnym aspektem współdziałania i dobrych manier w pracy jest punktualność. W dzisiejszym zabieganym świecie każdy szanuje swój czas i nie chciałby marnować go na czekanie.

 

Należy również uszanować postawy/charakter innych. Jeśli widzimy, że ktoś jest osobą cichą, skromną, nieskłonną do rozmów, nie wyciągajmy od niej na siłę informacji, których nie chce nam udzielić.

Nie osaczajmy też innych kolegów czy koleżanek własnymi opowieściami z życia prywatnego. Nie każdy ma ochotę tego słuchać, szczególnie jeśli ma dużo pracy, na której musi się mocno skupić.
Jeśli widzimy osobę, która od rana siedzi nad ważnym zadaniem, nie przerywajmy jej. Wybicie z rytmu i oderwanie od tematu może jej zaszkodzić i negatywnie wpłynąć na wykonywane obowiązki. Ale za to może miło zostać przyjęte przyniesienie kanapki, szklanki wody czy herbaty.

 

Miejsce pracy to zbiór bardzo różnych osobowości, często zupełnie odmiennych charakterologicznie. Jest również przestrzenią do współpracy między pokoleniami, ludźmi o zupełnie innych życiowych doświadczeniach. Jednak jeśli każdy będzie wyposażony w podstawy kultury osobistej, na pewno uda się znaleźć nić porozumienia.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Doradca ds. Sprzedaży Rozwiązań IT

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twoje zadania: Obsługa obecnych klientów; Doradztwo i sprzedaż produktów Symfonii; Aktualizacja danych w systemie CRM; Realizacja celów sprzedażowych i jakościowych;
  • Aon
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    What the day will look like Design and implement automation solutions from business and technical requirements. Partner with Business Analysts to define the manual rules used to govern the process, and then translate those rules into automations; Responsibility for scripting and coding in UiPath...
  • Actuarial Analyst

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    What the day will look like Work with colleagues (brokers, analytics and others) to identify and respond to client needs and develop additional opportunities related to products and services; You will perform technical analysis and get an innovative insight into insurance companies, their portfolios...
  • Specjalista / Specjalistka ds. organizacji i rozwoju transportu

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok, Józefa Marjańskiego 3/309    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Obowiązki: Pracę z istniejącymi przewoźnikami oraz pozyskiwanie nowych (praca z giełdą transportową eu). Uzgadnianie warunków przewozu z istniejącymi klientami, partnerami i oddziałami firmy (kalkulacja stawek, trasa, terminy dostaw itp.). Nadzorowanie realizacji zleceń transportowych i...

Najnowsze artykuły

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Podczas przeglądania ogłoszeń nagle udało Ci się trafić na jedną lub kilka propozycji, które wydają się być dla Ciebie idealne. Jest tylko jedna przeszkoda. Wskazane przez pracodawców wymagania są wyższe niż Twoje kwalifikacje. Stajesz przed dylematem – czy dopuścić się kłamstwa w CV? Badania pokazują, że wiele osób w takim przypadku wybierze oszustwo, ignorując grożące za nie konsekwencje.

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Dla jednych lato oznacza urlop i wypoczynek, dla innych to okres wzmożonej aktywności zawodowej. Wielu Polaków wykorzystuje gorące miesiace na podreperowanie domowego budżetu w ramach pracy sezonowej: przy zbiorach owoców i warzyw, żniwach, a także w obsłudze turystycznej i gastronomicznej. Zanim zatrudnisz się sezonowo, poznaj swoje prawa pracownicze oraz obowiązki podatkowe.