Kreatywne CV - zasady
Rekruterzy codziennie przeglądają setki CV i starają się dotrzeć do idealnego kandydata. Choć ten dokument ma standardowe wytyczne co do treści, forma, jaką mu nadamy, zależy już tylko od nas.
Są zawody, w których bardziej sprawdzi się CV w tradycyjnej postaci. Przy szukaniu pracy w instytucjach publicznych, bankach czy np. kancelarii prawnej, nietypowe CV niekoniecznie zadziała na korzyść kandydata. Kreatywne CV będzie natomiast dobrze odbierane w rekrutacji na wszelkie twórcze stanowiska – wśród grafików, copywriterów, pracowników mediów, architektów czy artystów.
Tworząc CV, czy to tradycyjne, czy kreatywne, powinniśmy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Przede wszystkim forma nie powinna być dla nas ważniejsza niż treść. Rekruter nie może mieć problemów z odczytaniem dokumentu. Oryginalne CV, nawet w najbardziej wymyślnym kształcie, powinno zawierać standardowy zestaw informacji (wykształcenie, doświadczenie zawodowe, kompetencje językowe, umiejętności, przebyte kursy i zainteresowania) oraz klauzulę o zgodzie na wykorzystanie danych osobowych w procesie rekrutacyjnym.
CV powinno także być adekwatne do stanowiska, na jakie aplikujemy. Powinno formatem, szatą graficzną i rozłożeniem treści nawiązywać do naszej pracy. Ze względu na to możemy wyróżnić życiorysy np. w postaci prezentacji multimedialnej, strony WWW, nagrania wideo czy kolorowe CV graficzne. Więcej informacji o wadach i zaletach tych rozwiązań można znaleźć tutaj.
Nietypowe CV - jak zainteresować pracodawcę?
Rekruter, który w gąszczu podobnych do siebie dokumentów, po godzinach pracy przy biurku, natknie się na nietypowe, ciekawe CV, z pewnością poświęci chwilę na analizę jego treści. Ale jak napisać oryginalne CV, aby było interesujące?
Liczy się przede wszystkim nowatorski pomysł.
Ciekawym rozwiązaniem jest tzw. branżowe CV, dedykowane określonej dziedzinie. Grafik może zaprezentować życiorys w formie plakatu, pracownik działu PR w formie notki prasowej, reporter w materiale wideo, a dziennikarz na okładce gazety. Często informacje o sobie kandydaci przesyłają też w formie bloga czy strony internetowej. Popularne są także formy wykresu i ikonografiki. Najodważniejsi pokusić się mogą o nowoczesne CV w formie puzzli - do złożenia przez rekrutera, opakowania na produkt danej firmy, komiksu, poematu, haftu na materiale, ulotki…
Możliwości jest nieskończenie wiele. Trzeba się jednak zastanowić, czy w naszym przypadku tak wymyślne formy mogą być skuteczne i nie zostaną odebrane jako przerost formy nad treścią.
Kreatywne CV - szablony
W wyszukiwarkach internetowych często wpisywane są frazy: „kreatywne cv szablony”, „ciekawe szablony cv”, „nieszablonowe cv”, a nawet „kreatywne wzory cv za darmo”. Jak sama nazwa wskazuje, jeśli chcemy być oryginalni, nasz życiorys powinien być oparty o świeży i niebanalny koncept. Dostępne na portalach o tematyce pracy gotowce z pewnością były już wielokrotnie wykorzystywane i być może osoba, która nas rekrutuje, doskonale zna powielane wzory. Wtedy nasze tylko z nazwy kreatywne CV nikogo nie zaskoczy i nie zaintryguje. A my sami możemy zostać odebrani negatywnie – jako mało twórczy i idący na łatwiznę.
Z tego względu, jeśli planujemy zainteresować pracodawcę, raczej nie szukajmy pomysłu na CV w Internecie, ale zastanówmy się, jak najlepiej my sami możemy się zaprezentować. Dołóżmy przy tym wszelkich starań, aby nasz życiorys był czytelny, w dobrym guście i przede wszystkim bezbłędny.