Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Kontakty interpersonalne w pracy między pracownikami

Kontakty interpersonalne w pracy między pracownikami

 
Kontakty interpersonalne w pracy między pracownikami

Stosunki międzyludzkie - dlaczego są ważne


Kontakty interpersonalne to relacje między ludźmi, które pomagają wyrazić odczucia i stosunek do innych osób. Praktycznie każdy z nas chce się otaczać życzliwymi znajomymi. Dzięki temu mamy poczucie bezpieczeństwa oraz komfort psychiczny, a tym samym rodzą się w nas pozytywne emocje.
Stosunki społeczne nawiązujemy codziennie z osobami, które znamy, np. z rodziną, przyjaciółmi, współpracownikami oraz ludźmi przypadkowo spotkanymi (ekspedientka w sklepie, współpasażer w pociągu).
Często można zauważyć, że ludzie samotni dążą do spotkań, co pozwala zapełnić pustkę. Kontaktów międzyludzkich nie da się bowiem zastąpić niczym innym. Komputer, nowe ubrania czy samochód nie dadzą nam tego, co może dać nam relacja z drugim człowiekiem.
Kontakty z innymi będziemy mieli także w pracy. Najczęściej w zakładzie spędzamy 8 godzin dziennie 5 dni w tygodniu. W związku z tym, że jest to całkiem sporo czasu, możemy poznać naszych kolegów oraz koleżanki i zadbać o to, żeby stosunki międzyludzkie w miejscu pracy były jak najlepsze. Nie oznacza to, że jesteśmy zmuszeni przyjaźnić się z kolegą zza biurka, jednak zawsze lepiej wzbudzać pozytywne emocje.

 

Stosunki interpersonalne - jak zbudować pozytywne relacje


Nie ma jednego, idealnego przepisu na stworzenie trwałych i pozytywnych relacji międzyludzkich. Są jednak pewne czynniki sprawiające, że będziemy lubiani przez kolegów i koleżanki. Przede wszystkim istotny jest uśmiech, który zawsze zjednuje ludzi. Liczy się także zdolność słuchania. Dzięki temu nasz rozmówca poczuje się ważny, a nie zlekceważony. Dobrym sposobem na właściwie traktowanie współpracowników jest zadanie sobie pytania, czy chcielibyśmy, aby ktoś nas potraktował w ten sam sposób.
Empatia czy brak zadufania także wpływają na budowanie zdrowych relacji międzyludzkich.
Warto zastanowić się, co my czujemy podczas kontaktów z drugą osobą. Jeżeli ktoś nas rani lub negatywnie wpływa na nasz stan psychiczny, to musimy zachować się asertywnie i zerwać toksyczną znajomość, ale w kulturalny sposób.

 

Jak nie zrazić do siebie współpracowników


Kiepska atmosfera może skutecznie zdemotywować i sprawić, że z ciężkim sercem będziemy wchodzić do firmy. Dobre relacje w pracy nie zależą tylko od podwładnych. My także mamy znaczący wpływ na stosunki w przedsiębiorstwie. Niektórzy ludzie posiadają umiejętność zjednywania sobie ludzi, podczas gdy inni muszą się trochę bardziej postarać, aby czuć się dobrze w towarzystwie. Co zatem zrobić, aby nie zrazić do siebie znajomych z firmy?

Przede wszystkim unikajmy plotek. Warto jednak odciąć się od nich i nie brać udziału w takich dyskusjach. Bądźmy życzliwi, empatyczni, powstrzymajmy się od uszczypliwych uwag, które mogą kogoś bardzo mocno urazić. Nie wywyższajmy się, ponieważ to bardzo odpycha ludzi. Nikt nie chce, aby przylepiono mu łatkę ważniaka, który chodzi z zadartym nosem i ignoruje w jego mniemaniu gorsze osoby. To samo tyczy się krytyki. Konstruktywne uwagi wypowiedziane w kulturalny sposób są w cenie, jednak wyśmiewanie się i wypominanie komuś nawet najmniejszych błędów sprawi, że nikt nie będzie chciał przebywać w naszym towarzystwie.


Jak być lubianym w pracy


Praktycznie każdy z nas chce być lubiany. Co zatem zrobić, aby innym dobrze się z nami pracowało? Relacje interpersonalne warto budować w oparciu o pozytywny stosunek do rzeczywistości. Uśmiech, poczucie humoru oraz dystans do siebie samego to najlepszy sposób na to, aby szybko znaleźć dobrych kolegów.
Na kontakty w firmie może wpłynąć także stosunek do wykonywanych obowiązków. Nawet największy śmieszek i optymista nie zjedna sobie członków zespołu, kiedy nie wykonuje swoich obowiązków, tylko „zwala” je na kogoś innego. Praca nie polega na zawiązywaniu przyjaźni aż do grobowej deski, chociaż tak też może się zdarzyć. Dobre relacje są ważne, ale musimy pamiętać o tym, że sami nie chcielibyśmy wykonywać cudzych zadań.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Doradca ds. Sprzedaży Rozwiązań IT

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Twoje zadania: Obsługa obecnych klientów; Doradztwo i sprzedaż produktów Symfonii; Aktualizacja danych w systemie CRM; Realizacja celów sprzedażowych i jakościowych;
  • Aon
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    What the day will look like Design and implement automation solutions from business and technical requirements. Partner with Business Analysts to define the manual rules used to govern the process, and then translate those rules into automations; Responsibility for scripting and coding in UiPath...
  • Actuarial Analyst

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    What the day will look like Work with colleagues (brokers, analytics and others) to identify and respond to client needs and develop additional opportunities related to products and services; You will perform technical analysis and get an innovative insight into insurance companies, their portfolios...
  • Specjalista / Specjalistka ds. organizacji i rozwoju transportu

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok, Józefa Marjańskiego 3/309    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Obowiązki: Pracę z istniejącymi przewoźnikami oraz pozyskiwanie nowych (praca z giełdą transportową eu). Uzgadnianie warunków przewozu z istniejącymi klientami, partnerami i oddziałami firmy (kalkulacja stawek, trasa, terminy dostaw itp.). Nadzorowanie realizacji zleceń transportowych i...

Najnowsze artykuły

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Podczas przeglądania ogłoszeń nagle udało Ci się trafić na jedną lub kilka propozycji, które wydają się być dla Ciebie idealne. Jest tylko jedna przeszkoda. Wskazane przez pracodawców wymagania są wyższe niż Twoje kwalifikacje. Stajesz przed dylematem – czy dopuścić się kłamstwa w CV? Badania pokazują, że wiele osób w takim przypadku wybierze oszustwo, ignorując grożące za nie konsekwencje.

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Dla jednych lato oznacza urlop i wypoczynek, dla innych to okres wzmożonej aktywności zawodowej. Wielu Polaków wykorzystuje gorące miesiace na podreperowanie domowego budżetu w ramach pracy sezonowej: przy zbiorach owoców i warzyw, żniwach, a także w obsłudze turystycznej i gastronomicznej. Zanim zatrudnisz się sezonowo, poznaj swoje prawa pracownicze oraz obowiązki podatkowe.