Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Komunikacja wewnętrzna w firmie - strategia, narzędzia, kanały, zasady

Komunikacja wewnętrzna w firmie - strategia, narzędzia, kanały, zasady

 
Komunikacja wewnętrzna w firmie - strategia, narzędzia, kanały, zasady

Komunikacja w firmie - strategia komunikacji wewnętrznej

 

Im więcej pracowników w firmie, tym trudniej jest zadbać o właściwy przebieg informacji - o zmianach w strategii przedsiębiorstwa, przyjęciu kluczowego klienta, zrezygnowaniu z projektu czy osiągnięciach firmy. Problem ten dostrzegają korporacje o dużej liczbie zatrudnionych, jednak prawidłowy obrót wiadomościami coraz bardziej staje się istotny również w mniejszych przedsiębiorstwach.

 

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ oprócz tego, że pracownicy otrzymują aktualne dane z zakresu działań swojego zakładu, komunikacja wewnętrzna w firmie spełnia również dodatkowe role.
Między innymi angażuje zespół do działania. Wiedząc, jakie decyzje podejmuje się w innych grupach, na innych szczeblach, pracownicy mają poczucie, że nie są wykluczani z firmy jako całości, stanowią jej integralną i ważną część.
To również duża motywacja, jeśli ktoś dostaje informację, że projekt, w którym częściowo brał udział, przyczynia się do wzmocnienia pozycji firmy jako lidera, pozwala zdobywać kolejne obszary rynku.

 

Dzięki odpowiednim strategiom komunikacji wewnętrznej, kadra zarządzająca ma rzeczywisty wgląd w informacje, jakie dostają się do personelu. Nie ma przekazu na zasadzie plotek i domysłów, jest jedna oficjalna wersja.
Właściwie przekazywane komunikaty sprawiają również, że zmniejsza się zagrożenie braku wystarczających danych do wykonywania zlecenia. Mając szerszy ogląd na całość założenia, znając kontekst, cel danego projektu, pracownik będzie mógł dobrać lepsze metody działania niż w przypadku, gdyby miał do realizacji wyłącznie surowy schemat.

 

Komunikacja wewnętrzna w firmie - narzędzia

 

W zależności od rodzaju firmy oraz treści przekazywanych przez zarząd lub inne wyznaczone jednostki, należy dobrać odpowiednie narzędzia komunikacji.
Muszą one porządkować dane, uwzględniać możliwość uzyskania informacji zwrotnych. Powinny być tak dopasowane, by docierały do każdego zainteresowanego.
Dobrze, by zasady komunikacji w firmie zostały odpowiednio określone. Osoby odpowiadające za ten dział powinny wcześniej zdefiniować i oznaczyć źródło informacji, żeby nie było wątpliwości, czy dana wiadomość jest wiarygodna i czy przedstawia oficjalne stanowisko.

 

Kanały komunikacji w organizacji

 

Jak to wygląda w praktyce? Najpopularniejszą formą komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie są oficjalne wiadomości wysyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej. Prawie każdy pracownik przychodzący do firmy (o charakterze biurowym, korporacyjnym) zostaje wyposażony w służbowego maila i wpisany do bazy kontaktów. Zmniejsza się więc zagrożenie, że ktoś zostanie pominięty w procesie informowania.

 

Do przekazywania ważnych komunikatów przydaje się również radiowęzeł - jeśli zakład jest duży, a zatrudnieni nie zawsze mają dostęp do maili i Internetu, stanowi bardzo użyteczną formę przekazu.

 

Komunikacja z pracownikami, polegająca raczej na jednostronnym obwieszczaniu ważnych danych może być formułowana za pomocą notatek na tablicy ogłoszeń, w postaci broszur, wewnętrznych gazetek, ulotek itd.

 

Istotną rolę odgrywa komunikacja bezpośrednia - twarzą w twarz. Wizyty przełożonych w działach, rozmowy okresowe, zespołowe narady, to tylko kilka z możliwości, by porozmawiać o zmianach i sytuacji w firmie. Dlaczego jest to tak ważne? Samo informowanie, ogłaszanie już tego, co się dokonało, to tylko połowa sukcesu. Aby zwiększyć zaangażowanie i motywację personelu, trzeba dać mu również możliwość odesłania komunikatu zwrotnego. Dopiero taka wymiana informacji buduje poczucie wzajemnego zaufania, wpływa na wzrost lojalności i zgrania zespołu.

 

Wymieniono i opisano wyżej tylko kilka, spośród wielu narzędzi komunikacji wewnętrznej w firmie. Jakie jeszcze inne możliwości wykorzystuje się w strukturach przedsiębiorstwa? Kanały Tv, media społecznościowe, plakaty, newsletter wewnętrzny, konferencje informacyjne - szerokie spektrum pozwoli każdej organizacji dobrać odpowiednie metody utrzymywania łączności z personelem.

 

Skuteczna komunikacja w organizacji - zasady

 

Mimo tak wielu możliwości strategia komunikacji wewnętrznej nie zawsze jest skuteczna. Jak się zabezpieczyć przed dezinformacją? Istnieje kilka podstawowych zasad w przekazywaniu wiadomości, ich stosowanie pozwoli zapobiec problemom.

 

Komunikaty powinny dotrzeć do wszystkich zainteresowanych. Pominięcie kogoś w kanale ogłoszeniowym może wzbudzić poczucie wykluczenia, podejrzeń, braku zaufania i strachu, uprzedzeń przed nieznanymi zmianami.

 

Te same uczucia towarzyszą sytuacji, jeśli nie da się pracownikom możliwości reakcji na dane ogłoszenie. Dobrze jest więc stworzyć taką przestrzeń, aby wymiana informacji przebiegała w dwie strony. Oczywiście nie w każdą decyzję pracownik powinien ingerować, ale całkowite wykluczenie jego osoby raczej minie się z celem efektywnej komunikacji w firmie.

 

O wszelkie kanały i narzędzia należy dbać w sposób ciągły, sprawdzać ich przydatność i jakość. Może się bowiem okazać, że po jakimś czasie dane techniki przestają być odpowiednie do przekazywanych treści, zamiast porządkować dane, wprowadzają chaos.

 

Założeniem skutecznej komunikacji wewnątrz firmy jest uregulowanie i kontrola przebiegu informacji. To z kolei prowadzi do efektywniejszej pracy i zaangażowania całego zespołu nie tylko w swoje indywidualne zadania, ale też ogólne założenia przedsiębiorstwa.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca C+E

    TMG Spedition GmbH   Niemcy, Bittterfeld    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Gwarantujemy: Nowoczesną flotę pojazdów (Mercedes, MAN) Wsparcie w ojczystym języku; Terminowość wypłat i atrakcyjny system premiowy; Pomoc przy formalnościach z Niemieckimi instytucjami; Kompleksowe szkolenie wdrożeniowe; Elastyczność w wyborze systemu pracy (2/1, 3/1, lub 4/1)...
  • Kierownik budowy

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów prawa budowlanego i aktach wykonawczych tego prawa, kosztorysowanie i planowanie robót.
  • LINKTIS Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    2 godz.
    Twoje obowiązki: Pozyskiwanie nowych klientów oraz obsługa obecnych. Organizacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi oraz liniami lotniczymi. Negocjowanie cen i przygotowywanie ofert transportowych.
  • Zastępca kierownika magazynu przypraw i opakowań

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Do Twoich głównych zadań należeć będzie: kompleksowe zarządzanie procesami magazynowymi; koordynowanie i organizacja pracy podległego zespołu; nadzór nad dokumentacją magazynową; nadzór nad przyjmowaniem ilościowym i jakościowym opakowań zgodnie ze specyfikacjami; prowadzenie stałej...
  • Młodszy mikrobiolog - laboratorium weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zakres obowiązków: wykonywanie analiz mikrobiologicznych (posiewy, identyfikacja, antybiogramy), konsultowanie wyników badań, prowadzenie dokumentacji.
  • Specjalista ds. Marketingu

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie i realizacja strategii marketingowych B2B, która wyróżni Vetlab na rynku. Tworzenie treści marketingowych (teksty, grafiki, prezentacje) i dbanie o ich spójność z wizerunkiem marki. Organizacja i udział w kongresach, targach i wydarzeniach branżowych, zarówno...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?