Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Komunikacja wewnętrzna w firmie - strategia, narzędzia, kanały, zasady

Komunikacja wewnętrzna w firmie - strategia, narzędzia, kanały, zasady

 
Komunikacja wewnętrzna w firmie - strategia, narzędzia, kanały, zasady

Komunikacja w firmie - strategia komunikacji wewnętrznej

 

Im więcej pracowników w firmie, tym trudniej jest zadbać o właściwy przebieg informacji - o zmianach w strategii przedsiębiorstwa, przyjęciu kluczowego klienta, zrezygnowaniu z projektu czy osiągnięciach firmy. Problem ten dostrzegają korporacje o dużej liczbie zatrudnionych, jednak prawidłowy obrót wiadomościami coraz bardziej staje się istotny również w mniejszych przedsiębiorstwach.

 

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ oprócz tego, że pracownicy otrzymują aktualne dane z zakresu działań swojego zakładu, komunikacja wewnętrzna w firmie spełnia również dodatkowe role.
Między innymi angażuje zespół do działania. Wiedząc, jakie decyzje podejmuje się w innych grupach, na innych szczeblach, pracownicy mają poczucie, że nie są wykluczani z firmy jako całości, stanowią jej integralną i ważną część.
To również duża motywacja, jeśli ktoś dostaje informację, że projekt, w którym częściowo brał udział, przyczynia się do wzmocnienia pozycji firmy jako lidera, pozwala zdobywać kolejne obszary rynku.

 

Dzięki odpowiednim strategiom komunikacji wewnętrznej, kadra zarządzająca ma rzeczywisty wgląd w informacje, jakie dostają się do personelu. Nie ma przekazu na zasadzie plotek i domysłów, jest jedna oficjalna wersja.
Właściwie przekazywane komunikaty sprawiają również, że zmniejsza się zagrożenie braku wystarczających danych do wykonywania zlecenia. Mając szerszy ogląd na całość założenia, znając kontekst, cel danego projektu, pracownik będzie mógł dobrać lepsze metody działania niż w przypadku, gdyby miał do realizacji wyłącznie surowy schemat.

 

Komunikacja wewnętrzna w firmie - narzędzia

 

W zależności od rodzaju firmy oraz treści przekazywanych przez zarząd lub inne wyznaczone jednostki, należy dobrać odpowiednie narzędzia komunikacji.
Muszą one porządkować dane, uwzględniać możliwość uzyskania informacji zwrotnych. Powinny być tak dopasowane, by docierały do każdego zainteresowanego.
Dobrze, by zasady komunikacji w firmie zostały odpowiednio określone. Osoby odpowiadające za ten dział powinny wcześniej zdefiniować i oznaczyć źródło informacji, żeby nie było wątpliwości, czy dana wiadomość jest wiarygodna i czy przedstawia oficjalne stanowisko.

 

Kanały komunikacji w organizacji

 

Jak to wygląda w praktyce? Najpopularniejszą formą komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie są oficjalne wiadomości wysyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej. Prawie każdy pracownik przychodzący do firmy (o charakterze biurowym, korporacyjnym) zostaje wyposażony w służbowego maila i wpisany do bazy kontaktów. Zmniejsza się więc zagrożenie, że ktoś zostanie pominięty w procesie informowania.

 

Do przekazywania ważnych komunikatów przydaje się również radiowęzeł - jeśli zakład jest duży, a zatrudnieni nie zawsze mają dostęp do maili i Internetu, stanowi bardzo użyteczną formę przekazu.

 

Komunikacja z pracownikami, polegająca raczej na jednostronnym obwieszczaniu ważnych danych może być formułowana za pomocą notatek na tablicy ogłoszeń, w postaci broszur, wewnętrznych gazetek, ulotek itd.

 

Istotną rolę odgrywa komunikacja bezpośrednia - twarzą w twarz. Wizyty przełożonych w działach, rozmowy okresowe, zespołowe narady, to tylko kilka z możliwości, by porozmawiać o zmianach i sytuacji w firmie. Dlaczego jest to tak ważne? Samo informowanie, ogłaszanie już tego, co się dokonało, to tylko połowa sukcesu. Aby zwiększyć zaangażowanie i motywację personelu, trzeba dać mu również możliwość odesłania komunikatu zwrotnego. Dopiero taka wymiana informacji buduje poczucie wzajemnego zaufania, wpływa na wzrost lojalności i zgrania zespołu.

 

Wymieniono i opisano wyżej tylko kilka, spośród wielu narzędzi komunikacji wewnętrznej w firmie. Jakie jeszcze inne możliwości wykorzystuje się w strukturach przedsiębiorstwa? Kanały Tv, media społecznościowe, plakaty, newsletter wewnętrzny, konferencje informacyjne - szerokie spektrum pozwoli każdej organizacji dobrać odpowiednie metody utrzymywania łączności z personelem.

 

Skuteczna komunikacja w organizacji - zasady

 

Mimo tak wielu możliwości strategia komunikacji wewnętrznej nie zawsze jest skuteczna. Jak się zabezpieczyć przed dezinformacją? Istnieje kilka podstawowych zasad w przekazywaniu wiadomości, ich stosowanie pozwoli zapobiec problemom.

 

Komunikaty powinny dotrzeć do wszystkich zainteresowanych. Pominięcie kogoś w kanale ogłoszeniowym może wzbudzić poczucie wykluczenia, podejrzeń, braku zaufania i strachu, uprzedzeń przed nieznanymi zmianami.

 

Te same uczucia towarzyszą sytuacji, jeśli nie da się pracownikom możliwości reakcji na dane ogłoszenie. Dobrze jest więc stworzyć taką przestrzeń, aby wymiana informacji przebiegała w dwie strony. Oczywiście nie w każdą decyzję pracownik powinien ingerować, ale całkowite wykluczenie jego osoby raczej minie się z celem efektywnej komunikacji w firmie.

 

O wszelkie kanały i narzędzia należy dbać w sposób ciągły, sprawdzać ich przydatność i jakość. Może się bowiem okazać, że po jakimś czasie dane techniki przestają być odpowiednie do przekazywanych treści, zamiast porządkować dane, wprowadzają chaos.

 

Założeniem skutecznej komunikacji wewnątrz firmy jest uregulowanie i kontrola przebiegu informacji. To z kolei prowadzi do efektywniejszej pracy i zaangażowania całego zespołu nie tylko w swoje indywidualne zadania, ale też ogólne założenia przedsiębiorstwa.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Pracownik produkcji / Operator CNC

    Job Impulse Polska Sp. z o.o.   Dąbrowa Górnicza    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat   6 011 zł brutto/mies.
    6 godz.
    Do Twoich zadań będzie należało: Obsługa maszyn produkcyjnych, Oczyszczanie odlewów żeliwnych, Wstępna kontrola jakości produkowanych detali.
  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Specjalista ds. Sprzedaży Oprogramowania

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Twój zakres głównych obowiązków: kontakt z aktualnym klientem; doradztwo i sprzedaż rozwiązań i produktów Symfonii; rzetelne wprowadzanie informacji do systemu CRM; realizacja zadań wartościowych (plan sprzedaży), ilościowych (czynności) oraz jakościowych (rozmowy telefoniczne)
  • Actuarial Analyst

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    What the day will look like Work with colleagues (brokers, analytics and others) to identify and respond to client needs and develop additional opportunities related to products and services; You will perform technical analysis and get an innovative insight into insurance companies, their portfolios...
  • Brukarz

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska: Praca przy układaniu kostki granitowej, marmurów i krawężników.
  • Prezes Zarządu - Dyrektor Spółki

    "KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA" Sp. z o.o.   Świnoujście, ul. Karsiborska 33 A    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    dyrektor / prezes  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis wymagań dla kandydata na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki: Kandydaci na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki powinni spełniać następujące kryteria: posiadać wykształcenie wyższe, co najmniej magisterskie, preferowane kierunki: techniczne, zarządzanie, prawo, ekonomia, posiadać co...

Najnowsze artykuły

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Podczas przeglądania ogłoszeń nagle udało Ci się trafić na jedną lub kilka propozycji, które wydają się być dla Ciebie idealne. Jest tylko jedna przeszkoda. Wskazane przez pracodawców wymagania są wyższe niż Twoje kwalifikacje. Stajesz przed dylematem – czy dopuścić się kłamstwa w CV? Badania pokazują, że wiele osób w takim przypadku wybierze oszustwo, ignorując grożące za nie konsekwencje.

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Dla jednych lato oznacza urlop i wypoczynek, dla innych to okres wzmożonej aktywności zawodowej. Wielu Polaków wykorzystuje gorące miesiace na podreperowanie domowego budżetu w ramach pracy sezonowej: przy zbiorach owoców i warzyw, żniwach, a także w obsłudze turystycznej i gastronomicznej. Zanim zatrudnisz się sezonowo, poznaj swoje prawa pracownicze oraz obowiązki podatkowe.

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.